חשש בישראל: בצל המתיחות במפרץ - חזבאללה יזום פעולה בצפון

בירושלים מעריכים כי טהראן עלולה לעודד פרובוקציה בגבול, בניסיון להוביל למשבר כדי להגיע להידברות עם וושינגטון. גורמים אחרים סבורים שאיראן לא תפתח חזית ערב פסגת ישראל עם ארה"ב ורוסיה

זמן צפייה: 01:22

המתיחות במפרץ: גורמים ישראלים חוששים הערב (רביעי) כי איראן עלולה לעודד את חזבאללה לפעול בצורה כלשהי בגבול הצפון, כדי לגרום למשבר שיוביל בסופו של דבר להידברות עם ארצות הברית.

איראן קורסת תחת הסנקציות האמריקניות, וככל הנראה מעוניינת להגיע לשולחן המו"מ עם ארצות הברית, אך מאמינה שהידברות כזו יכולה לבוא רק מתוך משבר. לאחר שההתקפות במפרץ הפרסי לא הניבו לטהראן תוצאות, החשש בישראל הוא שהיא תנסה לפעול באזורים נוספים.

אולם, ישנן גם ההערכות אחרות בישראל, לפיהן איראן לא פנויה בתקופה זו לפתוח חזית נוספת. נוסף על כך, על פי אותן ההערכות, לא סביר שטהראן תיזום פרובוקציה ערב הפסגה הרוסית-אמריקנית-ישראלית בירושלים בשבוע הבא.

לעוד כתבות בנושא:

רוסיה במסר הרגעה לאיראן: נעדכן בפרטי הפסגה המשולשת בישראל

ארה"ב: נמצאו טביעות אצבע וחלקי מוקש על מכלית הנפט שהותקפה

איראן: "בידינו טילים שיכולים לפגוע בנושאות מטוסים בים"

חסן רוחאני נשיא איראן, בנימין נתניהו ראש הממשלה וחסן נסראללה
חסן רוחאני נשיא איראן, בנימין נתניהו ראש הממשלה וחסן נסראללה | צילום: רויטרס, gettyimages

היום, כזכור, ניקולאי פטרושב, היועץ לביטחון לאומי של רוסיה, נפגש במוסקבה עם מקבילו האיראני והעביר לו מסר מרגיע, לפיו מוסקבה תעדכן את טהראן בפרטי הפסגה המשולשת בין רוסיה, ארצות הברית וישראל. הפסגה צפויה להתקיים בין היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון, ראש המל"ל מאיר בן שבת, וניקולאי פטרושב עצמו.

כזכור, המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, קיים אמש שיחות הכנה במוסקבה עם בכירים בקרמלין לקראת הפסגה המשולשת - ובמקביל, יועצו המדיני של ראש הממשלה ראובן עזר, קיים גם הוא שיחות הכנה דומות בבית הלבן. זאת, לאחר שראשי מערכת הביטחון נכחו בדיוני הכנה עם מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי שכאמור ישתתף בפסגה.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום בטקס האזכרה לחללי אלטלנה בבית הנשיא, שבו עסק בחשיבות הפגישה עם נציגי המעצמות: "בתחילת השבוע יתקיים בירושלים מפגש חסר תקדים של היועצים לביטחון לאומי של ארה,"ב, רוסיה וישראל. זוהי פסגה חשובה ביותר להבטחת היציבות במזרח התיכון בזמנים סוערים". לדבריו, "המפגש המשולש של שתי מעצמות העל עם מדינת ישראל - מעיד אלף עדויות על מעמדה הבין-לאומי של ישראל היום, בין האומות".

בתחילת השבוע אמר סגנו של היועץ לביטחון לאומי של רוסיה כי "במהלך הפסגה המשולשת עם ישראל וארה"ב בירושלים בשבוע הבא, נדון בדרכים לייצב את המצב בסוריה". בהמשך דבריו הזהיר הסגן את המעצמות שעתידות להפגש בירושלים, ואמר כי "צריך לקחת בחשבון את האינטרסים של כל השחקנים - כולל איראן. נסיונות להציב אולטימטומים ייכשלו מראש".