מתקפה ישירה מאיראן: יותר מ-300 שיגורים לעבר ישראל, רובם יורטו

מאות כטב"מים, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט נורו לעבר ישראל, רובם משטח איראן. בשעה 1:42 הופעלו אזעקות בעשרות יישובים ברחבי הארץ, כאשר רוב השיגורים יורטו מחוץ לגבולות ישראל, וכמה טילים בודדים חדרו לשטח הארץ. נזק נגרם לבסיס חיל האוויר בנבטים, אך התשתית לא נפגעה, ובפזורה הבדואית בנגב נפצעה ילדה בת 7 באורח קשה משברי יירוט

זמן צפייה: 07:46

מתקפה איראנית על ישראל: 45 שנה אחרי המהפכה האיסלאמית - עימות ישיר ראשון בין איראן לישראל. אחרי המתנה ארוכה לתגובה על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק, יותר מ-300 כטב"מים, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט נורו הלילה (ראשון) לעבר ישראל. בשעה 1:42 הופעלו אזעקות בעשרות יישובים ברחבי הארץ, בין היתר בירושלים, באר שבע, דימונה ובערד, וכן ברמת הגולן. רוב השיגורים יורטו מחוץ לגבולות ישראל, וכמה טילים בודדים חדרו לשטח הארץ. נזק נגרם לבסיס חיל האוויר בנבטים, אך התשתית לא נפגעה, ובפזורה הבדואית בנגב נפצעה ילדה בת 7 באורח קשה משברי יירוט.

שרי הקבינט שהו הלילה בבור בקריה, והסמיכו את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ לקבוע כיצד ישראל תגיב למתקפה. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' התנגדו, אך ההחלטה עברה לאחר ששאר השרים הצביעו בעד.

גם היום ומחר יישארו הנחיות פיקוד העורף בתוקף - ולא יתקיימו פעילויות חינוכיות בכל רחבי הארץ - כולל לימודים אקדמיים וקייטנות. באזורים ירוקים ישנה הגבלת התקהלות עד 1,000 אנשים - ומקומות העבודה ייפעלו ללא הגבלה. אחרי שהיה סגור במשך כל הלילה, החל מהשעה 7:30 נפתח המרחב האווירי של ישראל, ונתב"ג חזר לפעול.

מתקפה ישירה מאיראן | כל העדכונים מהיום ה-191 למלחמה

המתקפה האיראנית על ישראל
המתקפה האיראנית על ישראל | צילום: חדשות 13

בהצהרה מיוחדת הבוקר אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי: "איראן שיגרה יותר מ-300 איומים מסוגים שונים - ויירטנו 99% מהם. מתוך כ-170 כטב"מים וכ-130 טילי שיוט - 0 חדרו לשטח ישראל. עשרות יורטו ע"י מטוסי קרב, ההגנה האווירית ומערכות ההגנה של שותפינו. בוצעו שיגורים מעיראק ומתימן - אף אחד מהם לא חדר לישראל. מתוך כ-20 טילים בליסטיים - בודדים חדרו לישראל. הם נפלו בבסיס חיל האוויר בנבטים וגרמו נזק קל לתשתיות, אך הוא ממשיך לתפקד ולבצע את משימותיו. המתקפה האיראנית, כפי שתוכננה - סוכלה. לצערנו, ילדה בת 10 נפצעה קשה מרסיסים, אבל מלבדה - אין נפגעים".

"האירוע לא הסתיים", הדגיש דובר צה"ל, "אנחנו עדיין ערוכים ומוכנים להתפתחויות ולאיומים נוספים. הנחיות פיקוד העורף נותרו בעינן, אם יהיו שינויים - נעדכן את הציבור. קיימנו בלילה הערכת מצב והרמטכ"ל אישר תוכניות להמשך. איראן עשתה הלילה מעשה חמור, כאשר היא דוחפת את המזרח התיכון להסלמה".

תא"ל הגרי התייחס לשיתוף הפעולה עם צבאות זרים, שסייעו לישראל ליירט את האיומים. "בחצי השנה האחרונה אנחנו פועלים בתיאום הדוק עם שותפינו", הסביר, "בראשן פיקוד המרכז של ארה"ב, בריטניה, צרפת ומדינות נוספות. השותפות הייתה הדוקה תמיד, אבל באה הלילה לביטוי בצורה יוצאת דופן".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404140729' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_zoxjzvhn' duration='33']

בתום הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, שר הביטחון יואב גלנט מסר הבוקר: "סיימתי כעת חיתוך מצב עם צמרת צה״ל. מדינת ישראל עמדה הלילה בהתקפה של מאות טילים וכלי טיס בלתי מאוישים, צה״ל בלם את ההתקפה בצורה מרשימה. יחד עם השותפים האמריקנים והאחרים הצלחנו להביא לפגיעה מועטת ביותר בשטח מדינת ישראל, הישג מרשים ביותר שנעשה בהצטיינות על ידי צה"ל".

"העולם כולו ראה הלילה מי זו איראן", הוסיף גלנט, "מדינת טרור שתוקפת ממרחק של 1,500 ק"מ את מדינת ישראל ומנסה להפעיל את כל השלוחים שלה. אך העולם ראה גם מה היא כוחה של קואליציה, וכיצד ישראל יחד עם ארה"ב ומדינות נוספות נעמדת ובולמת את ההתקפה הזאת בצורה שאין דומה לה".

"המערכה עדיין לא הסתיימה", סיכם שר הביטחון, "אנחנו צריכים להיות עירניים וקשובים להנחיות צה"ל, להוראות פיקוד העורף ולהיערך לכל תרחיש, יחד עם זאת - את הגל המשמעותי ביותר בלמנו, ועשינו זאת בהצלחה גדולה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404140825' autoplay='0' credit='אלעד מלכה' desc='גלנט: "ערניים וערוכים לכל תרחיש"' poster='' kid='1_nxpf7a9r' duration='89']

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה בטלפון עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במשך כ-25 דקות, ובכיר בבית הלבן אמר אחרי השיחה כי ביידן אמר לנתניהו שארה"ב מתנגדת לתקיפה ישראלית באיראן - וכי האמריקנים לא ייקחו חלק בתקיפה כזאת.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404140749' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='נחיתת מטוס אדיר בבסיס נבטים אחרי משימת הגנה' poster='' kid='1_jmv2xltl' duration='28']

הנשיא ביידן מסר הבוקר בהצהרה: "מוקדם יותר היום, איראן - ושלוחותיה הפועלות מתימן, סוריה ועיראק - פתחו במתקפה אווירית חסרת תקדים נגד מתקנים צבאיים בישראל. אני מגנה את ההתקפות הללו בכל הכוח. בהנחייתי, כדי לתמוך בהגנה על ישראל, העביר צבא ארה"ב מטוסים ומשחתות הגנה מפני טילים בליסטיים לאזור במהלך השבוע האחרון. הודות לפריסות הללו ולמיומנות יוצאת הדופן של אנשי השירות שלנו, עזרנו לישראל להפיל כמעט את כל המל"טים והטילים הנכנסים".

"זה עתה שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו כדי לאשר מחדש את מחויבותה של אמריקה לביטחון ישראל", הוסיף ביידן, "אמרתי לו שישראל הפגינה יכולת יוצאת דופן להתגונן ולהביס אפילו התקפות חסרות תקדים - שליחת מסר ברור לאויביה שהם לא יכולים לאיים ביעילות על ביטחון ישראל".

לסיום אמר הנשיא: "מחר, אכנס את חבריי למנהיגי G7 כדי לתאם תגובה דיפלומטית מאוחדת למתקפה החצופה של איראן. הצוות שלי יתקשר עם עמיתיהם ברחבי האזור. ונשמור על קשר הדוק עם מנהיגי ישראל. ולמרות שלא ראינו התקפות על כוחותינו או מתקנינו היום, נישאר ערניים לכל האיומים ולא נהסס לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להגן על עמנו".

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90
יירוטים מעל תל אביב
יירוטים מעל תל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל | צילום: רויטרס
תופסים מחסה בזמן האזעקות בירושלים הלילה
תופסים מחסה בזמן האזעקות בירושלים הלילה | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90
שבר יירוט שנפל סמוך לים המלח
שבר יירוט שנפל סמוך לים המלח
הרמטכ"ל הרצי הלוי הלילה בבור בקריה עם מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר
הרמטכ"ל הרצי הלוי הלילה בבור בקריה עם מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר | צילום: דובר צה"ל
מטוסי חיל האוויר חוזרים לבסיסים אחרי משימות היירוט
מטוסי חיל האוויר חוזרים לבסיסים אחרי משימות היירוט | צילום: דובר צה"ל

בבית החולים סורוקה בבאר שבע נלחמים הבוקר (הרופאים על חייה של אמינה אלחסוני, בת ה-7 מהיישוב אל-פורעה שבנגב, שנפצעה באורח קשה מפגיעת רסיס בבית משפחתה. הרסיס פגע בחדר שבו ישנו הילדים, והיא היחידה שנפצעה.