תחקיר מותו של רס"ן בר פלח: "שגיאות בשיטה שבה פעל הכוח"

בעקבות היתקלות עם מחבלים בקו התפר סמוך למעבר ג'למה ונפילת רב-סרן בר פלח, סגן מפקד סיירת נחל, בסמטפבר האחרון - פורסם תחקיר צה"ל שמציג את ממצאי האירוע המרכזיים. "הטיפול היה מקצועי ומהיר, אך בשל אופי הפציעה - לא ניתן היה להציל את חייו"

זמן צפייה: 03:28

תחקיר צה"ל פורסם הבוקר (חמישי) על אודות אירוע ההיתקלות עם מחבלים בקו התפר סמוך למעבר ג'למה, במהלכו נפל רב-סרן בר פלח, סגן מפקד סיירת נחל, בסמטפבר האחרון - ובמרכזו השגיאות בשיטה בה בחר הכוח לבודד את המרחב שבו שהו המחבלים.

מהתחקיר הפיקודי עולה כי חטיבת מנשה, על כלל יחידותיה, והכוח שפעל בשטח במיוחד, "עמדו במשימת ההגנה וסיכלו פיגוע בעורף ישראל, במחיר כואב של נפילת רס"ן בר פלח. עוד עולה כי אמצעי התצפית וכלל הכוחות שהיו בנקודה שלטו במתרחש באופן מלא לאורך האירוע כולו, אולם לא זיהו שמדובר במחבלים חמושים".

שירת בעוקץ ועבר לפני חודש לנח''ל. רס''ן בר פלח ז''ל
רס''ן בר פלח ז''ל

לצד זאת, הוצגו השגיאות האמורות. "מהרגע בו המחבלים פתחו באש לעבר הכוחות, הלוחמים ביצעו ירי לעבר המחבלים עד להריגתם. רס"ן בר פלח הוביל את לוחמיו בפיקוד מלפנים, חתר למגע, ופעל בנחישות במטרה להסיר את האיום. לאחר פציעתו של רס"ן בר פלח ותחת אש, הקשר של בר פלח זחל לכיוונו והעניק לו טיפול רפואי ראשוני, תוך דיווח בקשר והזנקת כוחות רפואה, במקביל לכך שביצע ירי יחד עם לוחמים נוספים אל עבר החשודים עד להריגתם".

"מהתחקיר עולה כי כוחות הרפואה חברו לרס"ן בר פלח לאחר נטרולם המלא של המחבלים. הטיפול בנקודה היה מקצועי ומהיר, אך בשל אופי פציעתו לא ניתן היה להציל את חייו".

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, קיבל השבוע את מסקנות התחקיר כפי שהוצגו, וקבע כי המשימה בוצעה וסוכל פיגוע. כמו כן, קבע שמדובר באירוע המבטא חתירה למגע והובלה של מפקדים מלפנים. הרמטכ"ל סיכם כי היו באירוע מספר שגיאות מקצועיות, והנחה על הטמעת הלקחים בכל היחידות וההכשרות.

כוכבי מסר כי "על אף תוצאותיו המצערות, מדובר באירוע בו סוכל פיגוע ונמנעה פגיעה באזרחים. התנהגות הכוחות באירוע, החל מהמפקדים, ביניהם רב-סרן בר פלח ז"ל, דרך המח"ט ועד לאחרון החיילים, מהווה דוגמה לאומץ ולנחישות. עם זאת, במהלך הקרב נעשו מספר שגיאות, שיש ללמוד אותן לעומקן וליישמן על מנת למנוע הישנות של מקרים מסוג זה". סיכום ממצאי התחקיר הוצג למשפחת פלח.

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, צה"ל הודיע אמש על כוונתו להרוס את בתי המחבלים עבד אלרחמאן עאבד ואחמד אימן עאבד, מאירוע ההיתקלות שבו נפל פלח ז"ל. כך נמסר: "המחבלים הגיעו בכוונה לבצע פיגוע ונתקלו עם לוחמי צה"ל בסמוך למעבר ג'למה". למשפחות המחבלים ניתנה אפשרות להגיש השגה ביחס להריסה.

דליה פלח, אמו של רב-סרן בר פלח - שנפל בהיתקלות עם מחבלים בג'נין
דליה פלח, אמו של רב-סרן בר פלח - שנפל בהיתקלות עם מחבלים בג'נין

כזכור, רס"ן בר פלח, בן 30 מנתניה, נהרג בהיתקלות כוחות צה"ל עם שני מחבלים סמוך למעבר גלבוע הנמצא ליד ג'נין. מהתחקיר הראשוני של צה"ל עלה כי התצפיתנית דיווחה באותו הלילה על חשודים ש"יכול להיות שהם חמושים". שעתיים וחצי לאחר מכן נפתחה אש ופלח נהרג.

אימו של פלח סיפרה לאחר האירוע בבכי קורע לב: "הפסדתי את מלך העולם. יש לי שישה ילדים, אחד יותר טוב מהשני. אף ילד לא פושע, אף ילד לא עבריין. כל הילדים שלי מלומדים. כל הילדים שלי נותנים את הנשמה שלהם, אבל הוא היה משהו מיוחד".

דליה פלח סיפרה בדמעות שבר "אהב גלישה ומגיל 11 הוא היה גולש. אהב את הים, היה מדריך בקייטנות עם ילדים. כל החיים היה עושה דברים ולא מספר לי, במלחמות היה נותן תרופות, היה מביא אוכל לניצולי שואה. לנשים מוכות הוא עשה יום מיוחד".