הרכב נתקע בנוסייראת, צה"ל הפעיל חגורת אש: כך התנהל מבצע החילוץ

לוחמי ימ"מ ושב"כ פרצו מתוך משאית אזרחית בלב מחנה הפליטים - וחילצו את ארבעת החטופים משני בניינים שונים. במקביל, נגמ"שים ומאות לוחמים הגיעו למקום והעניקו מעטפת אש לכוח המחלץ. הרכב שבו הוסעו שלושה מהחטופים נתקע ברחוב הראשי בנוסייראת - חגורת אש מסיבית הופעלה, והם חולצו מהמקום. האור הירוק למבצע ניתן עוד ביום חמישי, והוא נוהל בחפ"ק המבצעים של שב"כ, בנוכחות שרי קבינט המלחמה | פרטים חדשים

המסוק בו חולצו חטופים
המסוק בו חולצו חטופים | צילום: דובר צה"ל

מאות לוחמים ברחוב הראשי בנוסייראת - והרכב שנתקע באמצע החילוץ: המבצע ההירואי בו חולצו היום (שבת) ארבעת החטופים מלב מחנה הפליטים נוסייראת אושר עוד ביום חמישי - אך עד הרגע האחרון, לא היה ברור אם ייצא לפועל. הבוקר בשעה 11:00, בחמ"ל המבצעים של שב"כ ניתנה הפקודה - "פעל" - והמבצע יצא לדרך. לאחר מותו של פקד ארנון זמורה במהלך המבצע, הוא קיבל את השם "מבצע ארנון".

ארבעת החטופים הוחזקו מעל הקרקע בשני בניינים אזרחים בלב נוסייראת, כאשר שלומי זיו אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב שהו באותו מקום, ונועה ארגמני הוחזקה בנפרד מהם. לפי דיווחים פלסטיניים, משאית אזרחית נכנסה למחנה הפליטים, כאשר בשלב מסוים לוחמי ימ"מ ושב"כ פרצו מתוכה - ופשטו על שתי הנקודות במקביל. עם פריצתם, החל קרב יריות בין הלוחמים למחבלים, כשבמקביל, נגמ"שים וכוחות נוספים הגיעו למקום והעניקו ללוחמים מעטפת אש שאפשרה להם להוציא את החטופים החוצה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406081657' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='המסוק בעזרתו חולצו חטופים' poster='' kid='1_rjajmiw2' duration='20']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406081538' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: תקיפה אווירית בנוסייראת במהלך מבצע החילוץ' poster='' kid='1_mow3j99f' duration='29']

החטופים חולצו בשני רכבים - נועה ארגמני ברכב אחד, ושלושת הגברים ברכב שני. בשלב מסוים ודרמטי במיוחד, ברכב שחילץ את הגברים אירעה תקלה - והוא נתקע בלב מחנה הפליטים. חילופי אש קשים התפתחו במקום בין הכוחות למחבלים, ואש לחילוץ הופעלה מהאוויר, מהים ומהיבשה.

בסופו של דבר, התקלה טופלה והרכבים חולצו מהמקום - אך דובר צה"ל הודיע כי לוחם ימ"מ נפצע קשה בחילופי האש, והוא פונה לקבלת טיפול רפואי. זמן קצר לאחר מכן נקבע מותו של לוחם הימ"מ, פקד ארנון זמורה, בבית החולים. פקד זמורה הוא היחיד שנפגע מבין מאות החיילים שהשתתפו בפעולה המיוחדת.

פקד ארנון זמורה
פקד ארנון זמורה | צילום: דוברות המשטרה

כאמור, האור הירוק למבצע ניתן עוד ביום חמישי, אז ראשי מערכת הביטחון הציגו את התכניות לאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. במהלך היומיים האחרונים נעשו הכנות אחרונות, והיום בבוקר הוא יצא לפועל, כאשר בחמ"ל המבצעים של שב"כ נמצאים בכירי מערכת הביטחון והדרג המדיני, בהם כל שרי קבינט המלחמה. השר בני גנץ, שביטל את ההצהרה שהיה אמור לשאת הערב - היה מעודכן בפרטים ונמצא גם הוא בחמ"ל באותם רגעים קריטיים.

גלנט הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה והאלוף (במיל') ניצן אלון אישור מבצע חילוץ ארבעת החטופים בלשכת שר הביטחון
אישור מבצע חילוץ ארבעת החטופים בלשכת שר הביטחון | צילום: תקשורת שר הביטחון

המבצע יצא לפועל בזכות מודיעין אינטימי שאפשר לכוחות הפועלים בשטח להגיע למתחמים בהם הוחזקו החטופים. לקראת הפעולה ההירואית, אומרים בצה"ל, נעשו מבצעים נוספים כדי להעמיק את האיסוף המודיעיני במרחב. כמו כן, חוקרי יחידה 504 של אמ"ן (יחידת היומינט) ביצעו מאמץ ייעודי לקראת המבצע כדי לדייק את תמונת המודיעין.