ההכנות לתקיפה באיראן: ישראל וארה"ב בתרגיל משותף

חיל האוויר הישראלי ומקבילו האמריקני שיתפו פעולה בתרגיל המדמה תרחישים שונים למול איומים מתפתחים באזור, ובראשם האיום האיראני. רה"מ לפיד הגיע למוצב השליטה של התרגיל ואמר: "יש לנו שותפים בשמיים ובקרקע, ואת הזכות לפעול ולהגן על מדינת ישראל"

זמן צפייה: 01:26

ההכנות לתקיפה ישראלית באיראן עולות מדרגה: הערב (רביעי) מתפרסמות תמונות חריגות של תרגול רחב היקף משותף של חיל האוויר הישראלי וחיל האוויר האמריקני. המתווה אינו מותיר מקום לספק: טיסות משותפות של צה"ל ושל צבא ארצות הברית, ותדלוק באוויר. בנוסף, התרגיל דימה תרחישים שונים למול איומים מתפתחים באזור, ובראשם האיום האיראני.

המסר הוא עליית שלב ברמת המעורבות והשותפות האמריקנית, גם בתכנון המבצעי וגם בתרגול המבצעי. עד היום כשהאמריקנים השתתפו בתרגילים כאלה הם השתדלו להרחיק את עצמם ממתווים שהיו נראים כמו תקיפה באיראן באופן ברור ומובהק – אך הפעם לא כך הדבר. הפעם הצבא האמריקני הוא חלק מהתרגיל עצמו עם מטוסי קרב אמריקניים מסוג F15 ועם מטוסי אדיר וסופה ישראליים.

תרגיל משותף בין צה''ל לצבא ארצות הברית
תרגיל משותף בין צה''ל לצבא ארצות הברית | צילום: דובר צה''ל

תרגיל משותף בין צה''ל לצבא ארצות הברית
תרגיל משותף בין צה''ל לצבא ארצות הברית | צילום: דובר צה''ל

תרגיל משותף בין צה''ל לצבא ארצות הברית
תרגיל משותף בין צה''ל לצבא ארצות הברית | צילום: דובר צה''ל

שני הצבאות יחדיו מתרגלים תקיפה של מטרות באיראן, כשמינהלת המודיעין של התרגיל מזריקה מטרות רלוונטיות למטוסים בתוך איראן. כלומר, פיקוד המרכז האמריקני החליט להתערב ולהיות חלק מהתכנון המבצעי של צה"ל, והוא קיבל את ברכתו של הבית הלבן למהלך הזה. האמריקנים בעזרת התרגיל מציגים גם הפגנת כוח מול האיראנים, אבל גם מסר לאיראן, שלפיו הם מגבים את ישראל לפחות בשלב הזה, של הכנות לתקיפה.

בתוך כך, ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע היום למוצב השליטה התת קרקעי של חיל האוויר לביקור במסגרת תרגיל. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, הציגו לראש הממשלה לפיד את המתארים השונים, וכן דנו השלושה בסוגיות מבצעיות ובראשן האיומים והמענה מול האיום האיראני.

יאיר לפיד, אביב כוכבי ותומר בר
יאיר לפיד, אביב כוכבי ותומר בר | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, הוצג לראש הממשלה מתווה לפעילות וטיסות ארוכות טווח מול מדינות מעגל שלישי שבחן את יכולות איסוף המודיעין והתקיפה של צה"ל.

לפיד אמר בסוף הביקור: "שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ארצות הברית ומדינות נוספות מעצים את יכולות צה"ל מול האתגרים במזרח התיכון ובראשם איראן. יש לנו שותפים בשמיים ובקרקע, אבל יש לנו גם את הזכות לפעול כפי הבנתנו ולהגן על מדינת ישראל".