תגובה "רועשת"' או נמוכה מסף ההכחשה: בדרך לתקיפה באיראן

הדיונים בדרג המדיני והצבאי בישראל בנושא התגובה למתקפה האיראנית נמשכים, כמו גם ההתלבטות לגבי מנעד התגובות - האם לבצע תגובה עם חתימה ישראלית ברורה של שליחת מטוסי חיל האוויר 1,500 קילומטרים מזרחה - או לייצר תגובה פחותה מסף הרעש - כדי לא לאלץ את האיראנים להגיב ולגרום לחילופי מהלומות והסלמה

זמן צפייה: 04:18

הדיונים בדרג המדיני והצבאי בישראל בנושא התגובה למתקפה האיראנית יימשכו גם היום (רביעי), אחרי שגם הרמטכ"ל הרצי הלוי וגם דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הבהירו כי ההחלטה להגיב כבר התקבלה - והדיונים נערכים לגבי מנעד התגובות - האם לבצע תגובה רועשת עם חתימה ישראלית ברורה של שליחת מטוסי חיל האוויר 1,500 קילומטרים מזרחה, או לייצר תגובה פחותה מסף הרעש וההכחשה - כדי לא לאלץ את האיראנים להגיב ולגרום לחילופי מהלומות והסלמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון ועם שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק, במשרד רה"מ בירושלים, ומלשכת רה"מ נמסר כי נתניהו עמד על כך שישראל תשמור על הזכות להגנה עצמית. נתניהו הודה להם על התמיכה החד משמעית ועל התייצבותן של המדינות בהגנה כנגד המתקפה של איראן, והציג להם את היקף הסיוע ההומניטרי ואת המשך מהלך הלחימה בעזה. עוד נמסר כי ראש הממשלה דחה את הטענות של ארגונים בינלאומיים לרעב בעזה ואמר שישראל עושה מעל ומעבר בנושא ההומניטרי.

חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן
חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן | צילום: רויטרס

בארצות הברית חוששים שישראל תצא לתגובה נגד איראן מבלי לעדכן את האמריקנים מבעוד מועד, ומבקשים שוב ושוב מהבכירים בישראל לעדכן ולהתייעץ איתם מראש. הבקשה המרכזית של ארה"ב היא כי גם אם ישראל מגיבה - שתהיה זו תגובה מרוסנת ולא כזאת שתוביל למלחמה אזורית או מלחמה כוללת. מזכיר ההגנה לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט והבהיר לו כי האמריקנים מעוניינים לשמור על יציבות באזור.

בינתיים, גורם בכיר בממשל ביידן אמר ל-CNN כי לפי מודיעין, "ישראל צפויה לתקוף באופן מוגבל - בשטח איראן". עם זאת, הגורם הביע חשש שירושלים לא תעדכן את וושינגטון בזמן: "מקווים שיזהירו אותנו לפני המהלך ויעדכנו אותנו בפרטים - אבל אין לכך שום ערובה כי הם יודעים שנתנגד".

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

אתמול שוחח נשיא איראן איברהים ראיסי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - ואמר: "אולצנו לצאת להתקפה על ישראל. היא הייתה מוגבלת". הוא הדגיש כי "איראן איננה מעוניינת בהסלמה נוספת". בתגובה, פוטין הביע תקווה כי "כל הצדדים יפגינו איפוק - כך שיימנע עימות, שעלול להביא להשלכות קטסטרופליות על האזור כולו".

ארבעה גורמים אמריקנים רשמיים ששוחחו עם רשת NBC העריכו כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית תהיה מוגבלת, ותכלול בעיקר תקיפות נגד כוחות הצבא האיראני ומליציות פרו-איראניות מחוץ לשטח איראן. הערכות האמריקניות מבוססות על שיחות שקיימו גורמים בוושינגטון עם גורמים בירושלים לפני שהמתקפה האיראנית יצאה לפועל, ולקראת תגובה ישראלית אפשרית שתבוא בעקבותיה.