עידוד שירות או השתמטות ממוסדת: מי מרוויח מגיוס הסלבס לצה"ל?

בשנים האחרונות מציע צה"ל מסלולים של שירות נוח לזמרים, זמרות, שחקנים, דוגמניות ומשפיעני רשת - העיקר שיעלו על מדים. למי מהצדדים העסקה הזאת משתלמת יותר? • "צה"ל גוט טאלנט", חלק א'

זמן צפייה: 10:56

מהפכת התרבות שצה"ל עובר בעשור האחרון הביאה לבקו"ם מצעד ארוך של זמרים וזמרות, דוגמנים, מוזיקאים, שחקנים, כל עולם הזוהר בערך עולה על מדים וזוכה למסלולי שירות נוחים וגמישים, יש שיאמרו מפנקים או מפנקים מדי, ביניהם גם כוכבי רשת, משפיענים, אנשים שאתם אולי לא שמעתם עליהם, אבל יש להם מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות.

לדוגמא, נועה קירל, ששווה כסף - המון כסף. בצה"ל מבינים שכדי לקבל אותה על מדים אסור להם להפריע יותר מדי לקריירה הזוהרת שלה שכוללת הופעות, הקלטות, חזרות, השקות, מסיבות וחוזים. לדברי פרופסור יגיל לוי, חוקר צבא וחברה, "הצבא הופך בהדרגה לסוג של מוצר שוק שצריך למכור אותו, משום שלא ניתן יותר לכפות אותו כפי שעשו בעבר. אחת הצורות שבהן הופכים אותו למוצר שלפחות הציבור מגלה בו עניין היא בין היתר על ידי גיוסם של הטאלנטים האלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סקר חדשות 13: כחול לבן מתרסקת – עם תשעה מנדטים בלבד

נתניהו וכץ הודיעו: הזכאות לדמי אבטלה תוארך עד אמצע אוגוסט

10 מיליון נדבקו, חצי מיליון מתו: הקורונה ממשיכה להכות בעולם

נועה קירל מתגייסת
נועה קירל מתגייסת | צילום: חדשות 13

"המסר ששירות בצה"ל הוא חלק מהמסלול של הישראלי, ושמעצבי דעה ושחקני קולנוע וכולם צריכים להתגייס - הוא מסר חשוב", הסביר דובר צה"ל לשעבר, תא"ל (במיל') אבי בניהו. "אני הייתי מביא את קים קרדשיאן למילואים". החשש הגדול של צה"ל הוא להישאר מאחור, אבל בצבא יש קרע אמיתי לגבי הדרך שבה נשארים רלוונטיים. בוחרים שם לעשות כמה צעדים קדימה כדי להצליח לגייס את הטאלנטים ואז גם נלחצים ומחשבים מסלול מחדש.

"צה"ל מודה בכך שהוא צריך להנהיג מסלול שהוא בעצם מסלול של השתמטות ממוסדת כדי להיאבק בהשתמטות הלא ממוסדת", טען פרופסור לוי. "אבל צריך להבין שהצבא מרוויח או חש שהוא מרוויח איזשהו סוג של מיתוג". אז אפשר לומר שהעסקה היא בערך כזאת: צה"ל והמדים הם מותג חזק שמחזק את הטאלנטים. הצבא מקווה להעלות את מוטיבציית הגיוס. הטאלנטים מצידם, לא חוטפים ביקורת על השתמטות ובעצם הולכים עם ומרגישים בלי.