תעלומת היעלמות מפקד כוח קודס: ההאשמות - וההכחשות

על רקע היעלמותו של אסמאעיל קאאני, שהקשר עימו אבד לאחר הפצצות צה"ל בדאחייה שבביירות לפני כשבועיים, מקורות בעולם הערבי טוענים כי הוא נעצר והובא לחקירה משום שראש הלשכה שלו עבד עבור ישראל, ובשל החשש כי קיימת "חפרפרת" בצמרת משמרות המהפכה. בארגון הכחישו: "ההיעלמות נועדה לבלבל את האויב"

זמן צפייה: 01:19

על רקע היעלמותו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה אסמאעיל קאאני לפני כשבועיים, מקורות בעולם הערבי טוענים כי הוא נעצר והובא לחקירה משום שראש הלשכה שלו עבד עבור ישראל - וכי קיימת "חפרפרת" של ישראל בצמרת משמרות המהפכה. כך פורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית.

כיוון שקאאני נמצא בראש הפירמידה של כוח קודס, והוא אחראי על הארגון - ועל כישלונותיו - הוא כאמור נחקר על-ידי השלטונות. במשמרות המהפכה מכחישים את הדיווחים מכל וכול, וטוענים: "אנחנו לא מראים את קאאני בציבור על מנת לבלבל את האויב".

האופוזיציה האיראנית טוענת כי מחר מפקד כוח קודס אמור לקבל מדליה מהמנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, ובכך להופיע בציבור לראשונה מזה כשבועיים. עם זאת, באופוזיציה טוענים כי גם אם קאאני יופיע, מדובר יהיה ב"משחק" של השלטונות על מנת לא להשפיל את עצמם, משום שלדבריהם, "קיימים מרגלים של המוסד הישראלי בתוך צמרת משמרות המהפכה".

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס
אסמאעיל קאאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה | צילום: רויטרס

ביום חמישי, מקורות באיראן מסרו לרשת "סקיי" בשפה הערבית כי קאאני לקה בליבו לאחר שנחקר בטהרן עם ראש לשכתו בחשד לקשר עם ישראל. הוא הובהל לבית חולים. מוקדם יותר באותו יום דווח ב-"Middle East Eye" כי מפקד כוח קודס וצוותו מוחזקים ומתושאלים על-ידי משמרות המהפכה, בשל חקירת הרג מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה.

הדיווחים על מותו של מפקד כוח קודס החלו כאמור לפני כשבועיים, כאשר הקשר עימו אבד לאחר הפצצות צה"ל בדאחייה שבביירות שיועדו לחיסול יורשו של נסראללה, האשם ספי א-דין.

תקיפות עוצמתיות בלבנון
התקיפה בלב הדאחייה בביירות - במטרה לחסל את יורשו של נסראללה | צילום: רויטרס

סגנו של קאאני, איראג' מסג'די, הכחיש לפני כשבוע את הדיווחים על מותו, ואמר לתקשורת הממלכתית ברפובליקה האסלאמית: "מצבו טוב, הוא בריא ושלם". עם זאת, שני בכירים ביטחוניים באיראן אמרו עוד לפני כן לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לא שמעו ממפקד כוח קודס מאז התקיפות בביירות.

קאאני כיהן כסגנו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, עד לחיסולו בשנת 2020 - אז המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מינה אותו למפקד כוח קודס החדש.