סבא"א: כמות האורניום המועשר באיראן כמעט מספיקה לנשק גרעיני

לפי דיווח בעיתון "בלומברג", בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית זיהו כי איראן העשירה אורניום לרמה של 84%, מעט פחות מרמה הנדרשת לחימוש נשק גרעיני - 90%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של העשרת אורניום שהתגלתה במדינה עד כה

זמן צפייה: 05:11

העיתון האמריקני "בלומברג" דיווח אמש (ראשון) כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית איתרה העשרת אורניום לרמה של 84% באיראן - מעט פחות מהנדרש לפצצה גרעינית, 90% - כך לפי שני דיפלומטים בכירים. בסוכנות מנסים כעת לברר כיצד איראן הגיעה לרמה הזו, לאחר שבעבר העידה בפני הסוכנות כי הגיעה לרמת העשרה של 60%.

ערוץ אלמיאדין ציטט את דבריו של דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, בהרוז כלאמונדי, בתגובה לדו"ח של בלומברג, שאמר: "הימצאותם של חלקיקים בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה, אין פירושו הפקת אורניום מועשר בשיעור של למעלה מ-60%. מטרת הדו"ח של בלומברג היא לסלף את העובדות. הימצאותם של חלקיקי אורניום בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה היא דבר שכיח".

עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן
עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן, ארכיון | צילום: רויטרס

זוהי הפעם השנייה החודש שהמוניטורים שנמצאים במעקב אחר מאגרי האורניום של איראן זיהו פעילות העשרה חשודה. מפקחי סבא"א יצטרכו לקבוע האם מדובר בחומר שנוצר בכוונה תחילה, או האם המוניטורים זיהו תרכובת שנוצרה ללא כוונה בצינורות הצנטריפוגות הרבות.

ביום שישי האחרון נאם שר הביטחון יואב גלנט בועידת הביטחון במינכן, וחשף את מאמציה של איראן לייצוא נשק קטלני, חרף האמברגו המוטל עליה. "במהלך השנה האחרונה", אמר גלנט, "איראן הפכה ליצואנית גלובאלית של נשק קטלני והיא מקיימת מגעים למכירתו עם לא פחות מ-50 מדינות ברחבי העולם".

יואב גלנט
יואב גלנט | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

"מתחת ומעל לפני השטח, איראן חותרת ללא הפסקה להשמדתה של מדינת ישראל", אמר שר הביטחון בפתח דבריו, "היא עושה זאת גם ישירות, וגם באמצעות שלוחיה - צבאות הטרור הפועלים בסמוך לגבולות ישראל. איראן מאיימת על ישראל ולא רק עליה אלא גם על ביטחונה ויציבותה של אירופה, ושל העולם בכלל".