מהראש ולא מהבטן: דילמת התגובה הישראלית לאחר המתקפה האיראנית

מתקפת הטילים והכטב"מים נגד ישראל דורשת תשובה. למרות האלימות שהאיראנים הפגינו, מוטב שההנהגה, במסגרת תכנון התגובה הישראלית, תכיר במגבלותיה ותפעל בתיאום עם ממשל ביידן. בנוסף, הקואליציה הבינלאומית שגובשה בלילה מאפשרת לישראל להזכיר לעולם את הסכנה שנשקפת מאיראן גרעינית

זמן צפייה: 01:33

אחרי הלילה ההיסטורי שעבר על ישראל, ישנם דברים רבים שניתן לברך עליהם היום. עם זאת, לפני שממהרים להגיב - חשוב להסתכל גם על מה שאין. מחד, המודיעין הישראלי סיפק אמש התרעה מדויקת על המתקפה האיראנית, הזמנים שלה וההיקף.

מאידך, מדובר באותו מודיעין שלא ידע להעריך רק לפני שבועיים שאיראן תגיב בסדר גודל כזה על החיסול בדמשק. כשההנהגה מחליטה מה תהיה התגובה הישראלית, צריך לזכור - ישראל לא יודעת להיכנס לראש של היריב, והיא לרוב טועה בהערכת הכוונות שלו.

ישראל לא תוכל שלא להגיב על מה שקרה. המתקפה של איראן הייתה אלימה. עשרות טונות של חומר נפץ ששוגרו לעברנו היו עלולים הביא לפגיעה משמעותית וכואבת בהרבה. לכן, תגובה היא כורח המציאות  - והיא אכן צפויה לצאת לפועל.

שר הביטחון יואב גלנט בביקור בסוללת חץ 3
שר הביטחון יואב גלנט בביקור בסוללת חץ 3 | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כעת נוצר רגע נדיר, בו התגבשה קואליציה בינלאומית ואזורית נגד איראן. זו ההזדמנות של ישראל להזכיר לעולם את הסכנה הקיימת בתרחיש בו איראן תהפוך למדינה גרעינית - ולהיעזר בשותפיה כדי לבלום זאת.

בצה"ל הכינו כמה דרגות לתגובה, אך לפני שמפעילים אותן מוטב לגבש תיאום מלא עם האמריקנים. חיל האוויר ידע להגיע לכל מטרה בשטח איראן, גם למתקני הגרעין, אבל תקיפה בלבד לא תספיק כדי לעצור את איראן. מטרה זו יכולה להתממש רק בידי משטר פיקוח בין-לאומי. בשורה התחתונה: על אירועי אמש צריך להגיב, אבל כמו תמיד - רצוי שהתגובה תתבצע מהראש ולא מהבטן.