מתיחות ביטחונית בחג: הכוננות בכל הגזרות - והאיום של נסראללה

שלוות החג הופרה כאשר מחבל חדר להתנחלות טנא בנימין בניסיון לבצע פיגוע דקירה, ובהמשך נפגעה ילדה מירי טועה בכוכב יעקב. במקביל, מזכ"ל חיזבאללה הגיב לדברי ראש אמ"ן - וכוחות הביטחון מביטים גם לעבר גבול הצפון

זמן צפייה: 02:41

שלוות החג הופרה היום (שישי) כאשר מחבל חמוש בסכין חדר להתנחלות טנא עומרים שבדרום הר חברון, והגיע לבית הכנסת המקומי במטרה לפגוע במתפללים. חבר כיתת הכוננות של היישוב נטרל את המחבל ומנע אסון גדול, אך בשעות הערב השקט הופר שוב כאשר ילדה בת 9 מההתנחלות כוכב יעקב שבבנימין נפגעה מירי תועה ונפצעה באורח קל-בינוני.

בתוך כך, כאשר הכוננות מחשש להסלמה גם בגבול הצפוני עוד בשיאה, לאחר האזהרה החריגה של ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה, בתחילת השבוע, אמש השיב מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על הדברים בנאום שנשא לרגל יום השנה לנסיגת צה"ל מלבנון, ואיים: "על ישראל לדעת שאיש לא מפחד ממנה, היא זו שצריכה לפחד".

כזכור, ביום שני האחרון הזהיר האלוף חליוה כי בחיזבאללה מנסים שוב לבדוק את הגבולות מול ישראל, בחלוף 17 שנים לטעות שעשה נסראללה - חטיפת החיילים שהובילה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה - שהוגדרה על ידי נסראללה עצמו כטעות.

"נסראללה קרוב להבנתי לטעות שיכולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה. הוא קרוב לטעות הזאת מלבנון ומסוריה. אצל נסראללה, בחלוף 17 שנים לטעות שהוא עשה ב-2006, תחילת הבנה שניתן למתוח את המשוואות מול מדינת ישראל.

ראש אמ''ן, האלוף אהרון חליוה
ראש אמ''ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נסראללה לא הסתפק בתשובה לחליוה, וגם הפנה מסר מאיים ישירות לצמרת המדינית והביטחונית בישראל. "אני אומר לראש הממשלה,שר הביטחון והרמטכ"ל", אמר נסראללה, "אל תטעו בהערכה, ואני חוזר על מה שאמרתי - ייתכן שתעשו טעות בעזה, בפלסטין, בלבנון, באיראן ובסוריה, וזה יגרום למלחמה גדולה באזור - והיא תוביל אתכם לתהום" עוד הוא הוסיף: "עליהם לסגת מהאיומים שלהם ולדעת זה לא הזמן".

לבסוף קבע נסראללה כי ההרתעה הישראלית נשחקה לחלוטין: "המערכה האחרונה בעזה הייתה לטענת הישראלים כדי להשיב את ההרתעה, אבל הדבר נכשל וההרתעה לא הושבה. הם לא הצליחו לשקם את ההרתעה שהם מדברים עליה".

חסן נסראללה בנאומו אמש
חסן נסראללה בנאומו אמש

עוד אמר נסראללה: "ישראל היום אינה מדינה גדולה. אחרי הנסיגה מלבנון ועזה, הסתיים הנושא של ישראל הגדולה. ישראל מסתתרת היום מאחורי הגדר. כשהמשטר העולמי משתנה לעולם רב קוטבי זה מדאיג את ישראל. הירידה בכוחה של אמריקה ושינוי סדר העדיפויות שלה מדאיג את מנהיגי ישראל. יש פילוג קשה בישראל".

"יש מצוקה של כוח האדם בצה"ל ובמיוחד ביחידות הקרביות", המשיך מזכ"ל חיזבאללה בנאומו, "שימו לב לכוח האדם שלהם ושלנו. פער זה יילך ויגדל. גם מבחינת הכמות של אנשים בעלי ניסיון בכל האזור, אם לא נאמר מיליונים נאמר מאות אלפים. ישראל מאיימת במלחמה גדולה, זה לא רק פלסטין ולבנון, צריך להבין שיהיו מאות אלפים בזירות הלחימה".

"הזירה הפנימית בישראל אינה כפי שהייתה. החברה אינה מוכנה להקריב קורבנות, בוכים וצועקים. בישראל בורחים למקלטים ובעזה יוצאים לשטח. החזית הפנימית בישראל מאוד חלשה, מוכנים לברוח. לכן יש הוצאת דרכונים ואזרחויות זרות בישראל".

"בישראל יש דאגה קיומית. האם נגיע לשמונים שנה? למאה שנה? מוציאים דרכונים זרים שיהיו מוכנים. לפי נתונים ועובדות יש תקווה גדולה לשחרור פלסטין. יש מי שיודע שינצח ויש מי שמוכן לברוח וזה משפיע. ראש ממשלת ישראל ידוע כגדול המושחתים. יש אובדן אמונה בשלטונות בישראל לעומת תמיכה גדולה בציר ההתנגדות".

כוחות צה''ל בגבול הצפון
כוחות צה''ל בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

למרות הדברים הללו והאיומים הללו, חשוב לומר כי חיזבאללה עדיין לא מעוניינת במלחמה, אך כאשר ישראל נתפסת שם באופן מוטעה כחלשה, פגיעה ובלתי מאוחדת - נסראללה, בעידוד איראן כמובן, מוכן לקחת סיכונים גדולים יותר ומאתגרים יותר מול ישראל - גם במחיר של עימות.