נסראללה מאיים: "הטילים שלנו מופנים לעבר אסדת כריש"

מזכ"ל חיזבאללה נשא דברים לרגל אירוע דתי. במהלך הנאום, נסראללה הדגיש כי ארגון החיזבאללה אינו חלק במשא ומתן לסימון הגבול הימי בין ישראל ולבנון ואיים: "איננו צוחקים עם איש. נותנים הזדמנות למו"מ, אהל אם יהיה עימות לא נברח ממנו"

זמן צפייה: 02:04

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא הבוקר (שבת) דברים לרגל אירוע דתי. במהלך הנאום, נסראללה הדגיש כי ארגון החיזבאללה אינו חלק במשא ומתן לסימון הגבול הימי בין ישראל ולבנון ואמר: "אנחנו כעת מדגישים איננו חלק מהמו"מ, אנו בעד המו"מ' ועיננו על כריש והטילים שלנו על כריש, ואיננו רוצים לומר יותר מזאת".

נסראללה הדגיש: "איננו חלק מהמשא ומתן ל'רישום הגבולות'. עינינו כולן מופנות לעבר כריש וכך גם הטילים שלנו". לדבריו, "לישראל, אמריקה ולאירופאים יש מספיק מידע על רצינות עמדת ההתנגדות. איננו צוחקים עם איש. נותנים הזדמנות למו"מ, אהל אם יהיה עימות לא נברח ממנו".

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

"לבנון נמצאת בהזדמנות פז להפיק נפט וגז ולטפל בבעיות הכלכליות שלה. בהקשר זה, הבכירים הישראלים אמרו שההפקה מכריש תחל בספטמבר ולכן דיברנו על ספטמבר. בא חודש ספטמבר והם (ישראל) אמרו שהם דוחים זאת. מה הסיבה? לא חשוב לנו. החשוב הוא שהם לא יפיקו מכריש אלא אם יסדירו את הגבול הימי ולבנון תקבל את זכויותיה", אמר.

מבחינתו, "הקו האדום" הוא הפקה של גז ונפט מאסדת כריש טרם יוסדר המשא ומתן בין ישראל ולבנון. "שלחנו מסר שאם זה יקרה תהיה לנו בעיה. והייתה הבהרה בישראל שזה רק נועד לבדוק את המערכות. לא נוכל להתיר הפקת גז ונפט מכריש הנמצא במחלוקת לפני שלבנון תקבל את זכויותיה. זה עניין של ממשלת לבנון".

"שלחנו מל"טים כדי להדגיש את עמדתנו. איננו מאיימים לאחרונה ובנאומים האחרונים. למה היינו רגועים בנאומים ובקולנו ולא שלחנו מל"טים? כי נתנו הזדמנות למו"מ שבאווירה טובה יביאו לתוצאות. אמרו תחת איומים זה לא יקרה", הוסיף המזכ"ל.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-1609222017' autoplay='0' credit='' desc='הקרב על הגז: המתווך יעביר ללבנון הצעה סופית בימים הקרובים | דיווחה של מוריה אסרף וולברג' poster='' kid='1_c3prmenn' duration='']

בהקשר זה, יצוין כי בישראל פרסמו אמש את ההודעה שמבשרת על השלב הבא בהפעלת אסדת כריש - אבל הבהירו בצורה חד משמעית: לא מדובר עדיין בהפקה של הגז באסדה אלא בבדיקה של המערכות.

ההודעה שיצאה מטעם משרד האנרגיה הייתה עם מטרה מרכזית - להרגיע את חיזבאללה ולהבהיר שישראל עדיין לא מפיקה גז מכריש. כשברקע המתיחות בגבול הצפוני סביב הסוגיה הזאת. בצבא דרשו את ההבהרה הזאת במסגרת ההודעה, מטעמים ביטחוניים כאמור, וראש המל"ל איל חולתא ומטה ההסברה אשרו זאת.

שר האנרגיה בממשלת לבנון וליד פיאד יחד עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין
שר האנרגיה בממשלת לבנון וליד פיאד יחד עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין

על פי לוחות הזמנים, בסוף החודש, הפקת הגז מכריש צפויה להתחיל - התהליך הזה ככל הנראה יידחה ובישראל מתעקשים שזו דחיה שמגיעה בגלל עניינים טכניים. ביום חמישי אמר שר הביטחון בני גנץ פומבית כי ברגע שיהיה אפשר להתחיל להפיק גז מאסדת כריש – זה ייצא לפועל.

במקביל, המשא ומתן על הגבול הימי עם לבנון מתנהל גם ברמה הדיפלומטית. לחדשות 13 נודע כי בירושלים עודכנו שהמתווך האמריקני עמוס הוכשטיין יגיש ללבנון את ההצעה הסופית כבר בימים הקרובים. בישראל גם מקווים, אבל גם מעריכים, שהלבנונים יקבלו את ההצעה הזאת - מה שיפתור את הסכסוך הימי בינינו לבין לבנון וגם כמובן יפחית משמעותית את המתיחות מול חיזבאללה.

שר הביטחון בני גנץ בכנס אוניברסיטת רייכמן
שר הביטחון בני גנץ בכנס אוניברסיטת רייכמן | צילום: גלעד קוולרצ'יק

כאמור, ביום חמישי, שר הביטחון בני גנץ דיבר בכנס מדיניות ללוחמה בטרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה והתייחס לנושא: "אני מאמין שבסופו של יום יעמדו שתי אסדות. אחת בצד הישראלי והשניה בצד הלבנוני, וכל השאלה אם תהיה באמצע הסלמה או לא".

גנץ הוסיף: "התוצאה בקצה תהיה אותו הדבר. אנחנו פועלים באמצעות המתווך האמריקני, נפיק מהאסדות כשנוכל להפיק. אנחנו מקווים שגם הלבנונים יהיו מספיק נבונים. אם נסראללה רוצה לשבש את התהליך הזה הוא מוזמן, המחיר יהיה לבנון".