הקרב על הגיוס: צו ראשון יישלח היום לכאלף צעירים חרדים

לאחר ששר הביטחון גלנט אישר את החלטת צה"ל, כאלף צווי גיוס נשלחים החל מהיום למועמדים לשירות ביטחון מהחברה החרדית, בגילאי 26-18, במסגרת הפעימה הראשונה של ההליך. פעימות נוספות צפויות בשבועות הקרובים

זמן צפייה: 03:16

לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר את החלטת צה"ל, כאלף צווי גיוס נשלחים החל מהיום (ראשון) למועמדים לשירות ביטחון מהחברה החרדית, בגילאי 26-18. ברקע המהלך, בכירים בצבא אמרו: "לא מספיק לשלוח צווים, מקיימים מאמצים לכך שבפועל אכן יתגייסו חרדים".

אגף כוח אדם בצה"ל עובד עם מאגרי מידע שונים, ומשקיע מאמצים לאתר מועמדים חרדים שקיימת סבירות גבוהה יותר לכך שאכן יתייצבו לצו ראשון, ובין היתר כאלה המחזיקים ברישיון נהיגה, כבר לא לומדים במוסדות חרדים, ובדגש על בני 18 המתאימים לבצע שירות קרבי.

במסגרת ההיערכות לגיוס אלפי חרדים, בצה"ל מתכננים להקים חטיבה שתהיה מורכבת שלוחמים חרדים שתשב בגבול עם ירדן, ותהנה ממעטפת של ישיבה ורב משלה. עוד בתכנון: פלוגה חרדית שתשב בחיספין בדרום רמת הגולן, ופלוגה נוספת שתשב בג'למה שבצפון השומרון. בצבא מעוניינים להכניס לוחמים חרדים למקומות אלו על מנת להפנות כוחות סדיר, קבע ומילואים לגזרות אחרות כמו עזה, לבנון וסוריה.

השר יואב גלנט בוועדת החוץ והביטחון
השר יואב גלנט בוועדת החוץ והביטחון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט אישר ביום חמישי את המלצת צה"ל להוצאת הצווים, בתום דיון היערכות מערכת הביטחון לקראת גיוס בני המגזר החרדי. גלנט הנחה כי שליחת הצווים תעשה בצורה מדורגת, בחלוקה לשלוש פעימות, כאשר בסיום כל אחת מהן יתקיים תהליך למידה על מנת לטייב את הפעימות הבאות ולעמוד בעקרון המנחה "לגייס בהצלחה". בהתאם לכך, ביום ראשון צפויה לצאת פעימה ראשונה של כ-1,000 צווים ראשונים לבני 26-18, ופעימות נוספות צפויות במהלך השבועות הקרובים.

כמו כן, שר הביטחון קבע בדיון כי תכנית הזימון בשני מחזורי הגיוס הבאים תקבע בהתאם להיענות הציבור החרדי במחזור הגיוס הקרוב. בדיון השתתפו הרמטכ"ל הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, אלוף במיל' אליעזר שקדי, ראש אכ"א אלוף יניב עשור, והפצ"רית אלופה יפעת תומר ירושלמי.

כמחצית מהצווים שיוצאו ביום ראשון יישלחו לבני 21-18, כאשר כ-40% יישלחו לבני 23-22, ו-10% לבני 24 ומעלה. החרדים שיקבלו צו ראשון אמורים להתייצב תוך שבועיים. כאמור, בצה"ל מעוניינים להקים פלוגה חרדית בדרום רמת הגולן, עם ישיבה חרדים בחיספין, וכן כוחות חרדים במחסום ג'למה שמצפון לג'נין, כוחות לאבטחת בסיסים, וכן דסק חרדים בדובר צה"ל.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, מועצת חכמי התורה של ש"ס קראה בשבוע שעבר "לא להתייצב בלשכת הגיוס ולא להיענות לשום צו". את ההודעה פרסמו בעיתון "הדרך" של מפלגת ש"ס. בהודעה יצאו נגד פסיקת בג"ץ: "בעת הזו התעצמה המלחמה נגד ה' ונגד משיחו, כשיש גורמים, בהובלת בג"ץ והפקידות המשפטית, הפועלים לפגוע בעולם התורה", והוסיפו: "חזית אחידה תעמוד כנגד כל הגזירות והרדיפות".

"מרנן ורבנן רבותינו מורי ומאורי דרכנו מועצת חכמי התורה שליט"א, קיימו בימים האחרונים מספר דיונים לנוכח הרדיפה המתעצמת כנגד עולם התורה, והצעד השערורייתי המתוכנן בשליחת צווי גיוס לבני הציבור החרדי. מרנן ורבנן שליט"א הורו נחרצות, כי נכון לכעת, כשטרם הוסדר חוק חדש המסדיר את מעמד בני הישיבות, אין להיענות לשום צו גיוס או זימון ואף לא לצו ראשון, ועל כן אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס", נכתב בעיתון.

חרדים קיצוניים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
חרדים קיצוניים במחאה על חוק הגיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מועצת חכמי התורה קראה לציבור החרדי להיענות לקריאתם: "מוטל עלינו כעת לעמוד איתנים כחומה בצורה, ולהבהיר קבל עם ועולם כי אין שום כוח בעולם שיצליח חלילה לנתק את בני התורה מתלמודם. יש לגבש חזית אחידה של כלל ציבור היראים ועולם התורה והישיבות, כאיש אחד בלב אחד, שכן רק כך ניתן לעמוד כנגד כל הגזירות והרדיפות". כמו כן, במועצה תקפו את הודעת צה"ל בעניין שליחת צווי הגיוס לחרדים: "מלבד הרדיפה הנבזית כנגד עולם התורה, הצעד הזה גם בעייתי מבחינה חוקית".