בעקבות ההכרזה הפלסטינית על "יום זעם": צה"ל פורס כוחות בגדה

כוחות הביטחון נמצאים בכוננות ופרוסים בכוחות גדולים. על פי הערכות פיקוד מרכז והשב"כ, אין צפי לעימותים יוצאי דופן; דיווח פלסטיני: עימותים בחברון בין מפגינים לכוחות צה"ל

זמן צפייה: 00:25

צה"ל פורס היום (שלישי) כוחות גדולים במוקדי החיכוך בשכם, חברון ורמאללה, כהכנה ל"יום הזעם" שיתקיים בכמה מוקדים בגדה המערבית, שמתקיים לאחר הכרזת שר החוץ האמריקני מייק פומפאו על כך שההתנחלויות לא ייחשבו עוד בלתי חוקיות לפי החוק הבין-לאומי. בתי הספר יסיימו את יום הלימודים בשעה 11:30 וכן חלק ממקומות העבודה יסתיימו מוקדם, כדי לאפשר למפגינים להשתתף. דובר הפתח, אוסמה אל-קואסמה קרא לרבים להגיע לאירועי היום: "אנחנו קוראים לתושבינו להשתתפות הנרחבת ביותר ביום הזעם בכל רחבי המולדת, מתוך סירוב להחלטות האמריקניות והתוקפנות הישראלית", אמר.

לפי דיווחים פלסטיניים, נרשמו עימותים אלימים בצפון ודרום חברון במחנות הפליטים אל-ערוב ואל-פוואר בין צעירים פלסטינים לכוחות צה"ל. לפי הפלסטינים, מספר צעירים נפגעו משאיפת גז מדמיע.

על פי ההערכות מפקד פיקוד מרכז, השב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, לא צפויים עימותים יוצאי דופן, אך ככל הנראה יירשמו מספר מקרים של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תעברה. מטרת צה"ל הוא להכיל את אירועי היום, לסיים אותו עם כמה שפחות נפגעים וללא הרוגים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לאחר הכרזת פומפאו על ההתנחלויות: מחר יתקיים "יום זעם" בגדה

דיווח בארה"ב: שר החוץ מייק פומפאו שוקל להתפטר ולרוץ לסנאט

חודש אחרי הפיגוע: פומפאו והרצוג ביקרו בבית הכנסת בהאלה

מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת
מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת | צילום: חדשות 13

במקביל, אתמול דווח כי בעזה יתקיימו הלימודים בבתי הספר כרגיל, וכי השביתה בגדה היא מתוך "היענות לכוחות לאומיים". כלומר, ההפגנה תתקיים רק בגדה המערבית.

כזכור, בשבוע שעבר הודיע פומפאו כי הוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית הן הפרה של החוק הבין-לאומי. לאחר ההודעה השגרירות האמריקנית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית שמבקשים לטייל בעיר, ברצועת עזה ובגדה המערבית.

"אחרי למידה של כל הצדדים בסכסוך, ארצות הברית הופכת את ההחלטה שאומרת שההתנחלויות נוגדות את החוק הבין-לאומי", אמר פומפאו בנאומו."זאת בעיה מורכבת שיכולה להיפתר רק בשיחות בין ישראל ולפלסטינים. הממשל האמריקני מעודד את ישראל והפלסטינים לפתור את הבעיה ולמצוא פתרון שיקדם את הביטחון והשלום בין הצדדים".

"אנחנו מאמינים שמה שעשינו היום זה להכיר במציאות כפי שהיא והגדלנו את הסיכוי למצוא פיתרון דיפלומטי בין ישראל לפלסטין", הסביר שר החוץ האמריקני. "ההודעה שלנו לא באה במטרה לעזור פוליטית לאף אחד". על "עסקת המאה" אמר פומפאו כי "על ישראל קודם להרכיב ממשלה, אנחנו מקווים שהם יצליחו, וכשיגיע הזמן - נפרסם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והודה לו על החלטת מדינתו לבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית אינן הפרה של החוק הבין-לאומי. "טראמפ תיקן עוול היסטורי. מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה, והוא עשה זאת כפי שעשה בהכרה בגולן ובהעברת השגרירות לירושלים", אמר נתניהו.