גל הסרבנות מתרחב: חשש בצה"ל מפגיעה בכוח ההרתעה

הדאגה בצבא מכדור השלג המתגלגל רק הולכת ומתעצמת, והיום יתקיימו סדרת פגישות בין הרמטכ"ל, שר הביטחון ומפקד חיל האוויר לבין טייסים במילואים ומפקדים בצבא היבשה, כאשר החשש הוא שהמחאה תתרחב ליחידות מילואים נוספות - וגם לצבא הקבע והסדיר

זמן צפייה: 01:15

בצה"ל חוששים הבוקר (שלישי) מהתרחבות תופעת הסרבנות, והדאגה של הרמטכ"ל הרצי הלוי מכדור השלג הזה רק הולכת ומתעצמת. היום יתקיימו סדרת פגישות בין הרמטכ"ל, שר הביטחון יואב גלנט ומפקד חיל האוויר תומר בר לבין טייסים במילואים ומפקדים בצבא היבשה, כאשר החשש שהגל הזה יגיע לעוד יחידות מילואים - וגם לצבא הקבע והסדיר.

הטייסים שישתתפו היום בפגישות יאמרו לשר הביטחון גלנט כי הוא חייב להפעיל את כובד משקלו על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל שר המשפטים יריב לוין - לעצור את בליץ החקיקה ולהתחיל בהידברות. הטייסים צפויים לומר לו כי הוא כשר הביטחון שאחראי על צה"ל מטעם הממשלה מבין יותר מכולם את המשמעות של כדור השלג הזה שמכה בשורה של יחידות בצה"ל.

המדיניות של הרמטכ"ל ושל מפקד חיל האוויר כרגע היא לא להעניש אף אחד. מי שחוגג בינתיים הוא מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שאומר כי צה"ל מתפרק וישראל מתפרקת, וגם את הדברים הללו יש לקחת בחשבון.

Nbjnzt
מפקד חיל האוויר תומר בר | צילום: דובר צה''ל

ביום שישי האחרון, נזכיר, פרסם האלוף בר מכתב למשרתי המילואים בחיל האוויר, בעקבות שיחה שערך עם כ-50 טייסי קרב במילואים. במכתב התייחס בר לקריאות בשבועות האחרונים לסרב שרת במילואים כמחאה על המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, וכתב כי הוא "קורא להמשיך ולהתייצב לשירות המילואים כפי שעשיתם עד כה".

"השבועות האחרונים מטלטלים את החברה הישראלית", פתח מפקד החיל את מכתבו. "בה בעת - המציאות הביטחונית האזורית דינמית ואינה מפסיקה לאתגר ולו לרגע אחד". בר הבהיר כי למרות חילוקי הדעות הפוליטיים המצב הביטחוני עדיין מחייב "אחריות משותפת לשמור על יכולתו של חיל האוויר לעמוד במשימותיו. הציפייה שלי כמפקד החיל היא שתמשיכו להגיע לטייסות וליחידות".

אתמול שלחו מפקדי חיל האוויר לדורותיהם מכתב לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט, ובו הם גיבו את האלוף בר, וביקשו "לעצור ולמצוא פתרון למצב המתהווה ובהקדם האפשרי". על המכתב חתומים 9 אלופים במיל', וכן הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל דן חלוץ.

"אנו עוקבים בדאגה עמוקה אחר התהליכים המתרחשים במדינת ישראל ובחיל האוויר בימים אלה", כתבו, "מתוך היכרות עמוקה עם משקלו המרכזי והמיוחד של החיל בביטחון הלאומי, המוכר לכם היטב, אנו חרדים להשלכות של תהליכים אלה ולסכנה החמורה והמוחשית הנשקפת לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

"ליבת עוצמתו של החיל היא התלכיד המיוחד של אנשיו, בסדיר ובמילואים. אנשי החיל כולם מונעים מתוך תחושת שליחות עמוקה ואמונה בצדקת הדרך. אנו מגבים את מפקד חיל האוויר ואנשיו בעת הקשה הזו ופונים אליך בבקשה לעצור ולמצוא פתרון למצב המתהווה ובהקדם האפשרי".

הרמטכ''ל לשעבר דן חלוץ
הרמטכ''ל לשעבר דן חלוץ | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

במכתב שנשלח אתמול לשר גלנט, לרמטכ"ל הלוי ולקצין התותחנים הראשי, תא"ל נרי הורוביץ, כ-300 לוחמות ולוחמי חיל התותחנים לדורותיהם הודיעו כי הם מצטרפים ללוחמים מחילות נוספים שהודיעו על התנגדותם למהפכה המשפטית. בין החותמים על העצומה נכללים האלוף נתי שרוני והאלוף דן הראל, 9 תתי-אלופים, 14 אלופי משנה, וראש השב"כ לשעבר כרמי גילון. בנוסף חתומים על המכתב חלק מבני משפחות לוחמי חיל התותחנים, ונציגי משפחות שכולות.

במכתב כתבו הלוחמים: "אנחנו, לוחמות ולוחמים יוצאי חיל התותחנים לדורותיהם, מצטרפים לחברינו יוצאי שאר חילות הסער והיחידות תומכות הלחימה, בהתנגדותנו הנחרצת לתהליך ההרסני שמובילה ממשלת ישראל ואשר מעמיד בסיכון ממשי ומיידי את הבטחון הלאומי וחוסנה של מדינת ישראל".

"המהפיכה השלטונית תגרום לישראל להפסיק להיות מדינה דמוקרטית ברוח מגילת העצמאות ותחדל להיות המדינה שלחמנו בעבורה, ואשר למען שמירה על ערכיה הציוניים והדמוקרטים איבדנו חברים רבים בשדות הקרב. התהליך הדורסני שמובילים גורמים קיצוניים לפגיעה בסדרי מימשל, גורם לשסע בקרבנו כעם ואף חמור מכך בקרב מפקדי וחיילי צה"ל ויתר זרועות הביטחון".

לוחמי חיל התותחנים (ארכיון)
לוחמי חיל התותחנים (ארכיון) | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

"נראה כי גורמים אלו שחלקם אמונים היום על מערכות הבטחון, אינם מבינים כי מוטיבציית המפקדים והחיילים, לכידות סביב מטרות משותפות ואמון במנהיגים היו והינם אבן יסוד במרכיב הבטחון הלאומי.כל אלו נפגעים היום פגיעה אנושה".

"אנו, תותחניות ותותחני ישראל בעבר,נמשיך במאבק הצודק והקיומי הזה ללא פשרות עד להפסקת החקיקה הברוטלית ולביטול כל חוק הפוגע בעקרון הפרדת הרשויות במדינת ישראל. ניאבק בכל עצמתנו המוסרית למען זהות המדינה הדמוקרטית הציונית".