דו"ח חקירת התרסקות מסוק חיה"א: "הכשל במנוע - הראשון מסוגו בעולם"

לפי הדו"ח, שהוצג למשפחות השכולות ולמפקד חיל האוויר, "לא ניתן היה למנוע את התאונה" בתנאים שבה התרחשה. התאונה התרחשה בעקבות כשל במנוע, על אף שהוא עבר את כל הבדיקות הנדרשות. בזכות פעולות הטייסים ניצל סרן רון בירמן

זמן צפייה: 00:31

צה"ל פרסם הבוקר (שישי) את ממצאי דו"ח הביניים לחקירת התרסקות מסוק ה"עטלף" מול חופי חיפה בתחילת החודש שעבר, שהביאה למותם של הטייסםי רס"ן חן פוגל וסא"ל ארז שחייני ולפציעתו של סרן רון בירמן. לפי הדו"ח, ההתרסקות קרתה בשל תקלה במנוע, שנבדק כנדרש, וכי מדובר בכשל ראשון מסוגו בעולם במנוע מסוג זה.

התחקיר נערך על ידי צוות מומחים והוצג למפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ולמשפחות השכולות. התאונה התרחשה במהלך טיסת אימונים ולפי הדו"ח הטייסםי תפעלו את האירוע במשך כשתי דקות, עד שפגעו במים בעוצמה. הכשל התרחש במנוע השמאלי שגרם להצתת אש וחדירת עשן לתא הצוות וגם להידלקות המנוע הימני.

מסוק ''עטלף''
מסוק ''עטלף'' | צילום: דובר צה''ל

המסוק הנמיך גובה במהירות ופגע במים. מהממצאים עולה כי הטייסים איבדו את הכרתם בעקבות הפגיעה ולא זוהו נסיונות שלהם לחלץ עצמם מהמסוק, עד שלבסוף הם טבעו. עוד נכתב בדו"ח כי "הלוחמים תפעלו את האירוע בקור רוח, בעבודת צוות רציפה, באבחנה מהירה ותוך ניסיונות תגובה לשינויים".

"הצוות המשיך להטיס את המסוק עד לרגע הפגיעה במים, ובכך תרם להצלתו של סרן בירמן". המסוק התהפך שניות לאחר מכן. הטיסים הפעילו את מערכות הציפה, אך מערכות אלו אינן מיועדות להתמודדות עם פגיעה בעוצמה שכזו ועל כן המצוף הימני התפוצץ.

סגן אלוף ארז שחייני שנהרג בתאונת מסוק ה''עטלף''
סגן אלוף ארז שחייני שנהרג בתאונת מסוק ה''עטלף'' | צילום: דובר צה''ל

מסוק ''עטלף''
מסוק ''עטלף'' | צילום: דובר צה''ל

מבדיקת המנוע על ידי יצרן המנועים, נמצאה קורוזיה שהובילה לסדק בלהב בתוך המנוע וגרם לאש במהלך הטיסה. בדו"ח מצוין כי המנוע נבדק לאחרונה, לפי הנהלים, בשנת 2017 וכי הוא עבר בדיקה מקיפה בארץ לפני כשנה ונמצא תקין. לפי היצרן מדובר בפעם הראשונה שנוצר כשל כזה בעולם, והבדיקה עוד נמשכת.

לפי הממצאים, בתוך שמונה דקות מרגע איבוד הקשר עם המסוק, החלו פעולות חילוץ והצלה והוזנקו כוחות מחיל האוויר, חיל הים ומהמשטרה. "בתנאי תאונה זו, לא ניתן היה להציל את הטייסים", נכתב לסיכום.

רב-סרן חן פוגל שנהרג בתאונת מסוק ה''עטלף''
רב-סרן חן פוגל שנהרג בתאונת מסוק ה''עטלף'' | צילום: דובר צה''ל

מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין אמר כי "מאז התאונה מתבצע מאמץ חוצה יבשות, ללא מגבלת משאבים, עם מגוון יועצים, חברות אזרחיות, טייסי ניסוי והיצרן בצרפת כדי להבין לעומק את נסיבות התאונה. לא מצאנו כשל בתהליך האחזקתי השוטף. הצוות התמודד עם תקלה ורצף אירועים באוויר בזמן קצר, בקור רוח ובעבודת צוות, ופעולותיהם הביאו לפגיעת המסוק במים בצורה שאפשרה את הצלת סרן רון בירמן".

Kqgjzk
סרן רון בירמן | צילום: דובר צה''ל

כזכור, התאונה התרחשה ב-3 בינואר, במהלך טיסת אימונים מעל הים, ובדרכם חזרה לבסיס חיל האוויר ברמת דוד. הטייסים סגן-אלוף ארז שחייני ורב-סרן חן פוגל נהרגו. קצין הסיור הימי, סרן רון בירמן, נפצע וחולץ בחיים.