בתגובה לירי הרקטות לדרום: צה"ל תקף ברצועת עזה

מעט אחרי השעה 23:00 החל חיל האוויר לתקוף מטרות ברצועה, וכעבור חצי שעה שוב נשמעו אזעקות צבע אדום בשדרות ובמרחב העוטף. על אף שבישראל אומרים כי אין כוונה או רצון להגיע למערכה או סבב רחב - בכיר ישראלי אמר כי ייתכן שהאירוע יימשך יותר מיממה: "צפויה תגובה נרחבת מבדרך כלל"

זמן צפייה: 12:34

בתגובה למטח הרקטות לעוטף עזה מוקדם יותר היום, צה"ל תקף הערב (שלישי) ברצועת עזה. מעט אחרי השעה 23:00 החל חיל האוויר לתקוף מטרות ברצועה, וכעבור חצי החלו להישמע אזעקות צבע אדום בשדרות, במועצה האזורית חוף אשקלון וביישובים נוספים במרחב עוטף עזה. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי לאישה בת 63 וגבר בן 46 שנחבלו בדרכם למרחב המוגן, ופינו אותם במצב קל לבית החולים ברזילי באשקלון.

מדובר צה"ל נמסר: "מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מתחם ששימש כמחנה אימונים בארגון הטרור חמאס ומוצב צבאי של הארגון ובו מחסן אמצעי לחימה, אתר לייצור אמצעי לחימה ומתחם אימונים של הארגון. במקביל, נתקפו שני אתרים לייצור אמצעי לחימה המשמשים את מטה הייצור של ארגון הטרור חמאס, מפעל בטון המשמש לבניית תשתיות של הארגון, מוצב צבאי של המערך הימי של חמאס ומנהרה תת-קרקעית שמשמשת את הארגון בדרום הרצועה".

"התקיפה הנרחבת בוצעה בתגובה לשיגורים היום משטח רצועת עזה לשטח ישראל והיא מהווה פגיעה ביכולת ההתעצמות וההתחמשות של חמאס. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה ברצועת עזה והוא זה שישלם את מחיר ההפרות הבטחוניות נגד מדינת ישראל".

יירוט רקטה בשמי שדרות
יירוט רקטה בשמי שדרות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סוכנות הידיעות העזתית "שהאב" דיווחה כי חיל האוויר תקף מספר פעמים מטרה בצפון-מערב רצועת עזה, מטרה נוספת במערב הרצועה ומטרת שלישית בדרום הרצועה. תחנת הרדיו של חמאס דיווחה על תקיפה של חיל האוויר באמצעות מספר טילים נגד מוצב של אחד מאירגוני הטרור בדרום הרצועה, וכן על תקיפת מוצבים של חמאס בצפון הרצועה. עוד דווח על תקיפת מוצב של אחד מאירגוני הטרור במחנה הפליטים א-שאטי שבמערב הרצועה.

בהודעה שפורמה על ידי חמאס הלילה נכתב: "התוקפנות הציונית ברצועת עזה תיכשל בלהשיג את מטרתה, שהיא למנוע מאיתנו מלבצע את המחויבות שלנו להגן על העם הפלסטיני וסמליו. התקיפה הציונית בעזה מהווה הסלמה חדשה לאחר פשע החיסול של השיח' ח'דר עדנאן".

לשכתו של אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, מסרה בהודעה כי הניה מקיים שיחות עם גורמים ממצרים ומקטר, בכדי לעצור את "התוקפנות על עזה", לדבריו, ונטען כי הניה הטיל על ישראל את האחריות המלאה להשלכות של המשך התוקפנות.

תקיפת צה''ל ברצועת עזה
תקיפת צה''ל ברצועת עזה

מערכת הביטחון הציגה הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו כמה חלופות לתגובה על הירי הרקטי מעזה, ועל אף שבישראל אומרים הערב כי אין כוונה או רצון להגיע למערכה או סבב רחב, בכיר ישראלי אמר אחרי הערכת המצב שכינס רה"מ כי "צפויה תגובה נרחבת מבדרך כלל, וייתכן כי האירוע יימשך יותר מיממה".

בגבול רצועת עזה נערכו ללילה מתוח, כאשר חטיבות גבעתי ושריון נמצאות בשטח ומבצעים תרגולות והכנות לקראת תקיפה ברצועה. בתוך כך, המצרים מנסים לתווך בין הצדדים, כך שבתמורה להחזרת גופתו של השייח' ח'דר עדנאן מישראל למשפחתו בשטחים - הג'יהאד האיסלאמי יספוג את התגובה הישראלית ויסכים להפסקת אש בחצות הלילה.

טנקים צה''ליים בגבול הרצועה הערב
טנקים צה''ליים בגבול הרצועה הערב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסך הכל מאז הבוקר ועד תחילת התקיפה של צה"ל ברצועה נורו 44 רקטות לעבר ישראל. בצה"ל המתינו להתגבשות של תנאים מבצעיים מסוימים, וצפויה תגובה של חיל האוויר גם נגד נכסים של חמאס וגם נגד נכסים של הג'יהאד האיסלמי, מכיוון שעל המטח לישראל אחראי אמנם הג'יהאד האיסלאמי, אך חמאס אישר אותו.

בתום הערכות מצב מבצעיות בעקבות ירי הרקטות, שר הביטחון יואב גלנט אמר: "מערכת הביטחון תפעל בנחישות ובעוצמה אל מול כל מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל". סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, אמר הערב בטקס סיום בה"ד 1: "גם בשעה זו ממש אנחנו עסוקים באתגרי הביטחון. בהמשך לירי הרקטות שבוצע זה עתה לשדרות ולעוטף עזה - אבטיח לכם כי צה"ל יגיב ויפעל בצורה נחושה ומשמעותית על מנת להשיב את השקט לתושבי מדינת ישראל".

רה''מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב
רה''מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בהודעה שמסר הערב ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הוא תקף: "ביום אחד תחת ממשלת נתניהו האויב בעזה ירה עלינו יותר רקטות מאשר בשנה שלמה תחת הממשלה בראשותי. זה אינו מקרי. הובלתי מדיניות ביטחונית תקיפה, ואילו נתניהו מוביל בלבול וחולשה. ממשלת נתניהו 'הכילה' רקטות מלבנון, סוריה ועזה, אז מה הפלא שהאויב ממשיך לירות. על הממשלה להתעשת כבר היום, לעשות את עבודתה ולהשיב את הביטחון שאבד לאזרחי ישראל".

ירי רקטות לעוטף עזה
ירי רקטות לעוטף עזה

ראש עיריית שדרות אלון דוידי התראיין לחדשות 13 בשידור חי ואמר: "לצערנו, אנחנו מאוד מתורגלים במציאות הזאת. יש לנו שלושה פצועים, אחד מהם במצב קשה. המציאות הזו חוזרת על עצמה. בדרך כלל במציאות כזו יש המון כאב שמתפרץ ובכי. אנשים לא רוצים לחיות ככה. הם רוצים לחיות כמו כל תושב במדינת ישראל, בשקט ובביטחון".

"אני קורא לממשלה ולצבא, די עם מכבסת המילים", הוסיף דוידי, "מדובר בשני ארגוני טרור ששולטים ברצועה, ומתי שהם רוצים הם יורים. צריך לחסל אותם. אנחנו משלמים מחיר. צריך ליזום מבצע, לעשות את זה בחוכמה. אני סומך על צה"ל ועל המפקדים שיעשו את הדברים הנכונים. הביטחון של תושבי הדרום והביטחון של תושבי שדרות קודם להכל. מדובר פה בחיי אדם ובחיים נורמליים שאנשים מצפים להם".

זירת פגיעת הרקטה באתר בניה בשדרות
זירת פגיעת הרקטה באתר בניה בשדרות | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

מטח הרקטות התחיל בשעות אחר הצהריים, כאשר מדובר צה"ל נמסר כי ירי טנקים מבוצע לעבר הרצועה, וכי צה"ל מנחה את התושבים להישאר בסמוך למרחבים מוגנים במרחב עוטף עזה ובשדרות. כעבור זמן קצר נשמעה אזעקת צבע אדום בשדרות ויישובי עוטף עזה, ו-26 רקטות שוגרו מעזה לכיוון ישראל, כאשר ארבע מהן יורטו ו-16 נפלו בשטח פתוח.

בשדרות זוהו שתי נפילות, ובאתר בניה בו פגעה רקטה נפצע נתין זר כבן 25 באורח בינוני מרסיסים, ושני עובדים זרים נוספים נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים ברזילי באשקלון. בנוסף נפצעו באורח קל גבר כבן 75 ואישה בת 49 לאחר שמעדו ונחבלו בדרך למרחב המוגן. כמה נפגעי חרדה טופלו במקום. בעזה דיווחו כי חמישה פלסטינים נלקחו לטיפול בבית חולים לאחר שנפצעו באורח בינוני וקל מרסיסי מיירט של כיפת ברזל בבית חאנון שבצפון הרצועה.