דיווח: ישראל הודיעה למצרים שתשתלט על ציר פילדלפי

לפי "וול סטריט ג'ורנל", מטרת המהלך היא למנוע הברחות נשק לחמאס דרך המסדרון המפריד בין הרצועה למצרים. על פי הדיווח, החשש המרכזי בישראל סביב פעולה כזו הוא תגובת המצרים, שלא מעוניינים בזליגת המלחמה בעזה אליהם - ומהווים גורם משמעותי במו"מ לעסקת חטופים

זמן צפייה: 01:14

העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (שבת) כי ישראל הודיעה למצרים שתפתח במבצע להשתלטות על ציר פילדלפי. זאת, על מנת למנוע הברחות נשק לחמאס, השמדת המנהרות בציר ולמנוע הימלטות של מחבלים מהרצועה למצרים. על פי הדיווח, המהלך יהווה "מכה אסטרטגית משמעותית בחמאס", ובמסגרתו ישראל תציב כוחות בגבול בין רצועת עזה לחצי האי סיני.

בתקשורת המצרית דווח כי "מקור מצרי בכיר מכחיש את הדיווחים אודות תיאום מצרי-ישראלי בעניין צעדים ביטחוניים חדשים בציר פילדלפי". הדברים טרם אושרו על ידי מקורות ישראליים.

על פי "וול סטריט ג'ורנל", בישראל חוששים מהתגובה המצרית למהלך, היות שבקהיר לא מעוניינים בזליגת המלחמה בעזה למצרים ובהפרת הסכם השלום, לפיו סדר הכוחות שהמדינות רשאיות להציב בגבול - מוגבל. כמו כן, בישראל לא רוצים "לדרוך" על המצרים, כיוון שאלה מהווים גורם משמעותי במו"מ לעסקת חטופים. במקביל, הפלסטינים חוששים כי השתלטות על המסדרון המפריד בין עזה למצרים, תפתח עבור ישראל דלת לשליטה על הציר גם ב"יום שאחרי".

ציר פילדלפי
ציר פילדלפי | צילום: רויטרס

עוד נכתב ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בימים האחרונים בירושלים הציעו לקהיר להציב כוחות ביטחון ישראליים בצד המצרי של הגבול, ולקיים לאורכו סיורים משותפים - לכך המצרים סירבו בטענה כי המהלך מפר את ריבונותם.

מוקדם יותר השבוע דווח בעיתון כי במסגרת המו"מ בין שתי המדינות, ישראל דרשה ממצרים להגביר את האבטחה במסדרון. על פי גורמים מצריים בכירים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", ישראל ביקשה להתקין חיישנים לאורך הציר, שיתריעו אם חמאס ינסה לבנות מחדש מנהרה באזור לאחר המלחמה. עוד טענו הגורמים כי ישראל ביקשה לקבל עדכון מיידי ממצרים אם אכן יופעלו החיישנים, ובמקרה כזה - להיות רשאית לשלוח רחפני מעקב לאזור. ממצרים נמסר בתגובה כי תישקל הוספת החיישנים, אך עדכון מיידי או הפעלת רחפנים - יהוו הפרה של הריבונות המצרית.

לפני כשבועיים קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים, בה הצהיר כי "ציר פילדלפי - או הסוגר הדרומי - חייב להיות בידינו וחייב להיות סגור. כל הסדר אחר לא יבטיח את הפירוז שאנו רוצים וחייבים להבטיח". עד כה, צה"ל פעל בגבול עזה-מצרים באופן מוגבל, בעיקר בתקיפות אוויריות ברפיח, כשהגבול הדרומי של התמרון הקרקעי ברצועה הוא ח'אן יונס.