מאגוז דרך תאונת המסוק ועד חטיבת כפיר: שנה של אסונות בצה"ל

האסון בו נהרג סמ"ר נתן פיטוסי מאש חברו שירה בו בשוגג מצטרף לשורה של טרגדיות בשנה האחרונה, ונדמה שיש לנו שני צה"ל. צה"ל א' הפגין את ביצועיו רק במבצע האחרון בעזה, ובצה"ל ב' - שורה של אירועים חמורים שעלו בחיי חיילים

זמן צפייה: 01:58

האסון בחטיבת כפיר אמש (שני), בו נהרג סמ"ר נתן פיטוסי מאש חברו שירה בו בשוגג, מצטרף לשורה של אסונות טראגיים בצה"ל בשנה האחרונה, ונדמה שיש לנו שני צה"ל. צה"ל א' וצה"ל ב'.

צה"ל א' הפגין את ביצועיו רק במבצע האחרון בעזה - במודיעין, בחיסולים וביכולות האש וההגנה. בצה"ל ב', בתקופה האחרונה, שורה של אירועים חמורים שעלו בחיי חיילים. בתאונות קשות, טראגיות ומיותרות.

רס''ן איתמר אלחרר ורס''ן אופק אהרון
רס''ן איתמר אלחרר ורס''ן אופק אהרון

האירוע הלילה בשטחים מזכיר אירוע קשה שהיה לפני קצת יותר מחצי שנה ביחידת העלית אגוז, בעת אימון בנבי מוסא, אז לוחמי היחידה חשדו בגניבת ציוד לראיית לילה. הם יצאו בשני כוחות שונים לאיתור ונקלעו לאירוע ירי דו צדדי - כוחותינו על כוחותינו.

בירי הקטלני הזה הרג קצין ביחידה שני מפקדי פלגות, קצינים בדרגת רב סרן, אופק אהרון ואיתמר אלחרר. צה"ל הקים ועדת חקירה. בין היתר נבדקו הוראות הפתיחה באש, והאם בגלל לחץ גדול מדי הכוחות למעשה ירו זה על זה.

סגן-אלוף ארז שחייני (ימין) ורב-סרן חן פוגל (שמאל) - שני הטייסם שנהרגו באסון ההתרסקות מול חופי חיפה
סגן-אלוף ארז שחייני (ימין) ורב-סרן חן פוגל (שמאל) ז''ל | צילום: באדיבות המשפחות

האירוע הזה מצטרף לתאונת מסוק העטלף הקשה, שהתרסק במהלך אימון מול חיפה רק בגלל אי הקפדה על נהלים, שגרמה לתקלת מנוע חמורה ולהתרסקות המסוק בים. שני הטייסים, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, נהרגו, וסרן רון בירמן שישב מאחור נפצע באורח בינוני.

אז בצה"ל א' מקפידים על בטיחות מעל הכל, כאשר הרמטכ"ל כוכבי נוהג לומר ש"האדם יקר". אבל בצה"ל ב', אנחנו רואים פעם אחר פעם לוחמים שמאבדים את חייהם בתאונות שניתן היה למנוע.

סמ''ר נתן פיטוסי שנהרג מירי חברו סמוך לטולכרם
סמ''ר נתן פיטוסי שנהרג מירי חברו סמוך לטולכרם

חקירת מצ"ח שנפתחה בעקבות האסון אמש נסובה סביב השאלה של ציות לפקודות, לפיהן ירי על מנת לפגוע מתבצע רק במקרה של סכנת חיים או כשיש אמצעי וכוונה ולא רק נשק. לכן הפקודות לא מתאימות לירי כזה, וגם בנוהל מעצר חשוד זה היה אמור להסתיים לכל היותר בירי לברך.

לאחרונה חודדו הנהלים באזור קו התפר, כדי לא לפגוע במסתננים, ולמרות זאת החייל ירה 8 כדורים, כאשר לפחות שניים מהם פגעו בפיטוסי, חברו מתחילת הדרך בצה"ל. איש לא חושב שהוא עשה זאת בכוונה, אבל זה אירוע חמור שצריך להיבדק.