בעזה מאשימים: עובדי סיוע נהרגו בתקיפה אווירית; צה"ל: "מתחקרים"

לפי הדיווחים, שבעה מעובדי הארגון ההומניטרי "World Central Kitchen" נהרגו בתקיפה לאחר שחילקו סיוע לתושבים במרכז הרצועה. מצה"ל נמסר כי החלו "בתחקור מעמיק על ידי הדרגים הבכירים ביותר", ומעריכים כי תקיפת הכטב"ם החמוש בוצעה בעקבות זיהוי שגוי. בבית הלבן קראו לישראל לחקור במהירות את האירוע ואמרו: "עובדי סיוע הומניטרי צריכים לזכות בהגנה"

זמן צפייה: 01:44

בעזה מאשימים כי שבעה עובדים של ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen" נהרגו הלילה (שלישי) בתקיפה אווירית של רכב הארגון בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל החל בתחקור מעמיק של האירוע על ידי הדרגים הבכירים ביותר, לשם הבנת כלל הנסיבות של התקרית". בבית הלבן הביעו קראו לישראל לחקור את האירוע במהירות, ואמרו כי "עובדי סיוע הומניטרי צריכים לזכות בהגנה".

רכבי הארגון, הפועל ללא מטרות רווח, סיימו לחלק סיוע לתושבי הרצועה והיו בדרך למעבר רפיח. העובדים שנהרגו מגיעים מארצות הברית, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, אירלנד, פולין, בנוסף לפלסטיני תושב הרצועה. מצה"ל נמסר בנוסף כי "נעשים מאמצים רבים כדי לאפשר מעבר בטוח של סיוע הומניטרי, ועובדים בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם ארגון WCK במטרה לתמוך במאמציהם לספק מזון וסיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה".

הרמטכ"ל הרצי הלוי שוחח עם אלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן שאחראי על הנושא ההומניטרי ברצועה. מהבדיקה הראשונית בצה"ל עולה כי מדובר ככל הנראה בתקיפה של כטב"ם צה"לי חמוש בעקבות זיהוי שגוי, ובצה"ל מקווים כי הבוקר יושלם התחקיר הראשוני שיוצג לציבור ולקהילה הבינלאומית.

מטעם הארגון נמסר כי הוא מקפיא את הפעילות שלו באזור, עד אשר תתקבל החלטה אחרת. "זו לא רק התקפה נגד WCK, זו התקפה על ארגונים הומניטריים שמגיעים במצבים הכי חמורים, שבהם האוכל משמש כאמצעי לחימה במלחמה. זה בלתי נסלח", אמרה מנכ"לית הארגון ארין גור. "אנו שבורי לב ומזועזעים, איבדנו חיים בגלל מתקפה ממוקדת של צה"ל", הוסיפה.

פעיל הארגון WCK שנהרג ברצועת עזה
פעיל הארגון WCK שנהרג ברצועת עזה | צילום: רויטרס
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

האירוע הביא לתגובות רבות מגורמים בינלאומיים שונים. כך, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס לאירוע ואמר: "אנו שבורי לב ומוטרדים באופן עמוק מהתקיפה שבה נהרגו עובדי WCK בעזה. עובדי סיוע הומניטרי צריכים לזכות בהגנה. אנו קוראים לישראל לחקור במהירות ולברר מה קרה".

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל אמר כי הוא "מגנה את התקיפה וקורא לחקירה". עוד הוסיף כי "למרות כל הדרישות להגן על אזרחים ועל פעילים הומניטריים - אנחנו ממשיכים לראות עוד קורבנות חפים מפשע".

משרת החוץ של אוסטרליה נמסר כי מדינתה "מגנה את התקיפה, ודורשת חקירה מהירה של ממשלת נתניהו", וכי הם מצפים ל"קבלת אחריות מלאה". ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ז הוסיף: "אני דורש מממשלת ישראל להבהיר את נסיבות המתקפה הזו בהקדם האפשרי".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

לפי פראמדיק הסהר האדום הפלסטיני, עובדי הסיוע שנהרגו נסעו בשיירה בת שלוש מכוניות שחצתה את צפון הרצועה כאשר טיל ישראלי פגע בה. מחמוד ת'בט, שהיה חלק בצוות שהעביר את הגופות לבית החולים, אמר לסוכנות הידיעות AP כי נאמר לו על ידי פעיל הארגון שהצוות היה בצפון הרצועה תוך תיאום חלוקת הסיוע.

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

השפית רותי רוסו, התייחס למקרה בחשבון הטוויטר שלה וכתבה: "אני מרוסקת. חמישה עובדים בארגון המטבח העולמי - הארגון שאיתו חילקנו בארץ שתי מיליון מנות אוכל חמות במלחמה, האכלנו מפונים, קשישים שלא הצליחו להתפנות, ניצולים מנובה, חקלאים, את החטופים שחזרו - נהרגו הלילה בעזה מהפגזה אווירית על הרכב שלהם. ממה שאני יודעת הפעילות שלהם בעזה מתואמת עם צה"ל. איך קורה דבר כזה?".