היערכות לתגובה איראנית; דיווח: הצפי למתקפה - ב-48 השעות הקרובות

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מפי גורם ישראלי המעורה בפרטים כי ההיערכות היא לתקיפה איראנית ביממות הקרובות. ברקע החשש ממתקפה: ארה"ב הטילה הגבלות תנועה על עובדיה בישראל. אוסטין לגלנט: ישראל יכולה לסמוך על ארה"ב בהגנה מפני תקיפה

זמן צפייה: 01:58

ישראל נערכת למתקפה ישירה מאיראן ב-48 השעות הקרובות, כך דווח הבוקר (שישי) ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורם ישראלי המעורה בפרטים. במערכת הביטחון נמצאים בכוננות מוגברת, ובישראל אומרים בצורה ברורה כי אם התגובה תגיע משטח איראן, ישראל תצטרך להגיב בצורה תקיפה וללא כל דיחוי.

צרפת פרסמה היום אזהרת מסע לישראל, לבנון ואיראן, והורתה למשפחות הדיפלומטים הצרפתים לעזוב את טהרן. מוקדם יותר הלילה פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית התרעה ביטחונית חריגה לעובדיה ובני משפחותיהם בישראל, הגבילה את תנועתם והזהירה מפני יציאה מהערים הגדולות במרכז הארץ, מירושלים ומבאר שבע, על רקע החששות המוגברים מתקפה איראנית.

"מתוך זהירות, עובדי ממשלת ארה"ב ובני משפחתם מוגבלים בנסיעות אישיות מחוץ לאזור תל אביב רבתי (כולל הרצליה, נתניה ואבן יהודה), ירושלים ובאר שבע, עד להודעה חדשה". נמסר, "עובדי הממשל מורשים לעבור בין שלושת האזורים הללו לנסיעות אישיות''.

השר גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בבור בקריה
השר גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בבור בקריה (ארכיון) | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

חברי הקבינט התכנסו אמש, כאשר על הפרק אפשרויות התגובה של לישראל לתקיפה איראנית אפשרית, והלילה שוחח שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, והפנטגון נמסר כי אוסטין הדגיש בפני גלנט את תמיכת ארה"ב בהגנה של ישראל מול האיומים ההולכים וגדלים מצד איראן ושלוחותיה האזוריות. אוסטין הבטיח לשר גלנט שישראל יכולה לסמוך על תמיכה אמריקנית מלאה בהגנה על ישראל מפני התקפות איראניות.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, נשא אמש  הצהרה בה אמר: "נדע לפעול היכן שנדרש, יש לנו יכולת הגנתית רב-שכבתית. אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף - נעדכן בכל שינוי שיתרחש. יש לשמור על ערנות". הוא הוסיף: "במשך שנים איראן מממנת את שלוחיה במזרח התיכון כדי לתקוף את מדינת ישראל. תקיפה משטח איראן תהווה הוכחה ברורה על הכוונות האיראניות להסלים את המזרח התיכון, ולהפסיק להסתתר מאחורי השלוחים. מדינת ישראל נתקפת ביכולות איראניות כמעט בכל יום ממגוון זירות, אך אנחנו מתמודדים עימן היטב. אנחנו נדבר במעשים לכל פעולה שתהיה".

בימים האחרונים מתנהלות שיחות קדחניות בין בכירים ישראלים לבכירים אמריקנייים, ואמש דווח במהדורה המרכזית כי ההערכה שנשמעת בקרב הבכירים האמריקנים היא כי האמירות הפומביות של הממשל האמריקני יובילו לריכוך בתגובה האיראנית. בישראל שומעים את הדברים, אך לא ממש משתכנעים ולא בטוחים בכך - ונערכים לכל האפשרויות.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: נתן ווייל, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נועד אתמול עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה, לפגישה שעסקה בהמשך הלחימה ברצועת עזה, בדגש על המבצע הצפוי ברפיח, סוגיית הסיוע ההומניטרי, האפשרות למערכה צבאית מול חיזבאללה בצפון - ועל איומיה של איראן לפעול כנגד ישראל. מקרון אמר לאוחנה: "הזהרנו את איראן לבל תתקוף בישראל". בתוך כך, בכיר צרפתי אמר אמש לחדשות 13: "הזהרנו את איראן שלא להסלים עוד יותר את המצב במזרח התיכון".