הסלמה בכל הגזרות: הערכות שחמאס עומד מאחורי השיגורים

הסרטו של השוטרים שמכים מתפללים בהר הבית הצית את ההסלמה האחרונה ונתן לגיטימציה לירי לעבר ישראל. ההערכות במערכת הביטחון הן שחמאס עומד מאחורי השיגורים ושחזבאללה אינו חלק מהאירוע - אך בצה"ל יצטרכו להחליט כיצד להגיב - ונגד מי תהיה התגובה

זמן צפייה: 02:09

לאחר שביומיים האחרונים נרשמו עימותים רבים בהר הבית, מטח כבד נורה היום (חמישי) לעבר הצפון שכלל כ-25 שיגורים - רובם יורטו על ידי כיפת ברזל. ההערכות העדכניות בישראל הן כי חמאס עומד מאחורי השיגורים. דיווחים בלבנון כי הצבא התפרס באזור הגבול ומחפש אחר המשגרים.

בישראל הופתעו מהיקף המטח, ומרות ההתחממות בהר הבית ובעזה ביומיים האחרונים, לא הייתה התרעה לאירוע זה. ככל הנראה הכיסוי המודיעיני של ישראל על ארגונים אחרים בלבנון הוא לא חזק כמו המודיעין שיש בחיזבאללה, ולכן ההערכה היא שחיזבאללה לא הוביל את השיגורים. כעת ההתלבטות במערכת הביטחון היא האם לכרוך את חיזבאללה באירוע.

Whatsapp Image 2023 04 05 At 0
שוטרים בהר הבית | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2304061652' autoplay='0' credit='' desc='הסרטון שהופץ מהר הבית' poster='' kid='1_svx41waz' duration='']

מה שהצית את האירועים בלבנון, וגם בעזה וביהודה ושומרון, הוא הר הבית - ובמיוחד סרטון קשה שבו נראים שוטרים מכים באלות ובנשקים מתפללים על שטיח התפילה. הסרטון של המכות בתוך המסגד רץ ברשת ביומיים האחרונים וחולל נזק אדיר בכל הזירה המוסלמית בעולם. התמונות של מתפללים מוכים באלות נתנו לחמאס את הלגיטימציה לירות על ישראל.

כעת בצה"ל יחפשו את הדרך לגבות מחיר מהארגון שירה, אם זה חמאס או ארגון פלסטיני אחר, מבלי לגרור את המצב להסלמה בכלל הזירות. על אף השיגורים מרצועת עזה, בפועל עזה אינה חלק מהסיפור של ההסלמה הנוכחית וחמאס אינו נגרר לירי מסיבי לעבר העוטף. עם זאת, אם חמאס אכן עומד מאחורי הירי מלבנון, הם יקבלו תגובה גם בעזה.

תקיפה של צה''ל בעזה
תקיפה של צה''ל בעזה | צילום: רויטרס

במקביל, בלבנון ישנם  דיווחים על התפרסות של צבא לבנון באזור הגבול עם ישראל וכן חיפושים של הצבא אחר המשגרים. יש שם מוכנות לתגובה צבאית ישראלית נגד מקורות הירי בכפרים בדרום לבנון. התגובה של ישראל בעבר הייתה ארטילריה לעבר מקורות הירי - אך הפעם מדובר במטח כבד יותר שעלול לגרור תגובה שונה.

ההערכות בלבנון הן שארגונים פלסטיניים יחד עם ארגון חמאס בלבנון הם שעומדים מאחורי האירוע. ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה נמצא, במקרה או שלא במקרה, בביירות היום ואמור להיפגש עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

מוקדם יותר היום, טרם המתח, חיזבאללה הוציא הודעה לפיה יעזור לעם הפלסטיני להגן על מסגד אל-אקצא. הכוונה עשויה להיות שיאפשר לארגונים פלסטיניים לירות מלבנון לישראל. ייתכן ואיראן דוחקת בנסראללה להעלות את הסיכון מול ישראל, ברקע התקיפות בסוריה והפלת הכטב"מ האיראני לפני כשבוע.