אחרי הסערה: המבקר "שוקל לבדוק את שחרור מנהל שיפא"

מתניהו אנגלמן הודיע כי יבחן את תהליך שחרור מנהל ביה"ח שיפא ויבקש מנתניהו להעביר לו את התחקירים בעניין, בטרם יחליט אם לפתוח בביקורת רשמית. "השיח בין גורמים מדיניים וביטחוניים מעלה חשש כי לא נעשתה עבודה סדורה בעניין השחרור", טען. בנוסף, המבקר הודיע כי הוא "נערך לביקורת" בעניין הטרדת הסוהרות ששמרו על מחבלים

זמן צפייה: 00:46

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס הבוקר (שלישי) לשחרור מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו סלמיה, ולחשיפות בחדשות 13 על היחס לסוהרות והטענות להטרדות ומעשים מגונים מצד מחבלי נוח'בה שעליהם שמרו. "נקיים ביקורת על מנת לוודא את מוגנות הסוהרות", אמר אנגלמן.

בפתח דבריו, אותם נשא במסגרת טקס חלוקת רישיונות של מועצת רואי החשבון בירושלים, המבקר אמר בנוגע לשחרור מנהל שיפא: "לפי גורמי הביטחון, בבית החולים שיפא התבצעו פשעים חמורים. מטבע הדברים מנהל בית החולים, שנתפס על ידי צה"ל בחודש נובמבר, נושא באחריות. שחרורו השבוע, לצד שחרור מחבלים נוספים, לווה בחילופי האשמות בין שרים בדרג המדיני ובינם לבין בכירים במערכת הביטחון".

"השיח בין גורמים מדיניים וביטחוניים שמתקיים בנושא מעלה חשש כי לא נעשתה עבודה סדורה שבחנה את כלל ההיבטים של השחרור", התריע המבקר, "על כן בכוונתי לבקש מראש הממשלה את התחקירים שיונחו על שולחנו בעניין שחרור המחבלים. לאחר שנעיין בתחקירים נבדוק את הצורך להיכנס לביקורת בנושא. חיוני לוודא כי הליך קבלת ההחלטות בעניין זה אינו סימפטום לבעיה שורשית בהליכי קבלת החלטות בעניינים ביטחוניים".

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהתייחסות להעברת האחריות על האסירים הביטחוניים מצה"ל לידי שב"ס, המבקר הזכיר את הדוח שכבר פרסם בעניין ואמר כי "בדוח מנובמבר 2022 עלה כי קיים יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים כלפי חיילות החובה בשירות בתי הסוהר וכי קיים היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים".

עוד הוסיף בנושא: "לאחר שצוותי הביקורת נפגשו עם חיילות חובה ששירתו בכל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, נמצא בשאלונים ששלח משרד מבקר המדינה כי 38 אחוז מהן השיבו כי חוו פגיעה מינית אחת או יותר. עם העברת השמירה על מחבלי הנוח'בה, שחלקם אף היו מעורבים בפשעים מיניים חמורים, מצה"ל לשירות בתי הסוהר, אני מצפה מהשב"ס להפיק לקחים מהדוח שפרסמנו. בכוונתי להיערך לביקורת בנושא על מנת לעקוב ולוודא שכל הסוהרות והסוהרים במתקני הכליאה הביטחוניים מוגנים".

מחבלי חמאס שנתפסו ונכלאו במהלך הטבח ב-7.10 ופעילות צה"ל ברצועת עזה
מחבלי חמאס שנתפסו ונכלאו במהלך הטבח ב-7.10 ובפעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לפני שלושה חודשים, אנגלמן כבר התייחס לעובדה שצה"ל הורה לצוערות בקורס קצינים לשמור על המחבלים, חרף הדוח שפרסם בנושא בנובמבר 2022. בדוח נכתב כי המהלך "עומד בניגוד לדוח מוגנות חיילות שפרסמנו לפני קצת יותר משנה ומלמד שלא הופקו הלקחים מהדוח הנוקב".