בצל התגברות הטרור היהודי: המסר החריף של הרמטכ"ל לשרים

הלוי, ששומר לרוב על קו ממלכתי, בחר בנאומו בטקס סיום קורס הקצינים כדי להעביר מסר חריף לשרי הממשלה - ולשרה סטרוק בעיקר. הלוי הבהיר לקצינים שמצופה מהם לנקוט בפעולות נגד הטרור הלאומני והבהיר לשרים שהאמירות שלהם לא נאמרו בחלל ריק

זמן צפייה: 03:17

הרמטכ"ל הרצי הלוי שיגר היום (רביעי) מסר חריף לממשלה ובפרט לשרת ההתיישבות אורית סטרוק במהלך נאומו בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1. הלוי התייחס לאירועי הטרור הלאומני של יהודים כלפי פלסטינים שהלכו והתגברו בתקופה האחרונה - ובעיקר לאחר הפיגוע בעלי.

הרמטכ"ל אמר כי "קצין הרואה אזרח ישראלי, המתכוון לזרוק בקבוק תבערה לבית פלסטיני ועומד מנגד - אינו יכול להיות קצין". המסר של הלוי לקציני צה"ל הטריים - ולאזרחי ישראל בכללותם - הוא ברור. הלוי, ששומר על קו ממלכתי לרוב, הבהיר כי הוא מצפה מהקצינים שלא יעמדו מנגד כאשר אירועי טרור כאלו מתרחשים ושיתערבו וימנעו אותם.

Whatsapp Image 2023 06 28 At 2
נתניהו, גלנט והלוי | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, הלוי שלח מסר לשרה אורית סטרוק שרק השבוע אמרה שהרמטכ"ל, ראש השב"כ רונן בר והמפכ"ל קובי שבתאי הם "כוח וגנר". הלוי הדגיש כי המסר של סטרוק, על אף התנצלותה הרפה, זכור לו ולראשי מערכת הביטחון באופן ברור. דבריו היו כי "כל מי שמשתלח בצה"ל נכון שיזכור: גם התנצלות עוקבת אינה מבטלת את הנזק הרב שנגרם".

Whatsapp Image 2023 06 21 At 2
רכב ובית שנשרפו בפרעות המתנחלים בתורמוס עייא | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם גם הוא בטקס אך הוא לא הזכיר או רמז לאירועים הללו אלא התייחס לתופעת "הסרבנות" - על אף שעד כה לא אירע מקרה אחד אפילו של סירוב לשרת בשל המהפכה המשפטית. נתניהו חשף את הפער בין הממשלה לבין מערכת הביטחון שבה הלוי ובר מנסים לעצור את התגברות האירועים הלאומניים - מול שרי הממשלה שמסתפקים בהתייחסויות קטנות לעניין ומסרבים לכנות את האירועים "טרור לאומני".

נתניהו אמר כי "כולנו חייבים להתייצב יחד כדי להגן על המדינה. אין ולא יהיה מקום לסרבנות משום צד. יש לנו מדינה אחת, יש לנו צבא אחד ויש לנו בית אחד. נשמור כאחים וכאחיות על הבית – ואם יגיע יום פקודה, נתייצב לדגל מלוכדים ונחושים כאגרוף מחץ".

Screenshot 2023 06 28 181345
רה''מ נתניהו בטקס סיום קורס קצינים | צילום: דובר צה''ל

לאחר מכן, נאם שר הביטחון יואב גלנט - והתייחס גם הוא לקריאות שלא להתייצב: "אסור לנו לאפשר לאף אחד להשתמש בצה"ל ככלי ניגוח בקמפיינים פוליטיים או כחלק מאמירות מסיתות של אנשים עלומי שם. הקריאות לסרבנות והאיומים להפסקת ההתנדבות מערערים את ערכי הבסיס של צה"ל כצבא העם - ומסכנים את כשירותו".

גלנט המשיך: "כל מי שקורא לסרבנות איננו פועל כחלק ממחאה לגיטימית, בקריאתו הוא פוגע בדבר החשוב ביותר שיש לנו - ביטחון מדינת ישראל. על כולנו, ובמיוחד עלינו נבחרי הציבור, קואליציה ואופוזיציה כאחד, להוקיע ולגנות את תופעת הסרבנות. חובתנו כחברה חפצת חיים, לשמור על צה"ל מעל ומחוץ לכל מחלוקת- אין לנו צבא אחר. צה"ל הוא שלנו, של כולנו".