הערכה: הפלס' לא יוצאים להפגין כי תוכנית המאה לא מתממשת בשטח

בצה"ל מעריכים שלא נרשמו הפגנות רבות, כי מימוש התוכנית טרם יצא לפועל. כוחות רבים יוצבו מחר בהר הבית ובגדה בכוננות לתפילות יום השישי. ראש אגף המבצעים: "ערוכים להתפרצויות אלימות"

זמן צפייה: 01:38

יומיים לאחר הצגת תוכנית המאה של הנשיא דונלד טראמפ, התחושה הערב (חמישי) בצה"ל היא שהפלסטינים מבינים ששום מהלך הקשור לתוכנית לא קורה בפועל בשטח, ולכן הם לא יוצאים להפגין.

עם זאת, מחר ייערכו תפילות יום השישי הראשונות מאז ההכרזה, ובמערכת הביטחון חוששים שיתפתחו מהומות לאחר התפילות. מכאן, המשטרה ומשמר הגבול יתגברו נוכחות בהר הבית, וכוחות רבים ייפרסו בחברון ובכיכר איו"ש. החשש בצה"ל, שהתלקחות מחר בהר הבית עשויה להקרין לשטחים.

הפגנות בעזה
הפגנות בעזה | צילום: רויטרס

ראש אגף מבצעים, אהרון חליוה, אמר הערב כי "כל החלטה של הדרג המדיני, צה"ל יידע לספק את הביטחון. אנחנו ערוכים להתפרצות אלימה בכל הגזרות. תגברנו במספר גדודים את הכוחות ביהודה ושומרון וגם בעזה. אם נדרש להפעיל את הכוחות, נעשה זאת מהר ובמדויק ונסביר לצד השני את יחסי הכוחות".

ברקע, התיאום הביטחוני בין צה"ל והשב"כ לבין המנגנונים הפלסטיניים נמשך, וגם הקשר בין מתאם הפעולות בשטחים, כמיל אבו רוקון, לבין בכירי הרשות, לרבות אבו מאזן, נמשך גם כן.

הביטחון של הרשות הפלסטינית
הביטחון של הרשות הפלסטינית | צילום: רויטרס

אתמול הוכרז "יום זעם" בגדה המערבית, לציון התנגדות לתוכנית המאה שזכתה מצד הפלסטינים לכינוי "הונאת המאה".

בשעות הבוקר נערכו עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בעיירה אבו דיס שממזרח לירושלים, בחברון ובמחנה הפליטים אל-ערוב שמצפון לעיר. בבקעת הירדן, על פי הפלסטינים, פרס צה"ל מחסומים רבים כדי למנוע התהקלות פלסטינית. בד בבד, ברמאללה צפויים עימותים בשעות הצהריים, ובבית לחם תחל צעדת מחאה בשעה 12:00. במקביל, ברצועת עזה פתחו הבוקר בשביתה כללית כאות מחאה, ובהמשך צפויות הפגנות.

מקורות פלסטינים בכירים ברמאללה אמרו אתמול לחדשות 13 כי הרשות אינה מתכוונת "לשבור את הכלים" ולדחוף לגל אלימות נרחב. אולם, אם ישראל תבצע סיפוח - הדבר יוביל ל"שפל חדש שעלול להביא להתפרצות זעם עממית".

בבוקר, שר הביטחון נפתלי בנט אמר כי "הנחיתי את כל כוחות צה"ל ביו"ש להיערך להסלמה - כל ניסיון לאתר את ביטחוננו ייתקל בחומה בצורה". בנט התייחס גם לאפשרות של החלת הריבונות הישראלית ביו"ש, ואמר "הוריתי אמש על הקמת צוות מיוחד ליישום וביצוע החלת החוק והריבונות הישראלית על כל היישובים ביו"ש. מה שיידחה לאחר הבחירות לעולם יקרה - כולם מבינים את זה".

בצה"ל מעריכים כי לא נרשמו הפגנות רבות כי מימוש התוכנית ייצא לפועל רק בשלב מאוחר יותר. עם זאת, כוחות רבים יוצבו מחר בהר הבית, חברון ואיו"ש בכוננות לתפילות יום השישיראש אגף המבצעים: "ערוכים להתפרצויות אלימות"