גלנט: "איראן מקיימת מגעים למכירת נשק קטלני ל-50 מדינות"

שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים בפתח ועידת הביטחון במינכן, וחשף את מאמציה של הרפובליקה האיסלאמית לייצוא נשק קטלני, חרף האמברגו המוטל עליה. "מתחת ומעל לפני השטח, איראן חותרת ללא הפסקה להשמדתה של מדינת ישראל"

זמן צפייה: 01:04

שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים היום (שישי) בפתח ועידת הביטחון במינכן, וחשף את מאמציה של איראן לייצוא נשק קטלני, חרף האמברגו המוטל עליה. "במהלך השנה האחרונה", אמר גלנט, "איראן הפכה ליצואנית גלובאלית של נשק קטלני והיא מקיימת מגעים למכירתו עם לא פחות מ-50 מדינות ברחבי העולם".

"מתחת ומעל לפני השטח, איראן חותרת ללא הפסקה להשמדתה של מדינת ישראל", אמר שר הביטחון בפתח דבריו, "היא עושה זאת גם ישירות, וגם באמצעות שלוחיה - צבאות הטרור הפועלים בסמוך לגבולות ישראל. איראן מאיימת על ישראל ולא רק עליה אלא גם על ביטחונה ויציבותה של אירופה, ושל העולם בכלל".

"השפעותיה השליליות של איראן הולכות ומתפשטות, חוצות יבשות ומדינות", הוסיף גלנט, "איראן מספקת מל"טים, בעלי טווח 1,000 קילומטרים, לידי מדינות במזרח אירופה, דוגמת בלארוס, ובעבר עשתה זאת גם בדרום אמריקה - לוונצואלה".

עוד אמר גלנט: "על הקהילה הבינלאומית לאחד כוחות ולנקוט בצעדים דחופים ומהירים כדי לעצור את עסקאות הנשק שאיראן מובילה, ולייצר מנגנון הרתעה וענישה אפקטיבי. אם כך נוהגת איראן כאשר אין בידה יכולת גרעינית, דמיינו מצב בו ארסנל גרעיני מוחזק בידי משטר האייתולות הרצחני, זהו איום בלתי נסבל על בטחון העולם. עלינו לנקוט בכל הכלים האפשריים - ואני מדגיש: בכל הכלים האפשריים - כדי למנוע מאיראן יכולת גרעינית".

שר הביטחון גלנט קרא לקהילה הבינלאומית להתאחד נגד מאמציה של איראן ולפעול להסדרת מנגנון חליפי לאמברגו טילי הקרקע-קרקע וכלי הטיס הבלתי-מאוישים שצפוי לפקוע בסוף השנה הזו.

בסיס חיל האוויר ''נשר 44'' של איראן
בסיס חיל האוויר ''נשר 44'' של איראן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר חשפה איראן בסיס תת קרקעי אווירי, "ראשון מסוגו", וגדול מספיק, שלפי הטענות ברפובליקה האיסלאמית יכול להכיל מספר לא מבוטל של מטוסי קרב, מפציצים, מטוסי תובלה וכלי טיס בלתי מאויישים. מיקומו של הבסיס לא נחשף, ונותר לוט בערפל.

בדיווח הרשמי באיראן, לא צוין אם הבסיס החדשני ישרת את חיל האוויר של הכוחות המזוינים של איראן - הצבא האיראני, או לחלופין, את חיל האוויר של משמרות המהמפכה. לא מן הנמנע, שבסיס "נשר 44" ישרת את חילות האוויר של שתי הצבאות האיראניים. לפי הדיווח ב-"IRNA", בסיס "נשר 44" הוא אחד מבסיסי חיל האוויר "החשובים ביותר של איראן", ובו ציוד צבאי מתקדם.

בסיס חיל האוויר ''נשר 44'' של איראן
''נשר 44'', הבסיס האיראני החדשני | צילום: רויטרס

לדברי האיראנים, הבסיס כולל בתוכו מתקני התרעה, עמדות פיקוד, האנגרים, מרכזים ודירים לתחזוקה של מטוסים, ציוד ניווט ולוחמה אלקטרונית, מלאי פצצות וטילים ועוד. למרות שאיראן לא ציינה את מיקומו של הבסיס, בידיעה הרשמית שפורסמה צוין כי הבסיס ממוקם מתחת לרכס הרים, ומיקומו האסטרטגי יאפשר ביצוע "פעולות אוויריות מפתיעות".

מומחים ופרשנים ישראלים וכאלו מהמערב הבהירו כי בסיס חיל האוויר החדש נועד לשמור על טכנולוגיות ויכולות איראניות מתקדמות - מפני תקיפה אפשרית. לדבריהם, פגיעה פוטנציאלית בעומק הבסיס החדש היא כמעט בלתי אפשרית בשל מיקומה מתחת לפני הקרקע. לצורך העניין, תקיפת בסיס שנמצא מעל פני הקרקע - פשוטה יותר, אם כי גם היא דורשת מודיעין מדויק והיערכות מסיבית. יוזכר כי רק בחודש מאי האחרון, הצבא האיראני חשף בסיס תת קרקעי המיועד לכלי טיס בלתי מאויישים.