מעל 60 קצינים מהתוכנית היוקרתית של אמ"ן הודיעו על הפסקת התנדבות

עשרות בוגרי "חבצלות", תוכנית הדגל של אגף המודיעין, הודיעו על השעיית התנדבותם עד להודעה חדשה, בתגובה לבליץ החקיקה לקידום ההפיכה המשפטית ולאור "בחירתה של הממשלה להתחיל ולשנות בפועל את שיטת המשטר הישראלית ללא הסכמה רחבה"

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים בצומת גומא (ארכיון) | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

מעל ל-60 קצינים וקצינות מאגף המודיעין, בוגרי תוכנית הדגל "חבצלות", הודיעו היום (שני) על הפסקת התנדבותם לשירות מילואים, בתגובה לבליץ החקיקה לקידום ההפיכה המשפטית ולאור "בחירתה של הממשלה להתחיל ולשנות בפועל את שיטת המשטר הישראלית ללא הסכמה רחבה, תוך התעלמות בוטה של הדרג המדיני מההשלכות ההרסניות על צה"ל".

"אנו, בוגרות ובוגרי תכנית חבצלות החתומים מטה, עוקבים בדאגה אחר תהליכי החקיקה שמקדמת הממשלה, תוך ערעור מערכת האיזונים והבלמים העדינה בדמוקרטיה הישראלית", כתבו הקצינים בפתח מכתבם, "למרות רגישות הנושאים הנידונים, החקיקה נעשית בפזיזות, תוך התעלמות מוחלטת מאזהרות המומחים לגבי ההשלכות הכלכליות, החברתיות והביטחוניות שלה, וללא הסכמה רחבה".

עוד הם הוסיפו: "כקצינות וקציני מודיעין, אשר מורגלים בניתוח תהליכים מדינתיים ארוכי-טווח ושינויים משטריים, איננו יכולים להתעלם מהתמורות המבהילות שעוברת המדינה בחסות החקיקה המשפטית המקודמת על ידי הממשלה - נסיגה כלכלית שבאה לידי ביטוי בירידה חדה בהשקעות בהייטק ויציאת כספים מישראל; פגיעה בברית האסטרטגית עם ארצות הברית ומדינות ידידות נוספות; והחמור מכל - התפרקות מואצת של החברה הישראלית לגורמיה תוך שיסוי האזרחים אלה באלה".

"אנחנו, שגדלנו וחונכנו על אהבת הארץ, ששירתנו שנים רבות בצה"ל וממשיכים לתרום למדינה גם היום, רואים כיצד הממשלה משנה את פניה של המדינה לבלי היכר, תוך הפרת החוזה שבין המדינה לאזרח. מטרת הדמוקרטיה איננה לאפשר לרוב האזרחים שליטה מוחלטת, אלא להבטיח את זכויות כלל האזרחים גם כאשר נציגיהם אינם בשלטון. מרכיב הביקורת השיפוטית על הרשות המבצעת הוא חיוני על מנת להבטיח מערכת דמוקרטית בריאה, במיוחד במדינה שנעדרת מגבלות אחרות על השלטון כמו ישראל".

ראש אמ''ן, האלוף אהרון חליוה
ראש אמ''ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

תוכנית הדגל היוקרתית של אמ"ן אחראית על הכשרת הקצונה הבכירה של אדף המודיעין, ובוגריה מחזיקים בתפקידי מפתח בחיל. עשרות הקצינים והקצינות שחתמו על המכתב הודיעו על השעיית התנדבותם בכל יחידות האיסוף, המחקר, השדה וההכשרה, עד להודעה חדשה.

תנועת ''אחים לנשק'' בהפגנה מול ישיבת הר המור | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אתמול פורסם כי הרמטכ"ל הרצי הלוי שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, והזהיר כי במידה שתהליך החקיקה יימשך באופן חד צדדי וללא הסכמות רחבות, עלולה להיווצר פגיעה במודל צבא העם, ואף בגיוס אוגוסט שאמור להיפתח בימים הקרובים. כיום, נשמעים קולות של הורים ומלש"בים שטוענים שבמצב הנוכחי הם לא רוצים לשרת בצבא של "דיקטטורה". השיח מדאיג את הרמטכ"ל, והוא כאמור החליט לעדכן את נתניהו בעמדתו.

בנוסף, הלוי חושב שמה שקורה בצבא המילואים יחלחל לבסוף לצבא הקבע, מה שיכול לבוא לידי ביטוי בהחלטות "אפורות", כמו לדוגמא ההחלטה לא להישאר או לא לחדש חוזים. כמו כן, קצינים במערכים שונים עלולים להצהיר כי הם לא רוצים לשרת בצבא כזה. את כל הדברים האלה שיקף הרמטכ"ל לראש הממשלה במכתב - ככל הנראה, היה חשוב לו  שהדברים יהיו כתובים בכתב, אולי בשביל שהמכתב ישמש כראייה בעתיד לעובדה שהלוי אכן הזהיר בפני אירוע החקיקה החד צדדי.