שיא של כל הזמנים: הייצוא הביטחוני רשם הכנסות של 12.5 מיליארד דולר

שנה מוצלחת למשרד הביטחון בגזרת הייצוא הביטחוני עם שיא חדש זו שנה שנייה ברציפות, הרבה בזכות הלחימה באוקראינה שפעלה כמאיץ לתקציבי ביטחון מסביב לעולם ולצורך בהצטיידות של מדינות רבות. מדינות הסכמי אברהם ואירופה הן הרוכשות העיקריות של 80 אחוזים מהייצוא הביטחוני של ישראל. אייל זמיר: "תרומת הייצוא הביטחוני לביטחון המדינה היא חיונית"

משרד הביטחון

משרד הביטחון פרסם היום (רביעי) כי בשנת 2022 נשבר שיא של כל הזמנים בהכנסות מייצוא ביטחוני - שעמדו על מעל 12.5 מיליארד דולר. זו השנה שנייה ברציפות שנשבר שיא ההכנסות שנכנסו לקופת המדינה ממכירות וייצוא ביטחוני.

על רקע החיכוכים הבין מעצמתיים ובעיקר לאור הלחימה באוקראינה, משרד הביטחון רשם גידול בייצוא השנה, שהביא לגידול בהצטיידות הביטחונית ברחבי אירופה, כמו גם הדרישה למערכות התעשייה הביטחונית. באופן לא מפתיע, שלושת תחומי הייצור הגדולים ביותר, על פי הפרסום, בהם נעשה מירב הרווח הם מל"טים ורחפנים. תחומים אלה היוו 25 אחוזים מתוך חוזי הייצוא של המשרד. טילים ומערכות ביטחוניות היוו 19 אחוזים מההכנסות והכנסות ממערכות מכ"מ ול"א הם כ-13 אחוזים.

מנכ"ל משרד הביטחון, אייל זמיר הגיב לאחר הפרסום: "לייצוא הביטחוני יש תרומה חיונית לביטחון המדינה, לצמיחת הכלכלה שלה ולחיזוק החוסן הלאומי. החיבור הייחודי בין יצירתיות וכושר ההמצאה של התעשיות הביטחוניות, הניסיון המבצעי של צה"ל והקשרים הביטחוניים של משרד הביטחון, מעצים את הנכסיות של ישראל בעולם. התעשיות הביטחוניות מפרנסות קרוב ל-100 אלף בתי אב באופן ישיר ועקיף, כאשר רכיב משמעותי מכך באזורי הפריפריה. המובילות הזאת תמשיך להיות אבן דרך בחיזוק הביטחון הלאומי ובפיתוח הכלכלה הישראלית".

גם שר הביטחון, יואב גלנט הבהיר: "הנתונים חסרי התקדים אותם מציגה מערכת הביטחון - ובמרכזם שיא חדש בהיקפי הייצוא הביטחוני - משקפים בצורה הבולטת ביותר את עוצמתה הביטחונית ועליונותה הטכנולוגית של מדינת ישראל. בזכות היצירתיות והחדשנות של אנשי התעשיות הביטחוניות ומשרד הביטחון, אנחנו מצליחים להקדים את אויבינו ולשמר את היתרון האיכותי למולם".

שר הביטחון יואב גלנט בוועידת הביטחון במינכן
שר הביטחון יואב גלנט בוועידת הביטחון במינכן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"לאזרחי ישראל יש היום סיבה גדולה לגאווה - גם בנתונים יוצאי-הדופן ובעיקר במי שניצבים מאחוריהם. השינויים העולמיים יצרו ביקוש רב לטכנולוגיות הישראליות שהפכו לשם דבר בעולם, ואנו צופים כי מגמה זו תמשיך ותתעצם גם בשנה הקרובה".