"אירוע חמור ומיותר": סמג"ד קרקל יודח מתפקידו בעקבות ירי דו"צ ופציעת לוחמים

תחקיר צה"ל על הירי, שהביא לפציעת שני לוחמי מג"ב בגבול מצרים בשבוע שעבר, קבע כשלים בהתנהלות סגן מפקד גדוד "קרקל", ביניהם ירי בניגוד להוראות. טעות בזיהוי התגלגלה למקרה חריג שעלול היה להיגמר באסון

A General View Shows The Border Fence Between Israel And Egypt In Southern Israel
גבול ישראל-מצרים | צילום: רויטרס

צה"ל פרסם היום (שישי) את תחקיר מקרה הירי על לוחמי מג"ב בשבוע שעבר בגבול מצרים, על ידי לוחמי גדוד "קרקל". כחלק ממסקנות האירוע יודח מתפקידו סגן מפקד גדוד "קרקל". המקרה החריג אירע כאשר החיילים סיכלו ניסיון הברחת סמים בגבול - ובשל טעות בזיהוי ירו על לוחמי מג"ב, שנפצעו קל בלבד.

ביום חמישי, לפני כשבוע, אירע ניסיון הברחת סמים במספר מוקדים לאורך גבול מצרים. המבריחים המצרים פתחו באש לעבר כוחותינו ולוחמי גדוד "קרקל" שהוצבו בקו השיבו באש בחזרה וסיכלו את ניסיון ההברחה של כ-400 ק"ג סמים לארץ. החולייה של סגן מפקד הגדוד התמקמה בנקודה מסוימת על הגבול, בין היישובים עזוז וניצנה, על מנת לעצור את המבריחים בצד הישראלי וכוח יחידת המסתערבים של מג"ב (ימ"ס) שהיה באזור גם היה בדרכו למקום.

מהתחקיר עולה, כי מפקדת פלוגה ב"קרקל" טעתה בזיהוי רכבם של לוחמי הימ"ס, שחלף על פניה, ודיווחה לסגן מפקד הגדוד כי מבריחי הסמים בדרכם אליו. הסמג"ד חסם את הכביש ופתח באש לעבר רכבם של לוחמי ימ"ס. הלוחמים הבינו כי מדובר בטעות בזיהוי וביצעו מספר פעולות על מנת להזדהות, עד שהירי נפסק. שניים מהלוחמים נפצעו במהלך הירי ופונו לבית החולים סורוקה באורח קל.

לפי ממצאי התחקיר, סגן מפקד הגדוד טעה בשיקול לדעתו, מיקם את רכבו בצורה מסוכנת וירה בניגוד להוראות. אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו הכריז על המקרה כ"אירוע דגל" והחליט להדיח את סגן מפקד הגדוד מתפקידו.

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיב לתחקיר ואמר כי "זהו אירוע חמור ומיותר שהיה צריך להימנע. רשלנות בשיקול הדעת ובמשמעת היא שגרמה לפתיחה באש באופן שאינו נדרש ושאינו מקצועי".