הנגבי בריאיון: "מקווים לפריצת דרך בין ישראל לסעודיה בקרוב"

ראש המל"ל התראיין לחדשות 13 והתייחס לביקורו המתוכנן של היועץ לביטחוןלאומי האמריקני בסעודיה: "הוא בדרכו להיפגש עם יורש העצר בן סלמאן. אנחנו מקווים שתחול פריצת דרך". על הפרסום על מאגר גז פוטנציאלי בעזה: "לא יהיה שום דבר שקשור להפקת תשתית בלי החזרת השבויים"

זמן צפייה: 11:06

ראש המל"ל צחי הנגבי התראיין הערב (שישי) ל"אלמוג בשישי" ואמר כי "הסכם נורמליזציה עם סעודיה הוא יעד מרכזי במדיניות החוץ של ישראל אנחנו מקווים שתחול פריצת דרך בקרוב". על פרסום חדשות 13 באשר לדיונים על פרויקט הקמת מאגר גז מול חופי רצועת עזה, אמר הנגבי כי "לא יהיה שום דבר שקשור להפקת תשתית בלי החזרת השבויים".

הנגבי נשאל על המגעים עם סעודיה והתייחס לדבריו של היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן על סעודיה. "הקטע הזה מאוד משמח, היועץ לביטחון לאומי אומר שזה גם יעד של ארה"ב. הוא בדרכו לסעודיה להיפגש עם מוחמד בן סלמאן, יורש העצר. אנחנו מאוד מקווים שבביקורו שם תחול פריצת דרך".

"מה שחשוב זה שארה"ב תוביל מהלך של הוספת סעודיה להסכמי אברהם", אמר ראש המל"ל. "אם זה יקרה זה מפנה היסטורי, דרמטי, זה משנה את כל המפה של המזרח התיכון, מבודד את איראן, מייצר לגיטימציה לכל מדינה ערבית עם זיקה למערב להתחבר לישראל. מה שהסעודים רוצים הוא לא מישראל - הם רוצים הטבות מארה"ב, כפי ששאר המדינות שחתמו על הסכמי אברהם רצו - ובקשותיהם מומשו".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בנושא הגרעין האיראני, הנגבי הרגיע כי האמריקנים תומכים בישראל והוסיף: "האמריקנים תמיד אמרו שלא יאפשרו נשק גרעיני באיראן. אנחנו מתקרבים לרגע שבו ישראל וארה"ב יעמדו במבחן - האם הם מוכנים לעשות משהו כדי לסכל את הגעת איראן לקו האדום. אנחנו סקפטיים לגבי האפקטיביות של דיפלומטיה, צריך להיות שיח של הבהרת המשמעות של גרעין איראני - מצד ישראל וארצות הברית".

"האמריקנים היו רוצים לראות את האיראנים עושים שינוי כיוון דיפלומטי, אך האיראנים משחקים בכולנו וישראל נערכת לעמוד לבדה - למקרה שנצטרך לעשות משהו. האמריקנים אומרים שישראל זכאית להגן על עצמה בכוחות עצמה. לנו יש את הזכות לפעול".

עובדים במתקן גרעיני באיראן
עובדים במתקן גרעיני באיראן

ראש המל"ל התייחס גם לפרסום בחדשות 13 לפיו החלו לאחרונה דיונים חשאיים באשר לפיתוח מאגר גז לפלסטינים שנקרא "מרין", וממוקם כ-30 קילומטרים מחופי עזה. "אני מעורב בזה, המל"ל מעורב כבר 20 שנה. מזה 20 שנה יש אפשרות לפוטנציאל של מאגר גז מול חופי עזה. אך לא יהיה שום דבר שקשור להפקת תשתית מעשית שמגיעה לעזה בלי שאורון שאול והדר גולדין יחזרו לישראל. אפשר לדבר ולתכנן תוכניות כדי שיבינו את מחיר ההפסד. זה לא רק בענייני הגז, יש תשתיות שהעולם כולו מוכן לחזק בעזה - אנחנו לא נאפשר זאת עד שהבנים ישובו הביתה".

.
הפצצת חיל האוויר ברצועה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

"אני חשוב שיש הרתעה", אמר הנגבי בהתייחס לרצועת עזה ולחמאס לאחר הסבב האחרון. "יש משחק מורכב בין חמאס לג'יהאד האסלאמי ולפעמים חמאס מאפשר להם 'לפרוק תסכול', כמו הפעם. אנחנו רואים את זה כדבר בלתי מתקבל על הדעת וחצוף. חמאס אפשר את זה בקריצה, לכן המתקפה שישראל הפעילה הייתה חזקה ועוצמתית".