הרמטכ"ל: "אם לא נהיה צבא מלוכד - לא נוכל להתקיים עוד כמדינה באזור"

ברקע מחאת אנשי המילואים נגד חקיקת המהפכה המשפטית, באיגרת מיוחדת שנשלחה לחיילי צה"ל כותב רב-אלוף הלוי: "אני קורא לכל אנשי המילואים להפריד בין מחאה אזרחית לשירות ביטחוני ולהתייצב. הקריאות לאי-התייצבות פוגעות בצה"ל". יוצאי יחידות המ"מ מתריעים: "השבר העמוק הנובע מההפיכה המשטרית כבר מחלחל גם אל שורות צבא הקבע"

זמן צפייה: 08:51

ברקע המחאה נגד חקיקת המהפכה המשפטית, במסגרתה הודיעו מעל אלף אנשי חיל האוויר במילואים על הפסקת התנדבותם, בנוסף ל-10 אלף אנשי מילואים מיחידות נוספות, באיגרת מיוחדת שנשלחה הבוקר (ראשון) לחיילי צה"ל, הרמטכ"ל הרצי הלוי כותב כי "השירות בצה"ל הוא חובה שהיא זכות גדולה, גם בסדיר וגם במילואים. אם לא נהיה צבא חזק ומלוכד, אם לא ישרתו בצה"ל הטובים ביותר - לא נוכל להתקיים עוד כמדינה באזור".

בהודעה משותפת מטעם יוצאי יחידות מערך המ"מ (המבצעים המיוחדים) יחד עם פורום הרפואה הצבאית, 8200, סייבר התקפי, שייטת 13, חטיבת מחקר ותלפיות נמסר היום: "אנו מתריעים באופן חריג על כך שהשבר העמוק, הנובע מההפיכה המשטרית, כבר מחלחל בפועל גם אל שורות הקבע הפעיל. אנו שומעים ביחידותינו בשבועות ובימים האחרונים על רצון גובר וקונקרטי של עשרות רבות (לפחות) של אנשי קבע פעיל להפסיק (או לא להאריך) חוזים. המספרים גדלים מדי יום".

"נזכיר כי החלטת אנשי הקבע הללו להשאר או להמשיך בשירות היא התנדבותית", הוסיפו, "המצב חמור בהרבה ממה שמתארים ראשי הצבא, וכבר מזמן אינו קשור רק בהתנדבות למילואים. שבר דרמטי כזה אינו יכול להשאר בחדרים סגורים, וחובתם של הרמטכ"ל ושר הבטחון להציגו בבירור לציבור. צה"ל נמצא בתהליך התפרקות מוחשי עקב המשך ההפיכה המשטרית.

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים בצומת גומא | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בתוך כך, במסמך שפרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי, INSS, נכתב כי "צבא העם בסכנת פירוק - אנחנו בדרך לצבא חלש ולמציאות שמסכנת את משוואת ההרתעה האזורית, כל זאת אל מול איומים גוברים במגוון חזיתות. קוראים לעצירה מידית של החקיקה החד צדדית וחתירה לשינויים בהסכמה רחבה".

עוד נכתב במסמך: "טלטלה עזה עוברת על צה"ל ומערערת את יסודות צבא העם; שחיקת ההרתעה מול האויבים; התערערות היחסים המיוחדים עם ארה"ב; החלשת הכלכלה ובפרט ההיי טק; העמקת השסעים בחברה והחלשת החוסן הלאומי בכללותו".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בכנס הרצליה
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"ייעוד צה״ל לא השתנה בחלוף 75 שנה - להגן על המדינה, לנצח במלחמה, להבטיח את קיומה", כתב הרמטכ"ל הלוי בפתח האיגרת שנשלחה לחיילי צה"ל, "צה"ל נולד בשעת משבר, מתוך הצורך להבטיח את קיומה של מדינת ישראל. ייעוד זה לא השתנה גם בימינו אנו. עוצמתו של צה״ל בעליונות האנושית, במוכנות הגבוהה למלחמה ובלכידות הפנימית והחיצונית.

בפתחו של שבוע מורכב, הייתי רוצה לכתוב על הצורך במוכנות גבוהה בשל הערכת המצב; הייתי רוצה לכתוב על בטיחות בעקבות מקרים קשים שהיו לנו לאחרונה, אבל הדחוף גובר על החשוב. אני נדרש לדבר איתכם על החשיבות של הכשירות והלכידות בזמן מחלוקת. פעלנו כדי להישאר מחוץ למחלוקת, אך נוכח עצימותה בחברה הישראלית, נקלענו לתוכה והלכידות נפגעת. חובתנו למנוע מהסדקים להתרחב".

תנועת ''אחים לנשק'' בהפגנה מול ישיבת הר המור | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עוד כתב הרמטכ"ל הלוי: "לא אתייחס למהות המחלוקת בחברה הישראלית - היא לגיטימית. תפקידו של צה"ל להגן על המדינה, בין היתר, כדי שתתאפשר מחלוקת בתנאים בטוחים. כשהמחלוקת גולשת לשורות צה"ל ופוערת בו סדקים, לוחם ביבשה עלול לטעות ולחשוב שטייס בחיל האוויר לא יסייע לו בגלל אותה מחלוקת; טייס בחיל האוויר עלול לטעות ולחשוב שניתן לא להתכונן ולשמור על כשירות למלחמה, בשעה שבפועל, אנו עשויים להזדקק לו בקרוב; אלה סדקים מסוכנים".

"גדלנו על אחוות לוחמים, גדלנו על רעים לנשק - ביבשה, באוויר ובים. זכרו את טייסי הקרב במלחמת יום הכיפורים, לפני 50 שנה, שהנמיכו טוס לסייע לכוחות הלוחמים - חלקם לא הגביהו עוד לאחר שנפגעו. זכרו היום את טייסי המסוקים שנכנסו לפני 17 שנה לפנות פצועים במלחמת לבנון השנייה, תוך סיכון חיים. חשבו על כל כוח יבשה שיראה טייס נוטש בשטח אויב - הוא יעשה הכֹל כדי לנוע, להגיע ולהציל אותו בטרם יגיע האויב".

"רק לפני שלושה שבועות, טייסי מסק"ר שלנו הנמיכו לגובה נמוך מאוד, כדי לסייע לכוח עם פצועים במחנה הפליטים ג'נין. כל כך רצו לסייע לכוח, עד כי הנמיכו אל מעבר למגבלות הבטיחות והביטחון כדי שיוכלו לזהות את האויב. אנחנו תמיד נילחם ביחד, נסייע זה לזה ובעיקר נגן על אזרחי ישראל. כל אלה היו ברורים תמיד וכך נשאיר אותם. גם אם יש מחלוקת - הלכידות היא ערך מקודש".

הרמטכ''ל הרצי הלוי
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אין לאף אחד מהמשרתים זכות לומר שאינו משרת יותר ואין לנו זכות לא להתייצב או לסרב לפקודה או לקריאה", הבהיר הרמטכ"ל, "אני קורא לכל אנשי המילואים, גם בימים מורכבים אלה, להפריד בין מחאה אזרחית לשירות ביטחוני ולהתייצב. הקריאות לאי-התייצבות פוגעות בצה"ל".

"אנשי המילואים שלנו יקרים לנו מאוד ותרומתם לביטחון המדינה רבה. אני מעריך את כולם, גם את מי שקיבלו בלב כואב החלטה קשה וחתמו ביד רועדת שלא יתייצבו; אני קורא להם לחזור לשירות. הביקורת כלפי החלטה זו של חלק מאנשי המילואים, צריכה להיאמר בכבוד, מבלי לשכוח את כל מה שעשו אלה בעבור המדינה, בעבורנו ואיתנו".

"בימים אלה, כמעט אלפיים שנה אחרי חורבן בית שני, צה"ל חזק בזכות אנשיו, יכולותיו ובעיקר בזכות ערכיו - ערכי רוח צה"ל, על פיה פעלנו ונפעל גם בעתיד", סיכם הרמטכ"ל, "אין לנו אנשים אחרים ואין לנו צה"ל אחר. אין זה מאוחר לתקן. חייבים לתקן, כי אין דרך אחרת ללא הלכידות הפנימית והחיצונית. זו האחריות של כולנו; ובראש ובראשונה האחריות האישית שלי כרמטכ"ל. זו הדרך היחידה בה נוכל לשמור על ייעודו של צה"ל: בהגנה על המדינה ובהבטחת קיומה".