כחלק מהיערכות לתגובה איראנית: שיבושי GPS במרכז

אחרי הדרום והצפון, גם משתמשי אפליקציות מבוססות ניווט במרכז הארץ מדווחים על שיבושים. לפי האפליקציות- בהן Waze, Wolt ו-Moovit - מיקומם של המשתמשים בביירות. הסיבה לשיבוש: חלק מהיערכות מערכת הביטחון לנקמה איראנית על החיסול בדמשק

זמן צפייה: 00:11

משתמשים באפליקציות מבוססות ניווט, בהן Waze, Wolt ו-Moovit - מדווחים הבוקר (חמישי) על שיבושי GPS באזור המרכז. לפי האפליקציות, המשתמשים ממוקמים בביירות. הסיבה לשיבוש: היערכות לתגובה איראנית על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק, המיוחס לישראל.

באפליקציית Wolt עדכנו את המשתמשים כי בשל השיבושים, עלולים להיגרם עיכובים בזמני המשלוח. שירות הלקוחות של האפליקציה תוגבר על מנת לתת מענה לשליחים, ללקוחות ולבתי העסק. מאפליקציית Moovit נמסר כי ניתן לעדכן ידנית את המיקום - ולהתגבר על השיבוש, לפי שעה.

מדוברות משרד התחבורה נמסר: "בשל שיבושי מיקום בתל אביב, המידע על תחבורה ציבורית בזמן אמת, ביישומונים ובשילוט האלקטרוני בתחנות האוטובוס והרכבת, אינו זמין ואינו מהימן. ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי https://bus.gov.il/ ולהיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים. במידה ויהיו שיבושים באפשרות התיקוף והתשלום בתחבורה הציבורית יש להקפיד לנסות ולתקף, במידת הצורך יש לפנות לנהגים או לדיילים במקום".

כמו כן, מערך הסייבר הלאומי פרסם מספר המלצות למשתמשים באפליקציות מבוססות מיקום שחווים שיבושים:

  • לניווט - הורדת מפות לשימוש אוף-ליין בגוגל מפות: הגדרות - כשאין חיבור לאינטרנט - מפות אופליין - בחירת מפה משלך - בחרו את המפה הרלוונטית ושמרו (ייתכנו הגדרות שונות בטלפונים שונים).
  • באפליקציות מבוססות מיקום לשירותי הזמנת אוכל - ניתן להזין את הכתובת הרצויה בשדה של כתובת למשלוח.
פקקים בנתיבי איילון
פקקים בנתיבי איילון | צילום: פלאש 90

בתחילת המלחמה, אירעו שיבושי ניווט בדרום הארץ, אז מוקמו המשתמשים בקהיר. בחודשים האחרונים, עם עליית המדרגה בלחימה בגבול לבנון, מורגשים שיבושים דומים בחיפה וצפונה ממנה, כאשר משתמשי אפליקציות הניווט ממוקמים בביירות.

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט. ארכיון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ברקע האיום מאיראן ובתום הערכת מצב שהתקיימה אתמול, בצה"ל החליטו על עיבוי מערך ההגנה האווירית - וגיוס אנשי מילואים. שר הביטחון יואב גלנט התייחס אתמול במרומז לאיומים שהשמיעו בכירים בטהרן: "אנחנו צריכים להיות ערוכים ומוכנים לכל תרחיש ולכל איום, כנגד אויבים קרובים וכנגד אויבים רחוקים", אמר שר הביטחון.

גלנט הבטיח: "אנחנו נדע כיצד להגן על אזרחי ישראל ואנחנו נדע כיצד לתקוף את האויבים שלנו". בהמשך דבריו, שר הביטחון עדכן שמערכת הביטחון "מגבירה את פעילותה" מול חיזבאללה, ואמר ברמיזה לתקיפה בדמשק כי ישראל "מכה את האויבים שלה בכל רחבי המזרח התיכון".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס
גלנט ובכירי הצבא על הכוונת: שלטים באיראן מאיימים בנקמה על החיסול בדמשק
שלטים בטהרן: גלנט ובכירי צה"ל על הכוונת

אתמול נתלו בבירת איראן שלטים עם תמונותיהם של גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלופי המטכ"ל - כשעליהן כוונות נשק. זאת, בנוסף לכיתוב בעברית ובאנגלית, המבטיח נקמה. במקביל, דובר משמרות המהפכה איים: "בקרוב נהיה עדים לתקיפות קטלניות נוספות נגד ישראל".

כמו כן, מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, איים לפנות בוקר בתגובה חריפה על חיסול חסן מהדווי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון. הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בעזרת השם נגרום לציונים להתחרט על פשע התוקפנות שלהם נגד הקונסוליה האיראנית בדמשק".

מפקד משמרות המהפכה בסוריה מוחמד רזא זהדי, שחוסל ע"פ הדיווחים
מפקד משמרות המהפכה בסוריה מוחמד רזא זהדי, שחוסל בדמשק

חסן מהדווי נהרג ביום שני בתקיפה שאירעה סמוך לשגרירות איראן בבירת סוריה. מהדווי בן ה-60 ליווה את הלחימה של הרפובליקה האסלאמית בישראל כשני עשורים, ומדובר בדמות האיראנית הבכירה ביותר שחוסלה - מאז מפקד כוח קודס קאסם סולימאני.