דיווח: איראן בונה בסיס סודי חדש בגבול סוריה-עיראק • תיעוד

רשת "פוקס ניוז" פרסמה כי המתקן, שנבנה לכאורה בשטח סוריה סמוך למעבר אל-בוכמאל שאינו פעיל, יוכל לאכלס אלפי חיילים. בתמונות חברת "ISI" ניתן לראות את השטח הגדול שהוקצה עבור הבסיס

זמן צפייה: 02:00

איראן בונה בסיס צבאי סודי חדש בסוריה, סמוך לגבול עם עיראק – כך דווח הערב (שלישי) ברשת "פוקס ניוז" מפי מקורות מודיעין מערביים. על פי הדיווח, מדובר במתקן שיוכל לאכלס אלפי חיילים.

בתמונות שפרסמה חברת "ISI" ניתן לראות את השטח הגדול שהוקצה לכאורה עבור הבסיס, ואת קרבתו למעבר הגבול אל-בוכמאל, שאותו נטען בעבר כי ישראל תקפה, וכי אינו פעיל כיום. כמו כן, מתמונות הלוויין ניתן לראות את השינוי הניכר שנעשה במקום בשנה האחרונה, כאשר הוקמו בו תשתיות רבות.

המתחם, שנבנה על ידי משמרות המהפכה האיראניים, נקרא "אימאם עלי", ובנייתו אושרה על ידי ההנהגה הבכירה בטהראן – כך על פי הדיווח.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

איראן מאיימת: "נוכל להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים"

"חששתי לחיי משפחתי": הג'ודאי האיראני ממשיך להיאבק מחוץ לזירה

רוחאני: "התשובה של איראן למו"מ עם ארה"ב תמיד תהיה שלילית"

אנליסטים בחברת "ISI" שבחנו את הצילומים הסבירו כי ניתן לאחסן טילים מונחי מטרה בחמישה מבנים חדשים במקום, המוקפים בתלוליות אפר גדולות. עוד עולה מהתמונות כי קיימים בפינה הצפונית-מערבית של הבסיס עשרה מחסנים עם מיגון מופחת, כמו כן נראו בניינים חדשים שנבנו ומבנים לאחסון טילים.

לדברי מומחים בתחום הביטחון, מדובר בפעם הראשונה שבה הצבא האיראני בונה בסיס בסדר גדול הזה בתחומי סוריה. כ-300 מטרים מהאזור שבו נבנה הבסיס החדש, נמצאת עמדה של הצבא האמריקני.

נשיא איראן רוחאני
נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

על פי דיווחים בכלי תקשורת לבנוניים, ישראל תקפה בחודשים האחרונים מספר פעמים באזור סוריה, כשהפעם האחרונה דווח על תקיפה בגבול בין לבנון וסוריה מתקנים צבאיים של החזית העממית לשחרור פלסטין.

בחודש מאי, חדשות "פוקס" דיווחו כי איראן בונה מעבר גדול סמוך למתחם הבסיס החדש שתועד בצילומים. מעבר הגבול הקודם בין איראן וסוריה בגבול אל-בוכמאל, נהרס כמעט כליל מוקדם יותר השנה.

מוקדם יותר היום פורסם כי דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ברהוז קאמלבאנדי, אמר כי "אם מדינתו תרצה, היא מסוגלת להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים".

בתוך כך, באיראן דווח כי עלי שמחאני, מזכיר המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי, יוחלף בתוך כחודש בשל "ההתנגדות הפעילה" שלו להפחתה במחויבויות של איראן מהסכם הגרעין.. עם זאת, דובר הממשלה דחה את השמועה ואמר כי מהלך כזה לא מתוכנן.

נוסף על כך, כחלק מהמאמצים להחזיר את איראן להסכם הגרעין, קיבלה המדינה הצעהמצרפת לאשראי בגובה 15 מיליארד דולר לשיקום כלכלתה, שנפגעה כתוצאה מהסנקציות האמריקניות - כך לפי ה"ניו יורק טיימס" וכן לפי כלי תקשורת איראניים.

עוד היום התייחס נשיא איראן חסן רוחאני במהלך נאום לפרלמנט למגעים סביב הסכם הגרעין, ואמר כי "היו הרבה הצעות לניהול משא ומתן עם ארצות הברית, אך התשובה שלנו תמיד תהיה שלילית".

עוד הוסיף הנשיא: "נמשיך במשא ומתן עם גורמים נוספים, אך אם לא נשיג תוצאות עד ליום חמישי - ננקוט בצעד השלישי להפחתה במחויבויות שלנו מההסכם". זאת, לאחר שאתמול דובר הממשלה האיראנית אמר כי חלה התקדמות בדיונים עם צרפת.