איראן: "ישראל לוחצת להשפיע על ההסכם; קוראים לארה"ב להתעלם"

גורמי ביון ערביים טוענים כי המשטר האיראני רוצה לחתום על הסכם גרעין חדש, ובטהרן מעריכים כי למרות המשבר במו"מ והעמדה האירופית הנוקשה ביחס לסוגיות שנותרו במחלוקת - יהיה ניתן לחתום עד סוף השנה. גורמים רשמיים באיראן אומרים כל ההאשמות שישראל מציגה נגד איראן הן האשמות שווא: "על ארה"ב לפעול לפי האינטרסים האמריקנים ולא של הציונים"

איראן וארצות הברית. אילוסטרציה
איראן וארצות הברית. אילוסטרציה | צילום: רויטרס

גורמי ביון ערביים העריכו היום (שלישי) כי המשטר האיראני מעוניין לחתום על הסכם גרעין. זאת, בניגוד לחלק מההערכות של מדינות המערב. לדברי הגורמים, ההערכה בטהרן היא שלמרות המשבר הנוכחי במשא ומתן על הסכם הגרעין, חרף הלחצים שמפעילה ישראל על מדינות המערב ולמרות העמדה הנוקשה של אירופה ביחס לסגיות שנותרו במחלוקת - הסכם גרעין נמצא בהישג יד. האיראנים מצפים להגיע להסכמות עם המעצמות ומדינות אירופה עד לסוף השנה האזרחית הנוכחית.

בתוך כך ביומיים האחרונים, גורמים רשמיים באיראן ביניהם דובר משרד החוץ נאסר כנעני, יועץ המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין מוחמד מרנדי ונוספים, טוענים כי ישראל מפעילה לחצים כדי להשפיע על הסכם הגרעין. בהמשך, אותם הגורמים קראו לארצות הברית "להתעלם" מאותם הלחצים ולפעול לפי האינטרסים האמריקנים ולא אלו "של הציונים". לדברי האיראנים, "כל ההאשמות שישראל מציגה נגד איראן הן האשמות שווא".

שר הביטחון גנץ בתדרוך לשגרירי מועצת הביטחון ומדינות הסכמי אברהם באו''ם
שר הביטחון גנץ בתדרוך לשגרירי מועצת הביטחון ונציגי מדינות הסכמי אברהם באו''ם | צילום: ניר אריאלי

בהקשר זה, שר הביטחון בני גנץ ערך אתמול תדרוך ביטחוני לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם ושגרירי מדינות הסכמי אברהם. גנץ התייחס לאיום האיראני על המזרח התיכון ואמר: "הגורם מערער היציבות הגדול ביותר במזרח התיכון הוא איראן. איראן יכולה להביא לטרור ולמירוץ חימוש. אני מאמין שאפשר למנוע זאת והזמן לפעולה הוא כעת".

"איראן מאיימת על הכלכלה העולמית, על משאבי האנרגיה, משפיעה על מחירי המזון והמסחר, על חופש השיט ועל היציבות במזרח התיכון. את כל זה היא עושה כעת, אם תהיה לה מטריה גרעינית הדבר יחריף", הוסיף. לדבריו של גנץ, "המודיעין הישראלי הצביע על התקדמות משמעותית של איראן בתוכנית הגרעין בתקופה האחרונה".

עוד הוא אמר כי "איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות המאפשרות העשרה ברמה גבוהה שלה במאות רבות. לפי המידע שברשותנו, בשנה האחרונה מספר הצנטריפוגות המתקדמות במתקני התת קרקע של איראן בנתנז ובפורדו הכפיל את עצמו ואף למעלה מכך. במתקן בפורדו, שבו אסור לבצע פעילות של העשרת אורניום לפי הסכם הגרעין שאיראן עדיין נמצאת תחתיו, איראן שילשה את יכולת ההעשרה שלה".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במקסיקו סיטי
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במקסיקו סיטי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס להתפתחויות האחרונות בנושא שיחות הגרעין עם איראן וציין כי הרפובליקה האיסלאמית לקחה "צעד אחורה" בכל הקשור לתגובתה האחרונה להצעת הסכם גרעין שהעבירו ארצות הברית והאיחוד האירופי. כמו כן, בלינקן ציין כי בראיית ארה"ב, חתימה על הסכם גרעין בטווח הקרוב - אינה סבירה.

"תגובתה של איראן להצעה שהעביר לה האיחוד האירופי היא בבירור 'צעד אחורה'", אמר בלינקן והוסיף כי "הצעד האיראני פוגע בסיכויים להגיע לסכם גרעין בטווח הקרוב". בלינקן אמר כי הוא לא יכול להעריך מתי ייחתם לבסוף ההסכם. לדבריו, איראן "לא מוכנה או לא מסוגלת לעשות את מה שצריך כדי להגיע להסכם". בלינקן הוסיף: "הם ממשיכים לנסות להכניס נושאים אחרים למשא ומתן שפוגעים בסבירות להגיע להסכם".

כטב''מ איראני, איראן, כלי טיס
איש דת עומד לצד כטב''מ איראני | צילום: רויטרס

אתמול, ראש המוסד דוד ברנע נשא דברים בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניבריסטת רייכמן בהרצליה, ואמר כי "הטרור הוא חלק קבוע מהאיום הקבוע של האיום האיראני". עוד אמר ברנע: "מנהיג איראן חמינאי מנחה על פיתוח טילי קרקע-קרקע, מורה על אי יציבות האזור ומפיץ טרור ברחבי העולם. בהנהגת חמינאי, איראן היא רפובליקה המנצלת טרור לצרכיה. צריך להתייחס אליה כרפובליקת הטרור של איראן".

"הטרור הוא אבן יסוד בתפיסת העולם של משטר האייתולות", הוסיף ראש המוסד, "זהו משטר שביסס את שלטונו על הפחדה ואלימות ודוגל בשימוש באלימות כאמצעי לגיטימי. שלא יהיה ספק, מדובר בטרור מדינתי. הוא נעשה בהוראת המנהיג, באישור המשטר ובמימונו. הוא יוצא לפועל בראש זרועות הביצוע של משמרות המהפכה. אלה לא פעולות אקראיות ולא יוזמות ספונטניות. זה טרור מדינתי מתוכנן, אסטרטגי ושיטתי".

ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור | צילום: גלעד קוולרצ'יק

"הטרור משרת מטרה אחת - לקנות למשטר כוח ושליטה. הטרור משמש את המשטר באיראן להשתקת מתנגדיו מבית ומבחוץ. הוא מפגין עוצמה כדי לחפות על הכשלים השלטוניים ולהבטיח את שרידות המשטר, וכדי למנוע מאזרחים לחולל כל שינוי. בזירה האזורית, הטרור משמש לביצור כוח איראני. הטרור משמש כהפרת מאזן הכוח האזורי להרתעת שכנים, ולהרתעת אלה שמחפשים את קרבתה של ישראל".

ברנע הוסיף: "במישור הבינלאומי, הטרור משמש את איראן כחלופה לדיפלומטיה, ומופעל נגד מדינות ואזרחים לצורכי סחטנות מדינית כקלף מיקוח. לטובת מטרות אלה, המשטר האיראני מנצל את עקרונות האיסלאם ומכשיר הרג של חפים מפשע. המשטר נותן חסות לסוחרי סמים וארגוני פשע באיראן כדי לממן פעולות אלימות חרף האיסור על כך באיסלאם".