3 מהחיילים החשודים בהתעללות במחבל שוחררו ממעצר, החקירה נמשכת

במהלך הדיון בבית הדין הצבאי בבית ליד, התביעה הצבאית הורתה על שחרורם ממעצר של שלושה מתוך שמונת החיילים החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה "לנוכח ממצאים שנאספו בחקירה הנוגעים להיקף מעורבותם באירוע". מעצרם של החמישה הנותרים הוארך עד יום שלישי

הפריצה לבסיס בית ליד
הפריצה לבסיס בית ליד | צילום: פלאש 90

פרשת החשד להתעללות במחבל בשדה תימן: לאחר שמעצרם הוארך עד היום (ראשון), בית הדין הצבאי בבית ליד שחרר שלושה מתוך שמונת החיילים החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה. מעצרם של החמישה הנותרים הוארך עד יום שלישי.

נמסר כי לאחר שהושלמו מספר פעולות חקירה שלשמן נתבקשה הארכת מעצרם של שלושה מבין החשודים במספר שעות, ולנוכח ממצאים שנאספו בחקירה בימים האחרונים הנוגעים להיקף מעורבותם באירוע, החליטה התביעה הצבאית להורות על שחרור שלושת החשודים. החקירה בעניינם עודנה מתנהלת.

התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרם של חמישה מבין החשודים עד ליום רביעי, לצורך ביצוע פעולות חקירה נוספות, ובעניינם של שלושת החשודים הנוספים ביקשה התביעה הצבאית להאריך את מעצרם במספר שעות לשם השלמת פעולות חקירה נחוצות.

סעיפי החשד נגד החיילים כוללים התעללות בנסיבות מחמירות, מעשה סדום בנסיבות אינוס והתנהגות שאינה הולמת. בידי החוקרים ראיות משמעותיות נוספות שאינן קשורות לעדות המחבל.

הפגנה ליד בית הדין הצבאי בבית ליד
הפגנה ליד בית הדין הצבאי בבית ליד | צילום: מטה "שומרים על החיילים"

במקביל לדיון, רבים הפגינו בבית ליד על דינם של החיילים שנעצרו, כאשר בין המפגינים נכחו גם הזמר אריאל זילבר, אליהו יוסיאן, וכן בני משפחות שכולות ולוחמים במילואים. ההפגנה התארגנה על ידי מטה "שומרים על החיילים" המוחים הניפו שלטים עם הכיתוב "פרקליטות מנותקת" קראו לשחרר את הלוחמים שהועמדו לדין, ולא לחקור חיילים בזמן המלחמה.

המוחים ציינו כי "לוחמי המילואים עושים הכל בשביל מדינת ישראל, עוזבים את הבית, את המשפחה ואת העבודה, ומגיע להם לקבל את כל הגיבוי ממדינת ישראל. חייבים להראות שהמדינה עומדת מאחורי הלוחמים שלה ולא פוגעת בהם ומעמידה אותם לדין".

המהומות בבית ליד
המהומות בבית ליד | צילום: פלאש 90

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, התייחס לנושא בשבוע שעבר ואמר כי "עצמאות מערכת אכיפת החוק האזרחית, שבראשה עומדת היועצת המשפטית לממשלה; ומערכת אכיפת החוק הצבאית, שבראשה עומדת הפרקליטה הצבאית הראשית היא מאבני היסוד של עיקרון שלטון החוק. מתקפות המכוונות לרשויות החוק ולעומדות בראשן, אשר מלוות בהתנהגות פורצת גבולות – דוגמת אלו שראינו בימים האחרונים – עלולות לפגוע ביכולתן של מערכות אלו לפעול באופן עצמאי, אובייקטיבי ובלתי תלוי, ולכרסם ביסודות הדמוקרטיים של מדינתנו".