חוק הגיוס והדיל הפוליטי: המחלוקת העיקרית - גיל הפטור

אחת לכמה חודשים או שנים המדינה סוערת סביב חוק גיוס החרדים, וההצעה שעומדת כעת על הפרק היא הורדת גיל הפטור לחרדים בתמורה להטבות כלכליות למתגייסים. על כך אומרים גורמי ביטחון: "לא קונים דם בכסף"

זמן צפייה: 06:16

אחת לכמה חודשים או שנים המדינה סוערת סביב חוק גיוס החרדים, וההצעה שעומדת היום (ראשון) על הפרק היא הורדת גיל הפטור לחרדים בתמורה להטבות כלכליות למתגייסים - אך הוויכוח הגדול על הורדת גיל הפטור מקשה על מציאת פתרון.

כל עוד הייתה הרפורמה המשפטית על הפרק, חלק מהחרדים, בעיקר בתוך אגודת ישראל, חלמו על סוג של "חוק טל", כלומר בעצם פטור מלא. עכשיו הם למתווה הנוכחי מכיוון שיש דד-ליין של בג"ץ ביולי, וגם מכיוון שפתאום מבינים שכנראה הרפורמה לא תחוקק עד שזה יגיע לבג"ץ.

ככל שגיל הפטור יירד, ההטבה לבני ישיבות הולכת וגדלה וחוסר השוויון גדל, אך מצד שני הדעת אומרת שהצעיר החרדי חייב להיכנס לשוק העבודה הישיבות יתרוקנו. צה"ל, וכנראה גם שר הביטחון יואב גלנט, התייצבו על פטור גיל גיוס שעומד כנראה פחות או יותר על 23. המפלגות החרדיות חלוקות בינן לבין עצמן, כאשר ש"ס כנראה רוצה גיל יותר גבוה, וביהדות התורה רוצים כנראה גיל נמוך יותר.

לשכת גיוס תל השומר
לשכת גיוס תל השומר | צילום: פלאש 90

מה שחשוב לצה"ל זה כמובן יוקרת השירות, כאשר חיילים קרביים שעושים יותר גם יתוגמלו יותר ויקבלו עד 6,000 שקלים לחודש. הבעיה היא כמובן הנרמול של ההשתמטות החרדית באופן ממוסד, וגורמי ביטחון אמרו הערב לחדשות 13 כי המתווה מנרמל השתמטות וגורם לקריסה הדרגתית של מודל צבא העם הבן-גוריוני.

כזכור, כל הרמט"כלים האחרונים, בהם בני גנץ, גדי איזנקוט, גבי אשכנזי ואביב כוכבי דיברו על מודל של בקו"ם וירטואלי, כאשר צה"ל בוחר ראשון את המשרתים בשירות הקרבי. על זה אומרים גורמי ביטחון כי "לא קונים דם בכסף", וזה בעצם מה שעושים כאן בעיסקה הזאת. להערכת רבים זה רק יתגבר ארגונים כמו ארגוני המילואימניקים, שמוחים גם כך נגד הממשלה סביב המהפכה המשפטית.

בני גנץ וגדי איזנקוט
בני גנץ וגדי איזנקוט | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

גנץ ואיזנקוט נשאו היום הצהרה משותפת והביעו את התנגדותם למתווה. "יש סכנה לצבא העם בעתיד", אמר גנץ, "במקום עם בונה צבא בונה עם - אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ". איזנקוט הוסיף: "נדרשת תוכנית לחיזוק צהל כצבא עם ממלכתי ולא מעקף לחוק גיוס"