200 מחבלים חוסלו, יותר מ-500 נעצרו: סיכום המבצע בביה"ח שיפא

אחרי שכוחות הביטחון יצאו מביה"ח הגדול ברצועה, מצה"ל נמסר: "זו המכה הקשה ביותר שספגו חמאס והג'יהאד האיסלאמי מתחילת המלחמה". עם זאת, גורמים בצבא הוסיפו כי "לא בטוחים ב-100% שאין עוד מחבלים במרחב". הלוחמים איתרו במרחב מסמכים מודיעיניים רבים, שחלקם, לפי צה"ל - ישפכו אור על גורל החטופים

זמן צפייה: 02:44

לאחר שצה"ל הודיע רשמית על סיום המבצע בבית החולים שיפא: היום (שני) הותרו לפרסום פרטים חדשים מהמבצע במרחב. לפי צה"ל, 200 מחבלים חוסלו ויותר מ-500 מחבלים נעצרו - בהם בכירים ו"מוקדי ידע" בארגוני הטרור. העצורים הועברו להמשך חקירה ביחידה 504 באמ"ן ובשב"כ. בכירי צה"ל מסרו היום בתדרוך לכתבים כי המידע המודיעיני שאותר בביה"ח, וכן זה שמספקים העצורים - "ישפוך אור על החטופים".

עוד נמסר בתדרוך כי "בחמאס ובג'יהאד האסלאמי אמרו שזו המכה הקשה ביותר שהם ספגו במלחמה. הם מתקשים לגבש תמונת מצב". עם זאת, בצה"ל "לא בטוחים ב-100% שאין עוד מחבלים במרחב. המבצע הסתיים כשהסבירות לכך שלא מתבצרים עוד מחבלים בביה"ח - גבוהה". עוד אמרו הבכירים כי "תכננו לפעול בשיפא כמה יממות - ונשארנו שם שבועיים. כמעט בכל מבנה בביה"ח מצאו אויב, אמל"ח ומדיה עם תיעוד מ-7 באוקטובר".

פעילות הכוחות בביה"ח שיפא רצועת עזה צה"ל חרבות ברזל
פעילות הכוחות בביה"ח שיפא | צילום: דובר צה"ל

לצד אמצעי לחימה רבים, הכוחות איתרו מסמכים מודיעיניים ברחבי שיפא. בין היתר, אותר מסמך ובו מפורטים שמות המחבלים הנמצאים במרחב, לצד תוכנית לאבטחת הבכירים מביניהם. במסמך נוסף מפורטים פרוטוקולים של פגישות שקיימו מחבלים בביה"ח.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404011434' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מסמך שמעיד על היערכות להימצאות בכירים בשיפא' poster='' kid='1_5y08a9y1' duration='8']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404011435' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מסמך שמעיד על קיום פגישות מחבלים בשיפא' poster='' kid='1_tm64wvmn' duration='10']

עוד נמסר כי הכוחות ניהלו קרבות פנים אל פנים עם מחבלים, תוך הימנעות מפגיעה בצוות הרפואי ובחולים. בצה"ל מסרו כי "היו לפחות 2 מקרים בהם מחבלים ניסו להתאבד על הכוחות - ולגבות מחיר". במקביל, הכוחות הקימו תשתית זמנית לטיפול רפואי בשיפא, וכן הכניסו לשטח בית החולים סיוע הומניטרי.

הרס בביה"ח שיפא
הרס בביה"ח שיפא | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2024 04 01 At 0
הרס בביה"ח שיפא | צילום: מתוך טוויטר

מוקדם יותר היום מסר דובר צה"ל כי בתום מבצע של שבועיים, כוחות הביטחון השלימו את הפעולה בשיפא, ויצאו מהמרחב. זאת, אחרי שברצועה דיווחו על הרס נרחב ועל עשרות גופות באזור בית החולים.

במבצע "ניתוח מקומי" בביה"ח, שהחל ב-18 במרץ, בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות של בכירי חמאס במקום - השתתפו חטיבת השריון 401, שייטת 13, לוחמי ורכזי שב"כ, תחת פיקוד אוגדה 162. לפי צה"ל, "באזור השעה 02:15 בלילה, יצאו הכוחות לדרך. ב-02:31 בית החולים "שיפא" כבר היה מכותר לחלוטין על-ידי הכוחות. המחבלים הופתעו לחלוטין, אף אחד מהם לא הצליח לברוח מבית החולים. המחבלים ראו בשיפא מקום בטוח, והם לא חשבו שצה"ל יחזור אליו במהלך חודש רמדאן. הם הניחו שכוחות צה"ל ממוקדים במקומות אחרים".

לפני הפשיטה, ראש מינהלת התיאום והקישור קיים שיחת אזהרה עם מנכ"ל משרד הבריאות בעזה: "אנחנו רואים שחמאס ממשיך את הפעילות הצבאית שלו בתוך בתי החולים. אנחנו מוכנים לספק כל סיוע המוניטרי שיידרש. הבקשה שלנו היא פשוטה, הפסקה מיידית של כל פעילות הטרור בבתי החולים". זו הפעם השנייה במהלך המלחמה שבה כוחות צה"ל פועלים במרחב ביה"ח שבעזה. גם בנובמבר פשטו כוחות הביטחון על בית החולים, במבצע שהתבסס על "מידע מודיעיני וצורך מבצעי".