5 שותפי סוד, 70 מחבלים בכוח הראשוני: כך בחר חמאס ב-7 באוקטובר

העיתון "א-שרק אל-אווסט" חושף מפי מקורות המקורבים להנהגת הזרוע הצבאית של חמאס כי חמישה בכירים שהיו אחראים על הכנת המתקפה עדכנו את המג"דים על הציוד שהוקצה ועל תוכניות התקיפה - אך לא על העיתוי שלה. המקורות הסבירו כי מועד המתקפה, 7 באוקטובר, נבחר בעקבות דיווחי שטח שהתקבלו על "שקט מוחלט" על הגבול - ונקבע סופית רק יום קודם

זמן צפייה: 01:51

פרטים חדשים אודות מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר נחשפו היום (רביעי) בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, מפי מקורות המקורבים להנהגת הזרוע הצבאית של ארגון הטרור. לפי המקורות, הפעולה החלה עם 70 לוחמים בלבד שביצעו מתקפת פתע ממספר נקודות לאורך הגבול, מצפון הרצועה ועד דרומה, והם אלה שחצו את מכשול הגבול ברגעים הראשונים על-ידי פיצוץ מטעני חבלה שהוכנו במיוחד כדי ליצור פתחים בחומה עבה, זאת לאחר שזוהו מספר נקודות תורפה. לפי המקורות, הם גם אלה שעשו שימוש ברחפנים ומצנחים והרגו חיילים בעמדות וסביבם.

על-פי המקורות, ההחלטה על הביצוע התקבלה על ידי חמישה אנשים בלבד: יחיא סינוואר,מוחמד דף, מחמד סינוואר, איימן נופל, ובכיר החמאס רוחי מושתהה המקורב לסינוואר. המקורות הוסיפו כי הבכירים האחראים על הכנת המבצע עדכנו בשלב מאוחר יותר את מפקדי גדודי הזרוע הצבאית על הציוד שהוקצה ועל תוכניות התקיפה - אך לא על העיתוי שלה.

הודעה ניתנה להם שלושה ימים לפני כן, ואז הם נפגשו עם מפקדי החטיבות האזוריות והעניקו לכל מפקד משימות ספציפיות מבלי לתת להם את "שעת האפס". מפקדי הגדודים ביצעו את תפקידים בהכנת הכוחות שנבחרו למשימה, ואילו איימן סיאם, מפקד יחידת הרקטות (שחוסל במלחמה הנוכחית) קיבל הנחיות להערך לשיגור מאות טילים במקביל עם תחילת המתקפה.

פלסטינים פורצים את הגדר מרצועת עזה
מחבלים פורצים את גדר הרצועה ב-7 באוקטובר | צילום: רויטרס

המקורות הוסיפו כי האנשים שביצעו את המתקפה הראשונית נבחרו מבין מאות פעילי יחידת הנוח'בה ממקומות שונים ברצועת עזה. הם קיבלו הכשרה מקיפה לאורך השנים, ועברו מבחנים מיוחדים מדי שנה כדי לקבוע את יכולותיהם ולפתח את מיומנויות הלחימה שלהם. המקורות גם אישרו כי התוכנית להסתער על יישובי העוטף איננה חדשה, וכי היא נבחנה וההכנות החלו כבר לפני 2014, אך התוכנית הוקפאה כשהחל מבצע צוק איתן. לפי המקורות, לאחר מבצע שומר החומות ב-2021 הוחלט בזרוע הצבאית להיערך לקראת ביצוע בבוא העיתוי המתאים.

עוד מספרים המקורות כי פעילי הנוח'בה נשבעו שבועה מיוחדת לאחר תחילת האימונים שלהם, שלא לחשוף סודות על הכשרתם, וזאת למרות שלא היו מודעים לתוכנית ברורה ומיידית אלא רק קיבלו הכשרה מיוחדת להסתערות על ישובים. המקורות ציינו כי רבים ממפקדי הגדודים ברחבי רצועת עזה לא היו מודעים לכל פרט או על כוונה למתקפה קרובה. חלקם תודרכו רק במידע מוגבל הקשור למשימותיהם. המקורות אמרו כי מדובר היה בחלק מתוכנית שגובשה כדי למנוע דליפת מידע למודיעין הישראלי.

מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר
מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר

המקורות הסבירו כי מועד המתקפה, 7 באוקטובר, נבחר בעקבות דיווחי שטח שהתקבלו על "שקט מוחלט" על הגבול. חמשת בכירי החמאס החליטו ביום שישי (יום לפני המתקפה) כי הזמן המתאים הוא שבת בבוקר, אך הם המתינו עד חצות ורק אז נתנו את הפקודה להתכונן. מפקדי השטח ופעילי הנוח'בה קיבלו הוראות להתחלת תנועה עד שעות עלות השחר ותחילת ביצוע הפעולה.

עוד אמרו המקורות כי כללי הסודיות שננקטו כללו גם את בכירי חמאס מההנהגה הפוליטית. ראשי החמאס, בתוך ומחוץ לעזה קיבלו תדרוך שעות לפני המבצע, והתבקשו להעלם לחלוטין בהתאם לאמצעי ביטחון הננקטים בעיות חירום. אסמאעיל הנייה וסגנו סאלח אל עארורי עודכנו על תוכנית למתקפה חריגה אך ללא פרטים מדויקים או תאריך והם למדו על התזמון שעות ספורות לפני כן כמו כל השאר.