בכירים אמריקנים: האיומים הפומביים יובילו לריכוך בתגובה האיראנית

חברי הקבינט מתכנסים במסגרת ההיערכות לתגובה אפשרית של איראן, ובישראל אומרים כי אם התגובה תגיע משטח הרפובליקה האיסלאמית - יהיה צורך להגיב בצורה תקיפה וללא כל דיחוי. ההערכה שנשמעת בקרב בכירים בממשל ביידן היא כי האמירות הפומביות ירככו את האיראנים - אך בישראל לא בטוחים בכך

זמן צפייה: 00:58

הדריכות והכוננות בישראל לקראת מתקפה מאיראן עולות שלב נוסף, וחברי הקבינט מתכנסים הערב (חמישי) - כאשר על הפרק אפשרויות התגובה של לישראל לתקיפה איראנית אפשרית. בישראל אומרים הערב בצורה ברורה כי אם התגובה תגיע משטח איראן, ישראל תצטרך להגיב בצורה תקיפה וללא כל דיחוי.

בימים האחרונים, וביתר שאת בשעות האחרונות, מתנהלות שיחות קדחניות בין בכירים ישראלים לבכירים אמריקנייים, כאשר בארצות הברית עומדים לצידה של ישראל באופן ברור בסוגיה הזו. ההערכה שנשמעת בקרב הבכירים האמריקנים בשעות האחרונות היא כי האמירות הפומביות של הממשל האמריקני יובילו לריכוך בתגובה האיראנית. בישראל שומעים את הדברים, אך לא ממש משתכנעים ולא בטוחים בכך - ונערכים לכל האפשרויות.

בתוך כך, בכיר צרפתי אמר הערב לחדשות 13: "הזהרנו את איראן שלא להסלים עוד יותר את המצב במזרח התיכון".

מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול רזא זהדי
מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול חסן מהדווי | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח בלילה עם שר הביטחון יואב גלנט, והבהיר בפניו כי "ארה"ב תעמוד לצד ישראל מול כל איום מצד איראן ושלוחותיה". זאת, בהמשך לדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר אמש כי "המחוייבות שלנו לביטחון ישראל מול האיום האיראני חזקה ואיתנה". ברשת אל-ג'זירה דווח אתמול כי בכיר אמריקני אמר לערוץ: "ארה"ב תגן על ישראל במקרה של תקיפה איראנית", ולא פסל מתקפת נגד משותפת של שתי המדינות כנגד איראן.

שרי החוץ של מדינות ערב קיימו הלילה שיחות טלפון עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן, וביקשו ממנו לפעול למניעת הסלמה אזורית. על-פי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", השיחות בוצעו לבקשת שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק, שפנה לשרי החוץ הערבים בבקשה שיעבירו את המסר לטהרן.