העימות סביב הסכם הגז: רח"ט מחקר באמ"ן סתר את דברי שר הביטחון

ברקע המצב הביטחוני הנפיץ בגבול הצפון, השר גלנט השתתף בדיון בוועדת החוץ והביטחון וטען כי ההסכם עם לבנון, שנחתם ע"י הממשלה הקודמת, הוא נקודת המפנה בהרתעת חיזבאללה. ראש חטיבת המחקר השיב: "הניתוח שלנו אחר, התהליך קרה עוד קודם"

זמן צפייה: 07:14

ברקע המצב הביטחוני הנפיץ מול חיזבאללה ובגבול הצפון, שר הביטחון יואב גלנט התייצב היום (שני) בפני חברי ועדת החוץ והביטחון ואמר להם שנקודת המפנה בהרתעת חיזבאללה הייתה הסכם הגז עם לבנון, ומהדברים הללו של שר הביטחון, בכירי צה"ל בחדר התנערו.

חברת הכנסת מרב מיכאלי, שהייתה שרה בממשלה הקודמת שאישרה את הסכם הגז בחודש אוקטובר בשנה שעברה, השיבה לגלנט ושאלה אותו "האם זה ניתוח שלך או של המערכת?". שר הביטחון השיב ואמר כי "זו עמדתי על בסיס כל ניתוחי מערכת הביטחון וההערכות המודיעיניות". יו"ר מפלגת העבודה לא התרצתה, ואמרה: "כשאנחנו אישרנו את הסכם הגז עם לבנון זה היה בתמיכה של כל גורמי הצבא, אז מה קרה פתאום?".

יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברי הכנסת שהשתתפו בדיון ביקשו את התייחסותם של בכירי צה"ל לאמירה של גלנט – ואז ראש חטיבת המחקר התנער מהדברים והציג גישה אחרת: "הניתוח שלנו הוא אחר. התהליך שהגביר את הביטחון העצמי של חיזבאללה קרה עוד קודם".

גורם ביטחוני נוסף אמר שרח"ט המחקר אמר שייתכן וההסכם לא סייע להתרעה, אבל כאמור הגישה שונה מזו של שר הביטחון. גורמים ביטחוניים אחרים מדגישים הערב כי ראש חטיבת המחקר הסביר את דעתו המקצועית כמצופה ממנו – ציין שהנושא סבוך ומורכב יותר ואען התחיל עוד בטרם החתימה על הסכם הגז.

יש לציין כי כשר הביטחון גלנט אמר את הדברים הללו בזמן שהוא יודע היטב שכל בכירי צה"ל שיושבים לצידו בחדר היו בעד ההסכם עם לבנון לפני כמה חודשים, כך שיש פה כנראה גם אמירה פוליטית.

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

מטעם לשכת ראש האופוזיציה, ומי שהיה ראש הממשלה עת נחתם הסכם הגז, יאיר לפיד, נמסר: "ההסכם ההיסטורי עליו חתם ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד יחד עם הממשל האמריקאי וממשלת צרפת הוא אחד ההישגים הגדולים של מדיניות החוץ הישראלית בשנים האחרונות. הוא חיזק את ביטחון מדינת ישראל, החליש את חיזבאללה והבטיח את אספקת הגז לישראל. ההסכם נחתם בעקבות המלצה של כל גורמי מערכת הביטחון במדינה ובכלל זה צה"ל, אמ"ן, המל״ל, המוסד, וגופי ביטחון נוספים. זו גם הסיבה שהממשלה הנוכחית מקיימת את ההסכם כלשונו. כפי שהסבירו גורמי אמ"ן אובדן ההרתעה בצפון הוא תוצאה של מדיניות הססנית של ממשלות נתניהו מאז 2018, והחולשה העמיקה בחודשים האחרונים מול התבססות החיזבאללה בחוות שבעה והעובדה שאוייבינו מבינים שהמהפיכה המשטרית מחלישה את צה״ל, את החוסן הלאומי ואת החברה הישראלית".

מלשכת שר הביטחון לשעבר גנץ נמסר: "לא ניכנס לנאמר בדיונים סגורים. הסכם הגז עם לבנון, היה הסכם ששיפר את המצב הביטחוני ויצר משוואה שאותה נסראללה לוקח בחשבון גם היום. הממשלה הנוכחית לעומת זאת, לא המשיכה את השיח ומינפה אותו, חתכה את מיגון הצפון בעת רגישה, והחמור מכל - פגעה אנושות בהרתעה ולא רק בהתנהלות המופקרת בהפיכה המשטרית".

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
יו''ר העבודה מרב מיכאלי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, שר הביטחון גם חשף בוועדה כי קיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון על היחסים עם ארה"ב, ואמר כי "היחסים הביטחוניים עם ארצות הברית - מעל הכל". יו"ר מפלגת העבודה מיכאלי תקפה את גלנט: "אתה ממזער את מה שקורה בשטח. גם יחסי ישראל-ארה"ב וגם מה שקורה בצה"ל". לאחר מכן השיב לה שר הביטחון ואמר: "איפה הייתה האחריות שלך שלא התבטאת נגד הסרבנות? אני הוכחתי כי אני מוכן לסכן את עתידי הפוליטי ואת תפקידי, את זה כולם ראו". לכך השיבה מיכאלי כי "זו לא סרבנות".