טייס לשעבר על האסון האווירי: "מדובר במסוק יחסית חדש, בטוח ואמין"

שאול נצר, טייס לשעבר ב"טייסת מגני המערב", סיפר לחדשות 13 כי לעומת מסוק ה"דולפין" אותו הטיס בשירותו הצבאי, ה"עטלף" מצויד באמצעי בטיחות ימיים ולא חווה תאונות רבות. האסון אמש מול חופי חיפה הוא ה-3 בתולדותיה. עד כה נהרגו במסגרת שירותם הצבאי בטייסת 7 חיילים וקצינים

זמן צפייה: 02:56

השאלות לגבי סיבת התרסקות מסוק העטלף אמש מול חופי חיפה שבו נהרגו סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל ז״ל עדיין נותרו פתוחות. שאול נצר, לשעבר טייס בטייסת 193, אליה היו שייכים הטייסים שנהרגו, אמר לחדשות 13 כי "מדובר במסוק יחסית חדש, בטוח ואמין. המסוק הזה יכול לנחות על המים ולצוף, כמו כן הוא יכול לנחות על ספינות של חיל הים. מדובר במסוק ימי ויש לו את האמצעים".

Eusjyh
מסוק ''עטלף'' על ספינת חיל הים

נצר, שהיה טייס מסוק הדולפין של "טייסת מגיני המערב" עוד בטרם הגעת מסוקי העטלף, סיפר כי כשהטיס את המסוק הימי הראשון של החיל, "חיל האוויר רק נתן שירותי טייסים ותחזוקה. לצערי חוויתי הרבה תאונות על המסוקים שטסתי עליהם".

האסון הראשון בתולדות החיל קרה ב-16 בספטמבר 1996, כאשר מפקד הטייסת בן ציון בכר יצא יחד עם טייס המשנה סרן שחק סלע וקצין חיל הים סרן ערן גרביה לגיחת אימון עם ספינות חיל הים, כאשר במהלכו פגע המסוק במים ושלושת אנשי הצוות נספו בהתרסקות. עקב האירוע, שלושתם הפכו לחללים הראשונים בתולדות הטייסת.

"היינו טייסת קטנטונת, טסים ביחד כל הזמן. גם שחק, גם בכר, מפקד הטייסת דאז. זה היה אסון קשה. עד היום לא ברור למה זה קרה", סיפר נצר. בהתייחסו לאסון אמש מול חופי חיפה, נזהר נצר מהנחות ברורות: "זה יהיה לא אחראי מצידי לשער מה הייתה עשויה להיות התקלה. מהניסיון שלי עלולות להיווצר המון תקלות. החוקרים יצטרכו להבין את נתוני הגובה של המסוק, נתוני המהירות ומה קדם להתרסקות. אני מניח שוועדת החקירה תבדוק היטב".

Whatsapp Image 2022 01 03 At 2
חלק מהמסוק שחולץ מהמים

אסון נוסף בטייסת 193 התרחש ב-14 ביולי 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, אז ארגון הטרור חיזבאללה שיגר טיל שפגע בספינה אח"י חנית. כתוצאה מכך, נהרגו ארבעה מחברי צוות הספינה, ביניהם שניים מחברי המחלקה הטכנית של הטייסת ששהו בה כדי לתמוך במסוק במהלך המבצע. שמות ההרוגים: רס"מ טל אמגר והמכונאי המוטס רס"מ דב שטרנשוס.