יורשו של נסראללה - ומקורב לטהראן: זה יעד התקיפה בביירות

במערכת הביטחון שוררת אופטימיות בנוגע לתוצאות התקיפה העוצמתית שבוצעה הלילה בדאחייה, אשר לפי דיווחים כוונה נגד בונקר בו נועדו בכירי חיזבאללה - ובהם האשם סאפי א-דין | בן דודו של נסראללה, חותן בתו של סולימאני - ו"מחבל עולמי" על פי ארה"ב: זה יעד החיסול בביירות

זמן צפייה: 00:34

ימים אחדים בלבד לאחר שיועד להיכנס לנעליו של בן דודו חסן נסראללה, שחוסל לפני שבוע בדיוק, המחבל האשם סאפי א-דין (60) היווה לפי דיווחים ערביים יעד למתקפה אווירית ישראלית ברובע הדאחייה בביירות. במסגרת התקיפה העוצמתית, הוטלו על פי דיווחים עשרות טונות של חומר נפץ על בונקר תת-קרקעי, בו נועדו בכירי חיזבאללה. בשלב זה קיימת אופטימיות זהירה במערכת הביטחון בנוגע לחיסולו של א-דין, ששהה בבונקר עליו הוטלו פצצות חודרות.

לאחר חיסולו הדרמטי של נסראללה, עלתה השאלה מי יחליפו בתפקיד המזכיר הכללי של חיזבאללה. שמו של סאפי א-דין, המשמש כראש המועצה המבצעת של ארגון הטרור השיעי, עלה מיידית כיורש פוטנציאלי - ועל פי דיווח ברשת אלחדת' הסעודית מתחילת השבוע, הוא כבר נבחר כמנהיג החדש של חיזבאללה.

תקיפות עוצמתיות בלבנון
התקיפה בדאחייה הלילה | צילום: רויטרס

א-דין נולד בדרום לבנון בשנת 1964, למשפחה שיעית אדוקה. בצעירותו למד עם נסראללה, בן דודו מצד אמו, לימודי תיאולוגיה באיראן - בה אחיו משמש כנציג חיזבאללה בהווה.

הוא החל להתבלט בשורות ארגון הטרור בשנות ה-90, אז מונה למועצת השורא. בהמשך החל לשמש כראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, ובמסגרת תפקיד זה היה אחראי לפקח על הפעילות הפוליטית והחברתית של הארגון.

חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: רויטרס

לאורך חייו טיפח א-דין קשרים הדוקים עם משטר האייתוללות האיראני, והדבר סייע לו להתקדם בשורות חיזבאללה. בשנת 2008 נבחר כיורשו הפוטנציאלי של נסראללה, בתמיכת איראן - ובנו, רידא, אף התחתן עם בתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל על ידי ארצות הברית בינואר 2020.

פעילות הטרור הענפה של א-דין הובילה להכרזה עליו כמחבל עולמי בידי מחלקת המדינה האמריקנית בשנת 2018.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

במהלך הלילה, מקורות לבנונים מסרו לרויטרס כי גל התקיפות שבוצע בדאחייה הנו "המשמעותי והגדול ביותר מאז חוסל נסראללה". לפי דיווחים נוספים, תקיפה זו כללה עשרות פצצות כבדות, שהוטלו בפרברי עיר הבירה הלבנונית. כמו כן, דווח בלבנון כי בגל תקיפות שבוצע במקביל, תקפו מטוסי חיל האוויר גם בסמוך לנמל התעופה הבינלאומי בביירות.