חקירת הנשים שגויסו ע"י הסוכן האיראני: "הוא אמר שאסור לי לספר לאף אחד"

לאחר שנחשפה רשת הריגול במסגרתה סוכן מודיעין מאיראן גייס נשים ישראליות למשימות רגישות, הן נחקרו והעידו כי חשדו בו בזמן הקשר - אך רק במהלך החקירה הבינו שמדובר בתרמית. "כל הקשר הוא לא בכוונה, לא הייתה כוונה לפגוע במדינה"

זמן צפייה: 03:56

בשבוע שעבר נחשפה רשת הריגול במסגרתה סוכן מודיעין איראני התחזה ליהודי וגייס ישראליות למשימות רגישות, והערב (רביעי) במהדורה המרכזית חשפנו לראשונה את גרסתן של אותן נשים, אחת מהן היא ד', בת 50, אם לחמישה מירושלים.

לפני כשנתיים וחצי קיבלה ד' בקשת חברות בפייסבוק מאדם שכינה את עצמו בשם "ראמבוד נמדר". "ראיתי שכל החברות שלי בפייסבוק גם חברות שלו, והסכמתי", סיפרה ד', "הוא שאל אותי בעברית מה שלומי ושאלתי אותו איך הוא יודע עברית, הוא ענה לי שסבו לימד אותו. הוא הציג את עצמו כקבלן משכונה יוקרתית".

תמונת הפרופיל של ראמבוד נמדר | צילום: דוברות שב''כ

"לאחר מכן העברתי לו לבקשתו את מספר הטלפון שלי, והתחלנו לשוחח בוואטסאפ", הוסיפה ד', שסיפרה כי שמרה את המספר שלו בשם בדוי, כדי שילדיה לא ידעו. הסוכן ניסה לסחוט ממנה מידע, ושלח לה פוסט מקבוצת פייסבוק עם איחולי הצלחה למפקדת פרסייה חדשה ביחידת 8200.

"הוא שאל אותי מי זאת", סיפרה ד', "אמרתי לו שאני מכירה אותה ופגשתי אותה, אבל היא לא חברה שלי". בשיחה הבאה ביניהן היא התעניינה האם הוא צפה בסדרה טהרן. "ראמבוד אמר לי שזו סדרה של השב"כ, ושאל אותי אם ראיתי או פגשתי אנשים שעובדים בשב"כ, הוא אמר שהם אנשים חזקים".

ארבעה חודשים אחרי תחילת הקשר ביניהן, הציע "ראמבוד" ל-ד' להיפגש עמו בחו"ל. "בהתחלה הוא אמר לי בטורקיה, ולאחר מכן בדובאי", סיפרה ד', "אמרתי לו שאני עדיין נשואה וטרם התגרשתי, והוא המשיך לנסות לשכנע אותי לצאת למדינה אחרת. הוא אמר לי שהוא יכול לשחד אנשים ולהביא אותי לאיראן דרך ארמניה, אבל שאסור לי לספר את זה לאף אחד אחר בעולם".

עמוד הפייסבוק של של ''ראמבוד נמדר''
עמוד הפייסבוק של של ''ראמבוד נמדר'' | צילום: דוברות שב''כ

ד' דווקא סיפרה לאישה אחרת, מ', אשר גם אליה פנה "ראמבוד", וגם היא נאשמת כעת בקשר עמו. "לפני בערך חמש שנים הוא שלח לי הודעה בפייסבוק וסיפר שהוא יהודי עשיר", סיפרה מ', "סיפרתי לו שעברתי גירושים לא קלים ושאני עובדת בכמה עבודות. הוא הציע לי שהוא ישלח לי כסף אבל לא הסכמתי".

יום אחד גילתה מ' שהוא הציע לאישה נוספת להיפגש. "ב' התקשרה אליי וסיפרה לי שהיא והוא קבעו להיפגש בטורקיה והיא קנתה לו שרשרת במתנה", סיפרה מ', "היא התחילה לבכות שהוא לא יכול לטוס, והיא כבר קנתה כרטיס ובזבזה הרבה כסף. אמרתי לה 'איך את נוסעת אליו? את יודעת מי הוא?'".

פרופיל האינסטגרם של ראמבוד נמדר
פרופיל האינסטגרם של ראמבוד נמדר | צילום: דוברות שב''כ

הסוכן האיראני פעל באותה שיטה עם כולן. גם ל-ד' הוא הציע כסף, והיא דווקא שיתפה פעולה. "הייתי במצב כלכלי קשה בגלל הקורונה וכתבתי לו על כך", סיפרה ד', "הוא התעקש לשלוח לי אלף דולר, ויום אחד הוא שלח לי קוד ל'ווסטרן יוניון'. הלכתי לסניף ומשכתי 2,800 שקלים שנשלחו מאוסטרליה. הוא אמר לי שהוא ביקש מחבר מאוסטרליה שישלח לי את הכסף לישראל".

בהתכתבות ביניהם הם דיברו גם עליו, ומדוע הוא לא נחשף. בחקירתה סיפרה ד' שחשדה בו בזמן הקשר, כי חברה שלה אמרה לה שאולי הוא לא יהודי, וגם בגלל הדברים שביקש ממנה והעובדה שהיה מדבר בלחש בבית ואמר שהוריו ישנים. רק במהלך החקירה הבינה ד' שהיא נפלה לתרמית.

"כל הקשר הוא לא בכוונה, לא הייתה כוונה לפגוע במדינה", אמרה ד' בחקירתה, "אני לא רוצה להרוס את החיים שלי ואת החיים של הילדים שלי. תרחמו עליי". מהחקירה עלה כי מדובר בנשים תמימות, אולם עצם העובדה שלא דיווחו על הקשר החריג עם אותו איראני, למרות שחשדו בו, הובילה לאחת הפרשות החמורות בניסיון של איראן לדלות מידע על ההתרחשות בישראל.