32 שנה בראש חיזבאללה: עלייתו ונפילתו של חסן נסראללה 

בפברואר 1992 חיסל צה"ל את עבאס מוסאווי, המזכ"ל הראשון של חיזבאללה, אך מחליפו הפך לאחר היריבים המרים ביותר של ישראל בכל שנותיה. אחרי כמעט שנה של מלחמה, צה"ל חיסל את נסראללה בתקיפה ממוקדמת בלב הדאחייה בביירות | זה האיש שעמד בראש ארגון הטרור הרצחני מלבנון

זמן צפייה: 06:55

מבצע "סדר חדש" - היעד מספר 1 של ישראל חוסל: במשך 32 שנים עמד חסן נסראללה בראש ארגון הטרור חיזבאללה, והבוקר (שבת), באחד מרגעי השיא של המלחמה שנמשכת כבר כמעט שנה, הודיע צה"ל על חיסולו בתקיפה ממוקדת נגד מפקדת חיזבאללה שמוקמה מתחת לבנייני מגורים בלב הדאחייה בביירות, בירת לבנון. יחד איתו חוסל עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בארגון הטרור. הרמטכ"ל הרצי הלוי מסר: "זה לא סוף ארגז הכלים. המסר פשוט, לכל מי שמאיים על אזרחי מדינת ישראל - נדע להגיע אליו".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה | צילום: דובר צה"ל

נסראללה נולד ב-1960 בעיירה בורג' חמוד שמצפון-מזרח לביירות, וכשהיה בן 15 נמלט עם משפחתו לדרום לבנון עם פרוץ מלחמת האזרחים במדינה. בדרום לבנון הפך נסראללה לפעיל בתנועת אמל, ולאחר פרוץ מלחמת לבנון הראשונה ב-1982 עזב נסראללה את אמל תחת הנהגתו של עבאס מוסאווי לטובת ארגון חדש - חיזבאללה. בשנת 1990 הקים חיזבאללה צבא סדיר שבראשו עמד נסראללה, ולאחר חיסולו של מוסאווי על-ידי צה"ל בפברואר 1992 מונה נסראללה למנהיג חיזבאללה.

נסראללה צבר מוניטין של אדם כריזמטי מאוד, מנהיג קשוח, ונואם מוכשר. הוא היה נשוי לפאטמה יאסין. בנם הבכור האדי, שהיה לוחם בחזבאללה, נהרג ב-1997 במבצע "נוף פראי" שצה"ל ערך ברצועת הביטחון בדרום לבנון, וגופתו הוחלפה ביוני 1998 תמורת גופתו של לוחם השייטת איתמר איליה, שנפל באסון השייטת. נסראללה הותיר אחריו ארבעה ילדים נוספים: מוחמד ג'וואד, זיינב, מוחמד עלי ומוחמד מהדי.

שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה
שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה | צילום: דובר צה"ל
התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

מדובר צה"ל נמסר: "במשך 32 שנות כהונתו של המחבל חסן נסראללה כמנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, היה אחראי לרצח של אזרחים ישראליים וחיילים רבים, ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד מדינת ישראל וברחבי העולם. נסראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון".

"ארגון הטרור חיזבאללה והעומד בראשו חסן נסראללה, הצטרפו בשמונה באוקטובר למלחמה נגד מדינת ישראל. מאז חיזבאללה המשיך את התקפותיו נגד אזרחי מדינת ישראל, וגרר את מדינת לבנון והאזור כולו להסלמה. צה"ל ימשיך לפגוע בכל מי שיקדם ויעסוק בטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409281631' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הרמטכ"ל הרצי הלוי: "נסראללה רצה להשמיד את ישראל"' poster='' kid='1_0z2zw1by' duration='122']

הרמטכ"ל הרצי הלוי מסר אחרי הערכת מצב בפיקוד הצפון: " אתמול בסמוך לכניסת השבת חיסלנו בתקיפה מדויקת את העומד בראש ארגון הטרור חיזבאללה חסן נסראללה, זה קרה במתקפה תת קרקעית בלב ביירות ואיתו בכירים נוספים בארגון. נסראללה הרג אזרחים ישראלים ללא הבחנה, הוא רצה שהמלחמה הזאת תסתיים בהשמדת מדינת ישראל, אנחנו דאגנו שזה לא יקרה. אותו הרגנו ואנחנו נמשיך להתחזק".

"חיזבאללה רצח חפים מפשע מכל העולם, הוא החביא את אמצעי הלחימה שלו מתחת לבתי משפחות נשים וילדים והפך אותם למגן אנושי", אמר הרמטכ"ל, והוסיף: "כפי שהוכחנו אנחנו לא נאפשר איום כזה על האזרחים שלנו. אנחנו נחושים להמשיך ולהשמיד את ארגון הטרור חיזבאללה, אנחנו נחושים להמשיך להילחם יש לנו עוד משימות בכל הזירות, השמדת ארגוני הטרור על יכולותיהם, השבת החטופות והחטופים שלנו, המשימה עומדת לנגד עניינו כל הזמן והשבת התושבים בצפון ובדרום לבתיהם בביטחון".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409281538' autoplay='0' credit='שחר יורמן' desc='גלנט: "גם היום אנחנו לא עוצרים"' poster='' kid='1_kaj9h8by' duration='48']

שר הביטחון יואב גלנט מסר: "צה"ל ביצע אתמול את אחת מפעולות הסיכול החשובות בתולדות מדינת ישראל. הפעולה הזו סגרה חשבון ארוך שנים עם רב המרצחים נסראללה שידיו מגואלות בדמם של אלפי אזרחים וחיילים. הסיכול הזה מצטרף לרצף הפעולות האחרונות המהדהד בכל רחבי המזרח התיכון, ומעביר מסר ברור לאלה שפעלו נגדנו ולאלה שחושבים לעשות זאת כעת - מי שפותח במלחמה כנגד מדינת ישראל ומנסה לפגוע באזרחיה, ישלם מחיר כבד ביותר. גם היום אנחנו לא עוצרים, אנחנו ממשיכים לפעול בהתאם למחויבות שלנו להשגת מטרות המלחמה".

חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: רויטרס
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: שאטרסטוק

במשך 32 שנים קידם נסראללה את העימות מול ישראל, ומאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 הוא מיעט בהופעות פומביות, ביודעו שהוא היעד מספר אחת של ישראל. אמש, אחרי יותר משלושה עשורים של מצוד וכמעט שנה של מלחמה - צה"ל שם את ידו על נסראללה וחיסל אותו.