לקראת התגובה נגד איראן: אמצעי ההגנה שארה"ב תספק - והתנאי

על רקע הדריכות לקראת התגובה הישראלית נגד משטר האייתוללות, הממשל האמריקני נערך גם לפעולות תגמול של איראן - ושולח לישראל סוללת טילי "THAAD" שיסייעו בהגנה האווירית. התנאי - שישראל לא תתקוף את מתקני הגרעין ומתקני תשתית באיראן

זמן צפייה: 02:20

ברקע הדריכות באיראן לקראת התגובה הישראלית על מתקפת הטילים הבליסטיים, הממשל האמריקני מתכונן גם הוא לתקיפה - ואף לפעולת תגמול של משטר האייתוללות - ושולח לישראל אמצעי הגנה אווירית של סוללת טילי "THAAD". ההערכות הן שאיראן תגיב בחזרה על המתקפה הישראלית המתגבשת בימים אלו, עם מטחים של לפחות כ-200 טילי קרקע-קרקע.

כלקח משתי התקיפות האחרונות של הרפובליקה האסלאמית, ארה"ב תשלח לישראל לראשונה סוללת של טילי THAAD - טילים מיירטים שפועלים באופן דומה למערכת "חץ 2", המיירטת איומים אוויריים בתוך האטמוספירה. מערך ההגנה האווירית הישראלי כבר תירגל בעבר פעולה עם ה-THAAD האמריקני, כחלק משורה של תרגילים משותפים לחיל האוויר ולאמריקנים בשנים האחרונות.

יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

הרעיון מאחורי המהלך הוא לשגר מסר מאיים לעבר איראן, וגם יצירת יתירות במערכת ההגנה האווירית, במסגרתה יהיה "מלאי" רחב יותר של משגרים וטילים לרשות ישראל. עם זאת, ההערכות הן שאת רוב עבודת היירוט יעשו גם הפעם מיירטי מערכות "חץ 3" ו-"חץ 2", בדומה לשתי המתקפות הקודמות של איראן על ישראל.

הסיוע בהגנה האווירית מפני תגובה איראנית אפשרית ובהתרעה בכל רחבי המזרח התיכון תהיה כרוכה בתנאי אמריקני, לפיו ישראל לא תתקוף את מתקני הגרעין ומתקני תשתית ברפובליקה האסלאמית, שעשויים להשפיע על שוק הנפט העולמי.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית על ישראל | צילום: רויטרס

גורמים ערביים אמרו היום כי באיראן מעריכים כי התגובה הישראלית למתקפת הטילים תגיע השבוע - בשעות או בימים הקרובים, ומשמרות המהפכה הושמו בכוננות עליונה לכל תרחיש. המשטר האיראני מרכז מאמצים מדיניים מול ארצות הברית, כדי שתלחץ על ישראל למתן את תגובתה.

במהלך יום הכיפורים נמסרו לארצות הברית התוכניות הכלליות של ישראל לתקיפה באיראן, בהמשך לדיונים שנערכו בכל הדרגים במהלך החג, שכללו גם שיחה טלפונית של שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. מקור אמריקני אמר ל-NBC כי אין אינדיקציה כי בכוונת ישראל לתקוף את מתקני הגרעין האיראניים.