מחקר: תוך 15 שנה - כ-22 אלף גיחות של חיל האוויר בלבנון

מחקר שפורסם ב"גרדיאן" הבריטי טוען כי חיל האוויר הישראלי ביצע ב-15 השנים האחרונות כ-22 אלף גיחות בשמי לבנון. במחקר נבדקה גם שאלת ההשפעות על התושבים. "זה פשע ממושך", אמר אחד החוקרים. "למה אוכלוסייה אזרחית צריכה לחיות תחת פיקוח יומיומי?"

גיחה של מטוסי חיל האוויר בלבנון
גיחה של מטוסי חיל האוויר בלבנון | צילום: AirPressure.info

מחקר חדש שפורסם היום (חמישי) ב"גרדיאן" הבריטי חושף כי במשך 15 שנה ביצע חיל האוויר ישראלי לא פחות מ-22 אלף גיחות בשמי לבנון. במחקר נבדקה גם שאלת ההשפעה הפסיכולוגית על האוכלוסייה בלבנון. המחקר הופק על-ידי ארגון AirPressure.info ובו נטען כי במעט יותר ממחצית התקופה שנבדקה, שמונה שנים וחצי, תועדו רוב הגיחות.

לפי המחקר, רוב הגיחות היו קצרות ומשך הזמן הממוצע של רבות מהן עמד על ארבע שעות ו-35 דקות. במפות שפורסמו כחלק מהמחקר ב"גרדיאן" נראים מסלולי הטיסות המעגליים. הגיחות התמקדו ברובן בדרום המדינה, אך טיסות לא מעטות תועדו בשמי ביירות, כמו גם האזורים הקרובים לגבול עם סוריה.

חלק ממסלולי הטיסות
AirPressure.info

החוקר לורנס אבו-חמדאן אמר כי מהממצאים עלה שחשיפה קבועה לאותן גיחות של מטוסי הקרב גובה מחירים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים מתושבי לבנון. הארגון AirPressure.info אסף 11 מאמרים שבהם נבדקו אותן ההשפעות. הבולטות שבהן: יתר לחץ דם וכאבים פסיכוסומטיים. הסיבה למצוקה הנפשית שנגרמת, לפי החוקר, היא שרעש מטוסי הקרב שטסים בגובה נמוך מעל אזור מיושב מעורר חרדה.

"כל אחת מהגיחות מורגשות לרגע אחד בכל פעם", אומר אבו-חמדאן, "ואין שני אנשים שישמעו את המטוסים באותו אופן או באותו זמן. מדובר באירוע מצטבר. זה פשע ממושך שהתרחש ב-15 השנים האחרונות". לדבריו, "קיימת נטייה להתעלם מהגיחות הללו, אך זו טעות. מדוע אוכלוסייה אזרחית צריכה לחיות תחת פיקוח יומיומי?".

ב"גרדיאן" נאמר כי עורכי המחקר הגיעו למסקנה שבוצעו ב-15 השנים האחרונות כ-22 אלף גיחות בשמי לבנון ממכתבים שהפנתה ממשלת לבנון למועצת הביטחון של האו"ם, שנכתבו על סמך נתונים שסופקו על-ידי יוניפי"ל וצבא לבנון. כמו כן, נשכרו חוקרים מיוחדים שבדקו את סוגיית הגיחות ותיעדו זאת בסרטונים ש"קלטו את התמונות והקולות המאיימים של רעש המטוסים, כמו גם את השיחות בין תושבים על מה שמתחולל מעל לראשיהם".