דריכות בישראל לקראת נקמה איראנית, ביידן לטהרן: "Don't"

ברקע ההערכות כי התגובה על החיסול בדמשק צפויה לצאת לפועל ביממה הקרובה, נשיא ארה"ב אמר אמש: "נתמוך בישראל ונעזור להגן עליה, איראן לא תצליח". בתוך כך, ב-CNN דווח כי המודיעין האמריקני זיהה כי האיראנים העבירו כ-100 טילי שיוט וכטב"מים לעבר עמדות שיגור

זמן צפייה: 02:44

כוננות שיא: בישראל ממתינים הבוקר (שבת) בדריכות לתגובה איראנית על החיסול בדמשק, ברקע ההערכות כי זו צפויה לצאת לפועל ביממה הקרובה. ברשת CNN דווח כי המודיעין האמריקני זיהה באיראן העברה של כ-100 טילי שיוט וכטב"מים לעבר עמדות שיגור.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר אמש את טהרן מפני תקיפה אפשרית וחזר על מחויבותו לביטחון ישראל. ביידן נשאל ע"י כתבים מה המסר שלו לאיראן, והשיב: "Don't". הוא הוסיף: "אנחנו נתמוך בישראל ונעזור להגן עליה, איראן לא תצליח", ואמר כי להערכתו, התקיפה תתרחש בהקדם.

במסגרת ההיערכות של ארה"ב, אמש דווח כי האמריקנים החליטו לשלוח תגבורת למזה"ת. בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווחו כי ארה"ב הזיזה את ספינות המלחמה שלה באזור, על מנת לסייע בהגנה על ישראל במקרה של תקיפה.

דיפלומטים אמריקנים שנמצאים בישראל הונחו שלא לצאת מהערים הגדולות, כיוון שהן מהגנה טובה יותר נגד מתקפות טילים. בתוך כך, משרד החוץ של הולנד הודיע כי שגרירות המדינה בטהרן תיסגר מחר "כאמצעי זהירות".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-time-clips-2-part-1204242033' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_qoz610js' duration='312']

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשא אמש הצהרה, והדגיש: "בשלב זה, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, אך הימים הקרובים מחייבים אותנו לגלות ערנות. ההגנה שלנו מוכנה ויודעת להתמודד מול כל איום". ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס לפני כניסת השבת הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ וגורמים נוספים לפני כניסת השבת.

מוקדם יותר אתמול נפגש גלנט עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, מייקל אריק קורילה, המבקר בישראל, ואמר בסיום הפגישה: "אנחנו ערוכים בהגנה, גם על הקרקע וגם באוויר, בשיתופי פעולה הדוקים עם שכנות וידידות על מנת למנוע פגיעה בישראל, ואנו נדע כיצד להגיב". הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הוסיף דברים ברוח דומה: "אנחנו עוקבים אחר הנעשה באיראן, ערוכים לכל תרחיש".

הרמטכ"ל עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב
הרמטכ"ל עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב | צילום: דובר צה"ל

על-פי דיווח ברשת CBS, האיראנים עשויים לתקוף באמצעות שיגור של יותר מ-100 כלי טיס בלתי מאוישים ועשרות טילים, שיכוונו נגד מטרות צבאיות בעומק שטחה של ישראל. תקיפה בסדר גודל כזה, על פי התרעת הגורמים האמריקניים, תהווה אתגר משמעותי למערכות ההגנה של ישראל.

עם זאת, הגורמים ציינו כי ייתכן שאיראן תבחר לבצע תקיפה בסדר גודל קטן יותר - כדי למנוע הסלמה דרמטית שעלולה להוביל למלחמה. אם התקיפה אכן תהיה נרחבת, ייתכן שהיא תהיה דומה לתקיפה שביצעו האיראנים נגד מתקני נפט סעודיים ב-2019.