"לא חתרו למגע": 3 שוטרי מג"ב הודחו בעקבות הפיגוע בשועפאט

תחקיר נפילתה של לוחמת המעברים נועה לזר הוצג לרמטכ"ל, ובו זוהו כשלים בשגרת הפיקוד במחסום, במהירות התגובה, באיכותה, ובאי-חתירה למגע עם המחבל. מפקד מג"ב החליט להדיח שלושה שוטרים בקבע, בנוסף להליך הדחה מתפקיד פיקודי לשנה של קצין ומתן הערה פיקודית למ"פ ולמג"ד. כוכבי: "אירוע חמור, מקצועית וערכית"

זמן צפייה: 01:08

תחקיר נפילתה של הלוחמת סמל נועה לזר ז"ל במעבר שועפאט פורסם הערב (שני) וממנו עולה כי בערב הפיגוע, יום שבת ה-8 באוקטובר, הגיע מחבל למעבר שועפאט, יצא מרכבו וירה לעבר לוחמי מג"ב, צה"ל ומאבטחי משרד הביטחון, בעת חילופי משמרות במעבר שבפיקוד מג"ב. סמל נועה לזר ז"ל נהרגה מהירי. בנוסף, נפצעו מאבטח של משרד הביטחון ולוחמת מג"ב.

בעקבות ממצאי התחקיר, החליט מפקד מג"ב אמיר כהן לנקוט בצעדים משמעתיים ובהם נקיטת הליך הדחה של שלושה שוטרים בקבע על אי עמידה בערכי מג"ב, הליך הדחה מתפקיד פיקודי לשנה של קצין מג"ב ומתן הערה פיקודית למ״פ מג"ב ולמג"ד מג"ב.

זירת הפיגוע במחסום שועפאט בירושלים
זירת הפיגוע במחסום שועפאט בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אורי, דוד של נועה לזר ז"ל, אמר בתגובה להדחת השוטרים: "אם זה מה שהחליט מפקד מג"ב, אז הוא יודע מה שהוא עושה. ישבנו עכשיו שעה וחצי, מפקד מג"ב קצינת הנפגעים, כל הצמרת. מאמין שאם הוא הגיע להחלטה הזאת, הוא עשה את זה אחרי שבדק את כל הנסיבות. ברור שהם מצטערים על האירוע, אבל זה יכול לקרות מחר בבוקר שוב, ברגע שיש מגע בין חיילים למחבלים. התחושה היתה קשה מרגע שזה קרה, הם לקחו את זה מאוד קשה. אני לא חושב שתחקיר כזה או אחר היה משנה את זה. ראינו מהסרטונים מה היה שם, התחקיר לא שינה את זה".

בתחקיר האירוע שבוצע על-ידי מפקד עוטף ירושלים, תת-ניצב עמי נידם, זוהו כשלים בשגרת הפיקוד במחסום, במהירות התגובה, באיכותה, ובאי-חתירה למגע עם המחבל על-ידי הכוחות הפועלים במעבר. בנוסף, נמצא כי התנועה הרגלית במעבר המתקיימת כדבר שבשגרה על פי נהלי המעבר היא תקלה חמורה, ויציאת המחבל מהרכב התאפשרה כתוצאה מכך. עוד נמצא, כי על אף ששלושה מלוחמי מג"ב במעבר ירו לעבר המחבל, לוחמי מג"ב שהיו במקום הגיבו שלא כמצופה ולא בהתאם לערכי החיל.

עוד הורה מפקד מג"ב על הגדרת רף מחייב לביצוע התרגולות במעבר, הכשרה ייחודית מקצועית למפקדי המעבר, התקנת תשתית טכנולוגית מספקת לצרכי המשימה במעבר וכן, על קיום מנגנון פיקוח קפדני.

כוחות ביטחון ליד מחסום שועפאט, בו נהרגה סמל נועה לזר
כוחות ביטחון ליד מחסום שועפאט, בו נהרגה סמל נועה לזר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

מפקד מג"ב הורה ליישם באופן מיידי את כלל הלקחים בכל המעברים שבאחריות מג"ב בעוטף ירושלים. כמו כן, הנחה את מפקד בית הספר החיילי להקים הכשרה ייעודית לפיקוד במעברי עוטף ירושלים. בנוסף, המליץ מפקד מג"ב לאזרח את כלל המעברים בעוטף ירושלים לאור אופי הפעילות בהם.

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט על הפסקת פעילותם של לוחמי צה"ל במחסום שועפאט תוך חודש ימים, זאת בעקבות אופי המשימה במחסום, שתכליתו מעבר של אזרחים ותושבי ישראל. בהמשך לכך, הרמטכ"ל הנחה להגדיל את הקצאות הלוחמים למג"ב, לטובת הצבתם במשימת הבידוק במחסום שועפט. עד להכשרת הלוחמים, הורה מפקד מג"ב על הסטת פלוגת לוחמים ממג"ב איו"ש למחסום.

סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט
סמל נועה לזר שנהרגה בפיגוע במחסום שועפאט | צילום: באדיבות המשפחה

בסיכום התחקיר אמר הרמטכ"ל: "עבודת כוחות הביטחון במעברים חשובה לביטחון המדינה ומנעה פיגועים רבים בעבר. מדובר באירוע חמור, מקצועית וערכית. ראשית מכיוון שאיבדנו את הלוחמת סמל נועה לזר ז"ל, משנית בשל חוסר מקצועיות ואי חתירה למגע, המחבל לא נוטרל ולא נעצר. יש לבצע את הפעולות המידיות שהוגדרו למימוש לקחי התחקיר בהקדם, ולהטמיע אותן בקרב כלל כוחות הביטחון. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחת לזר, מחזק ומחבק אותה".