הרמטכ"ל: "להמשיך לתקוף את חיזבאללה, שנים חיכינו להזדמנות"

רב-אלוף הלוי אמר בהערכת מצב, בצל הדיווחים על מגעים הפסקת אש, כי צה"ל "פועל כל הזמן להביא הישגים, לחסל עוד בכירים, לסכל העברות אמל"ח ולתקוף את חיזבאללה בכל לבנון". בן גביר לנתניהו: "הפסקת אש קבועה? נפרוש"

זמן צפייה: 04:09

בצל הדיווחים על מגעים להפסקת אש בצפון, אמר היום (חמישי) הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב כי "צריך להמשיך לתקוף את חיזבאללה, שנים חיכינו להזדמנות הזו". לדבריו, צה"ל פועל "כל הזמן להביא הישגים, לחסל עוד בכירים, לסכל העברות אמצעי לחימה, לגרוע מיכולות האש של חיזבאללה ולתקוף אותו בכל מרחב לבנון".

מוקדם יותר שיגר השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר איום לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "אם תיחתם הפסקת אש זמנית - עוצמה יהודית לא תהיה מחויבת לקואליציה. אם ההפסקה הזמנית תהפוך לקבועה – נתפטר מהממשלה". בתום ישיבת הסיעה של עוצמה יהודית שכונסה על רקע המגעים בין ישראל להפסקת אש, אמר בן גביר: "הדבר הבסיסי והמובן ביותר הוא שכשהאויב שלך על הברכיים - אתה לא מאפשר לו להשתקם, אלא פועל להכרעתו וחותר להבסתו. ואם אתה לא עושה זאת – אתה משדר חולשה, מסכן את ביטחון אזרחיך, ומוכיח כי אין בכוונתך לנצח.

בן גביר ונתניהו
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"לכן סיעת עוצמה יהודית בראשותי מודיעה לראש הממשלה: אם תיחתם הפסקת אש זמנית עם חיזבאללה, סיעת עוצמה יהודית מסירה מעליה כל מחויבות קואליציונית – על כל המשתמע מכך: לא להצבעות, לא לישיבות הממשלה והקבינט, ולכל פעילות קואליציונית. לא נפקיר את תושבי הצפון. כל יום בו הפסקת האש הזו תהיה בתוקף וישראל לא תילחם בצפון – עוצמה יהודית אינה מחויבת לקואליציה. אם הפסקת האש הזמנית תהפוך לקבועה במסגרת "מתווה" כלשהו, שפירושו חריצת גורלם של תושבי הצפון לחסדי החיזבאללה – יתפטרו כל שרי וחברי הכנסת מעוצמה יהודית מהממשלה והקואליציה".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: שאטרסטוק

בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווחים על כך שהפסקת אש בצפון תיכנס לתוקף בשעות הקרובות, במסגרת הסכם שהציעו הנשיאים ביידן ומקרון, וטענו: "הידיעה לא נכונה. מדובר בהצעה אמריקנית-צרפתית, שנתניהו אפילו לא הגיב לה". בשעה זו: ראש הממשלה נמצא בדרכו לניו יורק, שם ינאם מחר בפני העצרת הכללית. "הידיעה על הנחיה כביכול למתן את הלחימה בצפון גם היא הפוכה מן האמת. ראש הממשלה הנחה את צה"ל להמשיך את הלחימה במלוא העוצמה, ולפי התכניות שהוצגו לו", הוסיפו. "כמו כן, גם הלחימה בעזה תימשך עד להשגת כל מטרות המלחמה".

בהצהרה משותפת של ארה"ב, קטר, סעודיה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן ובריטניה, קראו המדינות להפסקת אש של 21 ימים "כדי לאפשר מגעים דיפלומטיים שיובילו לפתרון קבוע על בסיס החלטה 1701". עוד נאמר כי "על לבנון וישראל לפעול כדי להביא לרגיעה מיידית". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון קראו בלילה להפסקת אש מיידית בת 21 ימים בין ישראל וחיזבאללה, ומסרו בהודעה משותפת: "זה הזמן להגיע להסדר בעניין גבול ישראל-לבנון שיבטיח את ביטחונם של התושבים ושובם הביתה בשלום. אנו קוראים להפסקת אש זמנית בלבנון כדי לתת הזדמנות לדיפלומטיה - ולהצליח להימנע מהסלמה נוספת בגבול". הבוקר, בכירים אמריקנים שצוטטו ברשת "סקיי ניוז" הבריטית הביעו אופטימיות, ואמרו כי הם מצפים שהפסקת אש "תיכנס לתוקף תוך שעות".

בהצהרה של ביידן ומקרון נכתב בנוסף: "חילופי האש מאז 7 באוקטובר, ובפרט במהלך השבועיים האחרונים, מאיימים על סכסוך רחב הרבה יותר, ופגיעה באזרחים. עבדנו יחד בימים האחרונים על קריאה משותפת להפסקת אש זמנית, הנתמכת על-ידי ארצות הברית, אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וקטאר. אנו קוראים לתמיכה רחבה ולתמיכה מיידית של ממשלות ישראל ולבנון". לפי גורמים בכירים בארה"ב, שצוטטו בוושינגטון פוסט באשר לפרטי העסקה, תושבי הצפון שפונו עקב ירי חיזבאללה לא צפויים לחזור לבתיהם במסגרת ההסכם הזמני, "עד שיהיו ערבויות ברורות לכך שיוכלו לשוב בבטחה" - מה שיביא לצורך בהסכם מלא בין הצדדים. לפי הדיווח, "בממשל האמריקני מצפים שישראל ולבנון יקבלו את ההסכם בשעות הקרובות".

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סמוטריץ': "המערכה בצפון צריכה להסתיים רק עם ריסוק חיזבאללה"

שרים בממשלה מיהרו להביע התנגדות לאפשרות כי הפסקת אש תתממש. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב ברשת X: "המערכה בצפון צריכה להסתיים בתרחיש אחד - ריסוק חיזבאללה ושלילת יכולותיו לפגוע בתושבי הצפון. אסור לתת זמן לאויי להתאושש מהמכות הקשות שחטף ולהתארגן מחדש להמשך המלחמה אחרי 21 יום. כניעה של חיזבאללה או מלחמה, רק ככה נחזיר את התושבים והביטחון לצפון ולמדינה". שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "הפסקת אש בלי כל תמורה משמעותית מצד חיזבאללה - שגיאה חמורה שמסכנת הישגים ביטחוניים גדולים של ישראל בימים האחרונים. ‏אני מאוד מקווה שהדיווחים אינם נכונים, אנחנו חייבים להמשיך בכל הכוח עד להכרעה ברורה בצפון".

ממשל ביידן מתמקד בניתוק השלב הראשון של הסכם הפסקת האש בלבנון מהסכם הפסקת האש עם חמאס, "שנותר במבוי סתום". ארה"ב, כידוע, "לא מנהלת משא ומתן עם טרוריסטים", ולכן היוזמה להפסקת האש מקודמת מול ממשלת לבנון. הציפייה האמריקנית היא שאם הגורמים הרשמיים במדינה יסכימו לעסקה, הם יוכלו להפעיל לחץ על חיזבאללה לחתום על הסכם. בהמשך לכך, שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה יגיע בימים הקרובים לביירות על מנת להמשיך ולעבוד על העסקה המוצעת.

לאחר ההודעה המשותפת, הנשיא מקרון צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אסור שתהיה מלחמה בלבנון. אנו קוראים בתוקף לישראל לעצור את ההסלמה בלבנון, לחיזבאללה להפסיק את הירי לעבר ישראל, ולכל מי שמספק להם את האמצעים לעשות זאת - לעצור". כמו כן, בכיר בממשל האמריקני אמר בשיחה עם חדשות 13: "אנו מציעים את הפסקת האש בת שלושת השבועות על מנת ששני הצדדים יוכלו לדון בפתרונות ארוכי טווח שיביאו להחזרת התושבים לבתיהם בבטחה".