הרמטכ"ל: "החזרת החטופים דחופה, נעמוד במחירים לא פשוטים"

במלאת חצי שנה למלחמה, נשא הרמטכ"ל הלוי הצהרה והתייחס לסיום התמרון בח'אן יונס: "רחוקים מלהפסיק להילחם". על האיום בנקמה של איראן: "נדע להתמודד גם איתה - בהגנה ובהתקפה". על המגעים לעסקה: "את פרטי המו"מ צריך להשאיר בחדרים הנכונים"

זמן צפייה: 09:46

שישה חודשים מאז מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר ופרוץ המלחמה: הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, נשא היום (ראשון) הצהרה, בה התייחס להודעת צה"ל כי אוגדה 98 סיימה את התמרון בח'אן יונס בתום ארבעה חודשים לחימה. הרמטכ"ל אמר כי "זוהי מלחמה בעצימות משתנה. זו אינה שגרה - אנחנו במלחמה רב-זירתית. רחוקים מלהפסיק להילחם". עוד התייחס רא"ל הלוי לכוננות בישראל לתגובה האיראנית על החיסול בדמשק, והדגיש: "אין סיבה לבהלה, אך גם אין מקום לשאננות. יש לנו מערכות הגנה טובות, צה"ל יודע להתמודד באופן עוצמתי עם איראן - בהתקפה ובהגנה".

"מתחילת המלחמה, איראן מנסה להתנער ולהסתתר ממעורבות ישירה בה, אך אנחנו יודעים כי היא מפעילה, מכוונת, מממנת ומעבירה ידע לכל שלוחותיה באזור - מחיזבאללה, דרך יהודה ושומרון ועד תימן. איראן לא מאיימת רק על ישראל, אלא על כל העולם המערבי והערבי. איראן היא בעיה עולמית, והיא הייתה ונותרה הבעיה הגדולה", אמר רב-אלוף הלוי.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

על סיום התמרון בח'אן יונס, אמר הרמטכ"ל: "אנחנו רחוקים מלהפסיק. בכירי החמאס עדיין מסתתרים, ואנחנו נגיע אליהם במוקדם או במאוחר. אנחנו ממשיכים להרוג עוד מחבלים ומפקדים ולהשמיד עוד תשתיות טרור. אנחנו מאפשרים הכנסת סיוע הומניטרי לרצועה, חרף מאמצי חמאס לנסות לשקף משבר הומניטרי בעזה, על מנת ללחוץ להפסקת המלחמה. חמאס מנסה להשתלט על הסיוע ומונע את חלוקתו - כדי לחזור ולשלוט ברצועת עזה. לא נכון שזה יקרה. לכן, אנחנו ממשיכים לפרק את חמאס מיכולותיו הצבאיות והשלטוניות – בכדי להביא לפתרון אחר שיביא ליציבות באזור". כמו כן, באשר ליציאה לפעולה קרקעית ברפיח, הלוי טען כי "לא נשאיר חטיבות חמאס פעילות באף חלק של הרצועה. יש לנו תכניות - ואנחנו נפעל כשנחליט".

רא"ל הלוי התייחס למבצע החילוץ של גופתו של החטוף אלעד קציר ז"ל מח'אן יונס: "אלעד נחטף מביתו בניר עוז ונרצח על-ידי המחבלים שהחזיקו בו בעזה. אני כואב ומשתתף בצער משפחת קציר וקהילת ניר עוז כולה. כולנו היינו רוצים להשיב אותו בחיים, אך לא הצלחנו בכך". עוד אמר על סוגיית החטופים: "אנחנו נמשיך לפעול בכל דרך, במאמצים מודיעיניים ומבצעיים כדי להשיב את החטופים כולם, מהר ככל שניתן. כרמטכ"ל, אני חש באופן אישי אחריות להשיב אותם, וכך חשים גם שאר מפקדי צה"ל וחייליו".

אלעד קציר
"איש של צחוק, חיבוק ושמחה". אלעד קציר

הרמטכ"ל מתח ביקורת על התנהלות הממשלה בנוגע לעסקת חטופים, ואמר: "את המשא ומתן הזה צריך לעשות באחריות ובהקפדה - ואת פרטיו להשאיר בחדרים הנכונים. צה"ל חזק מספיק כדי שמדינת ישראל תדע לשלם מחירים למען השבת בניה ובנותיה. יש לנו חוב מוסרי כלפיהם, וצה"ל יידע לעמוד במחיר לא פשוט, ויידע גם לחזור ולהילחם בעוצמה. המציאות הזו מורכבת ביותר ואין פתרונות פשוטים. אסור לנו להשלות - חלק מהמטרות ייקחו זמן רב, ואנחנו לא נרפה עד שנשיג אותן. השבת החטופים היא דחופה וחשובה ושעון הזמן שלה שונה משעון הזמן של המטרות האחרות".

"כשיצאנו למלחמה בתחילת הדרך, ידענו ואמרנו שכדי להשיג את המטרות שהוצבו, המלחמה תצטרך להימשך זמן רב. הבאנו להישגים מאוד משמעותיים בלחימה בעזה, אבל המטרות טרם הושגו במלואן - השבת כל החטופים הביתה, השבת כל תושבי הצפון והדרום לבתיהם בביטחון ופירוק החמאס בכל הרצועה, באופן שיאפשר שלטון אחר שאינו חמאס ברצועת עזה", הוסיף רא"ל הלוי.

מפגינים למען שחרור חטופים מול הקריה בתל אביב
מפגינים למען שחרור חטופים מול הקריה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בנוסף, הרמטכ"ל הגיב גם על תהליך חקירת אירועי השבת השחורה, והשנים שקדמו למתקפה: "7 באוקטובר הוא קו פרשת המים בביטחון הישראלי. התחלנו לתחקר את האירועים המורכבים ביום זה, נלמד את המסקנות ונקבל החלטות. הנחות העבודה איתן פעלנו, תפיסת האויב בה החזקנו - ברור לנו כי אלה צריכים להשתנות. צה"ל צריך להיות חזק יותר וגדול יותר, כדי שמה שקרה ב-7 באוקטובר - לא יקרה שוב". רב-אלוף הלוי הדגיש: "להחלטות שנקבל היום יש השפעה מכרעת וקריטית על בניין כוחו של צה"ל בעתיד הקרוב והרחוק. אין לנו את הפריווילגיה לדחות אותן. עיכוב בהחלטות על בניין כוחו של צה"ל - סיכון של ביטחון המדינה".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר היום, צה"ל הודיע כי אוגדה 98 יצאה מח'אן יונס בתום תמרון שנמשך ארבעה חודשים, ובכך למעשה יצאו מהרצועה כלל הכוחות המתמרנים - בהם של יחידות הקומנדו סיירת מטכ"ל, שלדג ושייטת 13. "הפעולה הנוכחית בח'אן יונס מיצתה את עצמה", נמסר מדובר צה"ל, כאשר צה"ל עובר לפשיטות מבוססות מודיעין.